Citat:
Ursprungligen postat av
Jason_Puncheon!
??? Jag förstår inte vad du skriver.
Assisterande hälsodirektör Espen Nakstad anser att bromsstrategin som har använts i Sverige är fel, men kommer inte att uppskatta vad som är bäst lämpat på lång sikt.
Han sa också detta:
citat:
"- Jag tror den något teoretiska tanken att om du har många sjuka människor hela tiden, en liten bromsstrategi som du kör i Sverige, och att det då är mycket lättare att kontrollera, tror jag att det är helt fel."
"- Vi ser att länder som har testat en sådan bromsstrategi, till exempel Storbritannien och Sverige, snabbt har varit tvungna att gå över till en mer kraftfull avvisningsstrategi för att kontrollera spridningen av infektioner."
Han förklarade i ett e-postmeddelande till VG att ju fler människor som har aktiv coronavirusinfektion i samhället samtidigt, desto större blir ringeffekterna: Fler människor måste isoleras och karantänas, testas och smittas. Det kommer att bli en ökad belastning på sjukvården när fler måste gå till sjukhus och för stora patientgrupper som därmed utsätts för schemalagda behandlingar samt ökad konsumtion av kontamineringsutrustning.
Han sa att det skulle finnas en betydligt större risk för nya, okontrollerade stora infektionsutbrott när många i samhället är sjuka på samma gång.
https://www.vg.no/nyheter/i/dO1rxz/espen-nakstad-tror-svensk-brems-strategi-er-feil