2020-04-08, 19:38
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Burundi är med för det är 10 miljoner befolkning. Det har inte Belgien.

Jag kan ta med länder med mindre befolkning också.
Israel
Ungern
Österrike
Vitryssland

Jag kan ta med länder som har större befolkning
Japan
Indien
Polen
Ryssland
Australien

Sverige är värre än då!

I Belgien bor det 11,5 miljoner på en yta som är lika stor som Småland
Citera
2020-04-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ja Trump ville ha karantän, det vill inte Sverige.

Han sa ju att det skulle vars över till påsk...

Osäker på om Sveriges regering kan tvinga fram en karantän, hur ser lagrummet ut?
Citera
2020-04-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Precis, du undviker alla länder som ligger sämre till än Sverige, för att du tror du gör någon poäng, när du bara beter dig som ett barn

Förresten har du fel, Burundi har 11,9 miljoner invånare. Belgien 11,5 typ.

Jag jämförde med länder med 10 milj befolkning.
Citat:
Burundi har 10,9
Belgien har 11,5
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population

Sverige 14 plats med döda i världen, inte många är värre än Sverige alltså.
Citera
2020-04-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
??? Jag förstår inte vad du skriver.

Assisterande hälsodirektör Espen Nakstad anser att bromsstrategin som har använts i Sverige är fel, men kommer inte att uppskatta vad som är bäst lämpat på lång sikt.

Han sa också detta:
citat:
"- Jag tror den något teoretiska tanken att om du har många sjuka människor hela tiden, en liten bromsstrategi som du kör i Sverige, och att det då är mycket lättare att kontrollera, tror jag att det är helt fel."

"- Vi ser att länder som har testat en sådan bromsstrategi, till exempel Storbritannien och Sverige, snabbt har varit tvungna att gå över till en mer kraftfull avvisningsstrategi för att kontrollera spridningen av infektioner."

Han förklarade i ett e-postmeddelande till VG att ju fler människor som har aktiv coronavirusinfektion i samhället samtidigt, desto större blir ringeffekterna: Fler människor måste isoleras och karantänas, testas och smittas. Det kommer att bli en ökad belastning på sjukvården när fler måste gå till sjukhus och för stora patientgrupper som därmed utsätts för schemalagda behandlingar samt ökad konsumtion av kontamineringsutrustning.

Han sa att det skulle finnas en betydligt större risk för nya, okontrollerade stora infektionsutbrott när många i samhället är sjuka på samma gång.

https://www.vg.no/nyheter/i/dO1rxz/espen-nakstad-tror-svensk-brems-strategi-er-feil
Senast redigerad av POlROT 2020-04-08 kl. 19:43.
Citera
2020-04-08, 19:40
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så t.ex Belgien men mindre än 10% skillnad i befolkning kvalar inte in?
Skulle vara intressant (och mer rättvisande) om någon kan (orkar) göra en jämförelse mellan länder med hälften av Sveriges befolkning till dubbla befolkningen (m.a.o. mellan 5-20 miljoner).
Jag själv orkar inte lägga tid på det.
Citera
2020-04-08, 19:42
Medlem
welcometorealitys avatar
541 döda bara i Frankrike idag, jag hade räknat över 1000 där faktiskt, men lite positivt ändå..
Citera
2020-04-08, 19:43
Medlem
https://www.businessinsider.com/coronavirus-sweden-lockdown-scientists-restrictions-2020-4?r=US&IR=T

Thousands of scientists in Sweden are criticizing the government for not implementing a lockdown to stop the coronavirus
Citera
2020-04-08, 19:44
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Jag jämförde med länder med 10 milj befolkning.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population

Sverige 14 plats med döda i världen, inte många är värre än Sverige alltså.

Ja, men Burundi har fortfarande 11.9 miljoner.

https://www.worldometers.info/world-population/population-by-country/

Visst. Men din lilla jämförelse säger ju absolut ingenting. Totalt olika förutsättningar, olika tidsaspekter, olika allt. Meningslöst. Enbart för att få Sverige att framstå som värre än det är.
Citera
2020-04-08, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Läste någonstans idag att det är bra att träna lungorna om man börjar få förkylningssymptom.

Dra in mycket luft genom näsan och håll andan i sju sekunder.
Blås ut luften mellan nästan stänga läppar. Det skapar en motstånd som ska vara bra för lungorna.

Detta ska man göra någon gång i timmen.

Kan det inte bli så att djupandning drar smittoämnen från luftvägarna ner i lungorna?
Samma när man är andfådd som vid träning. Det är min erfarenhet iallafall.
Kanske bättre att vila och andas lugnt när man har förkylningssymptom eller symptom från luftvägarna?
Senast redigerad av vemsa 2020-04-08 kl. 19:50.
Citera
2020-04-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Både Norge och Finland har mycket mindre dödsfall en Sverige. Hälsingforsområdet ligger i karantän.
Även andra nedstängningar, skolor gränser o.s.v. De har lyckats ringa in smittspridningen. Min fundering
är: hur länge kan det fortgå man måste ju öppna upp någongång. Efter 1 månad, 3månader eller ett halvår. Då kan man ju undra om viruset sätter igång igen eller ebbar det ut bara.
Sverige har ju betydligt bredare smittspridning och fler dödsfall just nu men kanske är det bästa i långa
loppet. Vaccin kanske inte kommer förrän om ett år. Svår fråga som ingen tycks kunna ge något svar
på.
Det är ju inte bara vaccin man väntar på. Det jobbas på läkemedel, behandlingsmetoder, leveranser av utrustning, leveranser av förbrukningsmaterial, leveranser av skyddsutrustning, ombyggnad av vårdavdelningar, utveckling av tester, forskning på immunitet, utbildning av personal, och massor av annat. Ju mer man kan skjuta fram spridningen i tiden, ju större möjligheter har man att vara väl rustad när den kommer. Dessutom kan det ju vara praktiskt om det finns vårdresurser över till något annat än att bara ta hand om covid-19-sjuka.

Detta begriper vem som helst, utom landets statsepidemiolog, som i en intervju, där han erkände att skolstängning skulle kunna fördröja smittspridningen, undrade "vad man skall ha den tiden till". Helt obegripligt att idioten kan ha sitt jobb kvar.
Citera
2020-04-08, 19:46
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Hellre corona än det där kommunistsamhället....

Jag tror att de flesta med lite innanför pannbenet är beredda att göra uppoffringar i kristider. Det innebär inte att samhället plötsligt har förvandlats till en kommunistdiktatur. Lite mera nyans tack.
Citera
2020-04-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Både Norge och Finland har mycket mindre dödsfall en Sverige. Hälsingforsområdet ligger i karantän.
Även andra nedstängningar, skolor gränser o.s.v. De har lyckats ringa in smittspridningen. Min fundering
är: hur länge kan det fortgå man måste ju öppna upp någongång. Efter 1 månad, 3månader eller ett halvår. Då kan man ju undra om viruset sätter igång igen eller ebbar det ut bara.
Sverige har ju betydligt bredare smittspridning och fler dödsfall just nu men kanske är det bästa i långa
loppet. Vaccin kanske inte kommer förrän om ett år. Svår fråga som ingen tycks kunna ge något svar
på.

2 år enligt norska FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in