2020-04-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Kan någon svara på om homosexuella är överrepresenterade i dödsfall?

Varför skulle de va det?

För övrigt en helt omöjlig fråga för någon att svara på, läkare frågar inte efter sina patienters sexuella läggning.
Citera
2020-04-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Ja, slutsatsen vi kan dra av detta är att det helt enkelt är dummare. Inget nytt under solen. Ibland måste man vara såpass ärlig och säga som det är. Jag tror att Belgien, Nederländerna och Storbritannien brottas med samma problem. Hos oss var/är det Järvaområdet som stack ut, och som vi alla vet är det helt nerlusat med folk från Afrika.

Några av mina vänner som bor i Sydafrika sa att de svarta där skiter fullständigt i vad myndigheterna (paradoxalt nog svarta själva) säger vad beträffar Coronasmittan. De förbereder sig på en lång uppförsbacke tack vare denna nonchalans.

Igår pratade Trumps task force om samma problem, afroamerikanerna är kraftigt överrepresenterade av de som hittills har dött.

Det är ju inget nytt. Det har aldrig varit så att dom smartaste idéerna kommit från Tensta eller afrikanska förorter utanför Paris. Om jag skulle ha fått chansen att sätta en slant innan denna cirkus drog igång vart i Stockholm folk hade hängt med minst i debatten, förstått minst om vad som pågår och varit minst benägna att hålla en normal kroppshygien hade jag satsat på någon av Järva-förorterna. Och suprise!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är väl inte så många som har Telia som operatör. Tror jag som Tegnell.

"Folkhälsomyndigheten därmed kunna ta in anonymiserad och aggregerad data från Telias mobiltelefonnät för svenska kunder."

https://digital.di.se/artikel/folkhalsomyndigheten-byter-fot-tar-hjalp-av-telias-mobildata-for-att-spara-coronavirusets-spridning

Varför skulle bra Telia ställa sig bakom detta? De kommer att pressa de andra att göra lika dant.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du kan ju inte jämföra idag när några länder kör karantän och Sverige inte.
Jämförelsen blir ju efter karantän är höjd och detta är över.
Eller utser du maratonvinnare efter vem som leder efter 3 km också?

Ok, så nu när du är motbevisad om dina tidigare vanföreställningar, väljer du glatt en ny variant: karantän.
Anledningen till karantänen är att fördröja spridningen så att:
  1. Sjukvården inte blir överbelastad
  2. Vaccin hinner utvecklas

Du kan läsa vilka begåvade uttalanden som Tegnell gjort och jämföra med hur det faktiskt gick. Tegnell fick för sig att det var bäst om vi såg till att vi uppnådde flockimmunitet så snabbt som möjligt för att snabbt komma tillbaka till normaltillståndet och på så sätt inte skada svensk ekonomi.
SAMTLIGA alla andra länder och experter insåg mycket snabbt att en sådan strategi skulle leda to oerhört många döda. Här kan du läsa vad en av Sveriges ledande forskare inom pandemi menar.

Endast Sverige håller med en dåres envishet fast på inslagen kurs mot avgrunden.
De andra har länderna har insett att det är bättre att fördröja förloppet så man antingen har
  1. Har tillräckligt med vårdplatser och fått fram skyddskläder till alla vårdanställda
    Alternativt läkemedelsindustrin har funnit ett eller flera motmedel.
  2. Det finns verksamma motmedel i form av vaccin eller läkemedel som trycker ner symptomen

Om och när man motmedel finns kommer dödligheten sjunka dramatiskt.
Just DÄRFÖR försöker alla andra länder fördröja förloppet.
När väl motmedel finns kommer dödligheten sannolikt mycket snabbt gå mot noll, vilket innebär att man skall jämföra var länderna befinner sig just nu.

Jag är dock rädd att du lik förbaskat inte kommer begripa varför.
Jag kan krasst konstatera att högst sannolikt för lågutbildad och/eller ideologiskt rigid för att begripa vad jag sa och applicera detta på vad som rimligtvis vid det här laget borde vara allmän kännedom, varför alla vidare försök att banka in vett i skallen på dig härmed avslutas.
Citera
2020-04-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Varför skulle de va det?

AIDS? Skeva hormon-nivåer?
Citera
2020-04-08, 18:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Åtgärderna är på det stora totalt tandlösa om detta virus har potentialen att bli riktigt allvarligt.
Då riskerar många att stryka med.
...
Vad är det för stat som är så underminerad att den inte kan skydda folket utan lägger över ansvaret på oss för att sedan i fall det värsta händer kunna slå ifrån sig sitt ansvar?

- Ifall medborgarna ska kunna ta sitt individuella ansvar, så behöver medborgarna ha tillgång till korrekt information att basera sina beslut på. Ifall medborgarna får inkorrekt information, så kommer medborgarna att göra fel, när dom tror att dom gör rätt.

Folkhälsomyndigheten har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom. Folkhälsomyndighetens information har baserats på premissen att en individ är smittsam först när individen själv känner sig sjuk. Andra länder har varnat för omfattande presymptomatisk smittspridning av Covid-19, men Folkhälsomyndigheten har inte lyssnat på varningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Man kommer skylla på medborgarna, trots att staten låtit skolor, restauranger, biografer mm vara öppna.

- Sveriges dödstal i Covid-19 har nu blivit katastrofala. Det skulle vara osmakligt ifall samhällets ledning försöker att klandra dom svenskar som har försökt att göra rätt. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten har vilselett svenskarna.
Citera
2020-04-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Varför skulle de va det?

För övrigt en helt omöjlig fråga för någon att svara på, läkare frågar inte efter sina patienters sexuella läggning.

Så vissa länder registrerar inte sånt? Det var jag övertygad om.
Citera
2020-04-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Vad menar du? Jag har inte någonstans påstått att Sverige gör rätt, eller du kanske menar folk i allmänhet? Jag tycker Sverige hanterar situationen helt bedrövligt förövrigt.

Det var ingen kritik på ditt inlägg.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hur många dör det per dygn i vanliga fall?

Bra fråga. Senaste veckan har jag slutat kolla på siffrorna men har väl för mig att Italien låg på 800-1000 dödsfall om dagen ett tag. Nu ligger de på 500-600. Då ska man ha i åtanke att det bor 60 miljoner människor i Italien.

Det är mindre yta per invånare och de är mer närgångna. (Det var rena pusskalaset när jag var där sist) Frågan är om Sverige kanske t.o.m. kan passera 200.

Jag får magont.

Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Ja zink gör immunförsvaret starkare, samma sak med D vitamin.

Topp. Undrar hur noga folk är med hälsokosten nuförtiden. Jag tar 7 kosttillskott om dagen som komplettering till maten för att vara på den säkra sidan (ännu viktigare om man är vegan).

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi kommer absolut att få över 100 döda per dygn genom att åldringsvården drabbats så hårt. Som en ansvarig f.d. chef inom hemvården sa i rapport för en stund sedan. De anställda saknar helt kompetens och skyddsutrustning saknas.

Det som inte skulle få ske enligt Tegnell är precis det som håller på att ske.

.

Mm... Det var därför jag avslutade meningen med att vi kan hoppas att dödsfallen pikar nedåt efter ett par veckor.

Tegnell är fel person för detta stora ansvar och det förstår vem som helst. Eftersom han uppenbarligen har lite autism så hade han gärna fått rollen som rådgivare till experter. Undrar om han kommer få stå till svars för sina handlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför skulle bra Telia ställa sig bakom detta? De kommer att pressa de andra att göra lika dant.

Telia har redan gått med offentligt i media ATT de har gjort det. Både i Finland och i Sverige. Så där råder ingen tvekan.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag håller med dig på alla punkter. Var är alla kritiker?
Gjorde samma uppställning som du kring norden i morse, vi har en episk miss här.

Samtidigt fick jag idag höra på radion att Tegnell, var kung. Att man ville ha han som statsminister. Rent vansinne råder i Sverige idag.
Det finns ingen kritisk granskning från svensk media då man har lierat sig med etablissemanget. Du ser samma fenomen inom vänstern där man aldrig kritiserar arabvärlden då man ser dom som alierade i hatet mot USA och judar.

Det enda vi kan hoppas på är att de som dör är föräldrar till journalister (ja om nu några skall dö). Det är det enda som kan skapa sprickor mellan media och makten.
Man måste alltså läsa utländsk media för att få veta hur det ser ut i våra förorter och för att få den kritiska granskningen av pandemihanteringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag ”tror” mer på den lägre änden av din beräkning. Ungefär 1 promille av befolkningen per land, dvs. 10.000 människor i Sverige.

Sedan kan det kanske bli lägre, med lite tur, eller högre, om det vill sig illa. Men under 5.000 svenskar är nog ett orealistiskt mål.
Jag håller med. Dödsfallen i Sverige kommer nog i slutändan sluta på 1 promille av de i befolkningen som blivit smittade. Dvs 6000 - 7000 dödsfall i Sverige om det räcker med 60-70% för att nå flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in