2020-04-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Donald Trump hade nog egentligen velat göra som vi, men det är politiskt omöjligt i USA. Flocken kräver en rationell befolkning som ser det stora hela.
Nej Trump ville ha karantän.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52080119
Citera
2020-04-08, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu orkade jag bara kolla ett land, det blev czech. Deras första dödsfall inföll mer än 10 dagar efter Sveriges första. Ligger vi lika till i förloppet då tror du? Är det plötsligt helt jämförbart?

Vad är det du vill ha sagt? Att Belgien har det värre än Sverige?
Ja. Än sen då?
De har satts i lockdown den 18 mars.
Om man kan läsa kan man också passa på och ta reda på att ett land som varit i lockdown som Italien har behövt vänta i 3 veckor innan man nådde peaken.
Var det nåt mer du ville veta?
Citera
2020-04-08, 19:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast bara om det blir betydligt färre dödsfall? Inte om det blir likvärdigt antal dödsfall med mindre begränsningar för befolkningen och färre inhemska företag på fallrepet?

Ekonomin har ingen betydelse för jämförelsen: i och med att världen har stängt ner så tjänar Sverige inget på att ha öppet, när vi har 40% exportberoende av vårt BNP. Så jag håller mig till människoliv i jämförelsen. Sveriges ekonomi och företag har lika stora problem övriga industriländer i Europa och Asien, samt USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu förstår jag inte din fråga? Vi får väl se om 10 dagar då!

Du påstod att Belgien inte kvalade in på listan pga befolkningstätheten. Då kontrade jag med att vissa andra länder inte heller är en bra måttstock pga att de inte är på samma tillfälle i utvecklingen av smittan.
Skall man använda sig av statistik, så är det ju viktigt att man använder jämförbara tal. Oavsett vad man försöker bevisa.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Inte mitt inlägg utan Kalle81. Som är matematikproffesor och jämför vårat land med lombardiet. Han har fått en syn av ngn gud att ratio 3 är det heliga talet för detta virus och menar på att Sverige är på väg mot ljusare tider och kmr vara den starkaste nationen i hela EU.

Sorry.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De flesta bedömare säger från 40000 och uppåt. Detta baseras på att det är ca 10000 officiella fall, men sen ser man i de olika städerna i Lombardiet en "överdödlighetskurva" som peakade runt 17-21 mars och som är från 4 ggr högre eller mer.
r
Tack!
Är överdödlighetskurvan säkerställd?
Har för mig att Lombardiet har 10 miljoner invånare.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
All fotboll från division 4 och neråt kommer börja i Stockholm nu. Det är ingen risk att förvärra smittospridningen tydligen.

Källa TV4 Sporten nyss.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Om det dör fler hela tiden går grafen upp. Dör det inte fler blir ingen ökning upp mer. Hur kan man ser ljuset då?

Du sa att grafen går ner, förklara hur.
Citera
2020-04-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Riktigt så illa är det inta va?
Alla som läggs in, behöver ju inte respirator. Inte ens de värsta prognoserna visar på fler än 20% som behöver vård totalt. Alltså stämmer det inte att ”ofta” smäller till. Utan snarare i undantagsfall.

20% är knappast ”undantagsfall”, snarare ”ganska vanligt”.

I övrigt så är sjukdomsförloppet bra och korrekt beskrivet. Det går mkt fort i de fallen där andningshjälp behövs, det intuberas tidigare än vanligt just för att det ”smäller” till och går mkt hastigt.
Citera
2020-04-08, 19:19
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ifall medborgarna ska kunna ta sitt individuella ansvar, så behöver medborgarna ha tillgång till korrekt information att basera sina beslut på. Ifall medborgarna får inkorrekt information, så kommer medborgarna att göra fel, när dom tror att dom gör rätt.

Folkhälsomyndigheten har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom. Folkhälsomyndighetens information har baserats på premissen att en individ är smittsam först när individen själv känner sig sjuk. Andra länder har varnat för omfattande presymptomatisk smittspridning av Covid-19, men Folkhälsomyndigheten har inte lyssnat på varningarna.

- Sveriges dödstal i Covid-19 har nu blivit katastrofala. Det skulle vara osmakligt ifall samhällets ledning försöker att klandra dom svenskar som har försökt att göra rätt. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten har vilselett svenskarna.

Kan endast hålla med.

Vad vi ser nu kommer bli mycket intressant nutidshistoria.
Citera
2020-04-08, 19:20
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Låt oss anta att antalet riskgrupper är 5 miljoner (fetma, hjärta, lung, cancer, diabetes osv), att hälften blir smittad, och dödligheten hos dom är 0,5%. Det kan leda till att 12 500 yngre under 50 dör. Sen kan man lägga på alla över 50 år till detta. 80+ har en dödlighet på 14,8% vill jag minnas och vi har omkring 500 000 av dessa gamlingar. Smittas hälften av dessa så dör 35 000. Snälla siffror här och det kan bli värre. Dödligheten är naturligtvis beroende på hur väl vården fungerar. Det är mycket vi inte vet nu som mörkertal av smittade, långsiktig påverkan av kroppen, immunitet osv.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att FHM tar en enorm risk med sin flockimmunitet. Dom vet naturligtvis om det här och även regeringen. Det blir åtminstone lägre vård och omsorgskostnader. Troligen också 10 000 lediga bostäder.

Kolla på Italiens siffror, dödlighet för yngre även om de har kolera, aids och rabies är försvinnande liten. Inte i närheten av några 0,5%.
Citera
2020-04-08, 19:20
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Tacksam för svaret! Det låter helt rimligt men inte varit inne på dessa tankebanor. Jag gör ju regelbundna hälsoundersökningar eftersom jag har en annan typ av diet så jag känner mig lättad.

Motion är bra eftersom mikrocirkulationen i blodet påverkar återhämtning. Jag vågar fan inte styrketräna hemma av samma skäl som man inte ska motionerna när man är förkyld. Vet inte om jag har corona. Inga symptom so far.

Läste någonstans idag att det är bra att träna lungorna om man börjar få förkylningssymptom.

Dra in mycket luft genom näsan och håll andan i sju sekunder.
Blås ut luften mellan nästan stänga läppar. Det skapar en motstånd som ska vara bra för lungorna.

Detta ska man göra någon gång i timmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in