2020-04-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det inte så att det alltid är något annat som dödar personen som har AIDS?

En rökare dog inte i lungcancer utan av rökning? Man kan ju se rökningen som ett tvångsmässigt beteende, en psykisk sjukdom.

Ålderdomen är en långsam död och varje ny sjukdom kan avgöra när döden kommer. Ålderdom var alltså dödsorsaken?

Man kan hålla på länge.

Så för att få räknas som död i covid-19 så måste man vara helt frisk och inte lida av ålderdom. Bra, då kommer dödstalen att gå ner.

Vi måste ändå lösa risken att sjukvården överbelastas. Vi kan ju neka alla över 60 år och erbjuda dom att vänta ut sjukdomen hemma om dom får svårare symtom, kanske med någon medicin, och senare erbjuda dom palliativ vård om dom skulle försämras.

Perfekt, jag tror vi har löst det.

Kommer det att dyka upp senare i statistiken, ja tyvärr, men det löser vi nog genom att underhålla folket och se till att media håller tyst.

(ironi för alla som inte förstod det)

Håller med! Och att någon skulle dö av trafiken förstår jag inte. Det brukar väl vara hjärtat eller nåt annat organ som slutar fungera?
(också ironisk)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon var för gammal för sjukhusvård, så hon fick kvävas ihjäl i sin egen säng:

Vedervärdigt. Måste vara hemskt. För både den sjuke och dennes närståenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hoppas folk äntligen inser att C är nästan lika skogstokiga som MP. Helt vansinnigt att bjuda in smittade när vi redan har ett mindre utbrott här.
Det är väl jättebra om dom sitter i lägret och smittar varandra.
Tegnell kommer bli grön av avundsjuka på hur fort dom får flockimmunitet.
Dessutom så får ju barn aldrig någonsin någon allvarlig sjukdom.
Sen så bör EU se till att transportera hem denna immuna grupp så dom kan skydda dom äldre i sina hemländer.
Citera
2020-04-08, 16:51
Medlem
belfs avatar
Det var ingen mer än jag som tragerade på Tegnells uttalande idag om att alla symptomfria smittbärare ska hålla sig hemma?

"..en absolut majoritet av smitta sker från personer utan symptom...och kan vi alla komma överens om att dom stannar hemma så får vi bort i stort sett alla smittade från samhället"

Jag kan bara anta att han sa fel, men man vet ju inte längre med AT, strax innan sa han att symptomfria inte sprider så mycket smitta och följde upp det uttalandet med att konstatera att det inte finns några studier på hur mycket symptomfria smittar, så hur vet han det?
Det finns en halv..stor studie från singapore, sa han sen, som vidar att 6-8% av smittan kommer från symptomfria. Men det lät som han inte trodde på den studien.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fler ska bortsorteras i triage om Centerpartiet får bestämma.

Centerpartisters krav: Sverige måste ta emot migranter från coronadrabbade flyktingläger

https://nyheteridag.se/centerpartisters-krav-sverige-maste-ta-emot-migranter-fran-coronadrabbade-flyktinglager/

Jag vet inte hur du läser orginalartikeln men Sverige nämns överhuvudtaget inte. De ställer krav på att EU ska ta ett gemensamt ansvar, inget om att vi ska ta särskilt ansvar.

Jag skiter i sakfrågan, jag reagerar mest på Strawman-sjukan som härjar på forum som detta.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Finns inga klara bevis men en del teorier menar ju att tidig behandling med t.ex den där malariamedicinen har effekt.
Det finns väldigt klara bevis för att medicinen fungerar, anekdotiska förvisso men det är ju inte detsamma som att det inte skulle finnas bevis eller de bevis som finns skulle vara otydliga. Att medicinera är det vettigaste som kan göras och det finns självfallet ett stort motstånd mot detta från vaccinlobbyn.
Citera
2020-04-08, 16:53
Medlem
Dags för Lockdown nu kanske ??? Vi har ju norska modellen så tydligt framför oss. Hur många fler måste förlora livet så att de rätta beslut som gäller JUST NU ska ske ?
Citera
2020-04-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Tyck vad du vill om Greta Thunberg, men oavsett vilken politisk sida du star pa - hade det inte varit rätt bra att ha med henne vid sidan av Tegnell när han basunerar ut sina godtyckliga gissningar o tolkningar av aktuell statistik?

Greta har i alla fall lite 'street-cred' fran vänstern och kanske kan vara den som samlar massorna i ett forsok att fa ner den skenande kurvan?

Ja men om Greta skulle vara med på PK så skulle det ju bara stärka bilden av att det är ett folkmord som pågår. Ingen är väl gladare än hon nu. Dels så dör det en massa folk och dels så flyger vi mycket mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon var för gammal för sjukhusvård, så hon fick kvävas ihjäl i sin egen säng:

Det är angeläget att ålderdomshem får möjlighet att ge palliativ vård fort. Det måste prioriteras. De måste kunna söva ner folk, ge morfin etc. Sverige måste slopa kraven på läkare överallt. Nästan all vård utförs av sköterskor men allt bromsas och försenas för att det behövs en läkarsignatur stup i kvarten.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Jag vet inte hur du läser orginalartikeln men Sverige nämns överhuvudtaget inte. De ställer krav på att EU ska ta ett gemensamt ansvar, inget om att vi ska ta särskilt ansvar.

Jag skiter i sakfrågan, jag reagerar mest på Strawman-sjukan som härjar på forum som detta.
Nämnde jag Sverige specifikt? Inte det, nähä, så du drabbades av din egen Strawmansjuka.
Citera
2020-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Om du inte har någon utbildning blir det väldigt fel när man anklagar någon annan för att vara obildad.

Det är högst sannolikt att smittan drabbade samtliga våra GRANNLÄNDER samtidigt, eftersom vi har goda kommunikationer mellan våra länder, ligger geografiskt närbelägna samt har en omfattande trafik över gränserna.
Om du nu skulle råka känna till några sådana skäl varför vi inte skall anta att samtliga nordiska länder fick smittan ungefär samtidigt vore jag tacksam om du delgav vilka skäl dessa skulle vara.
Då du säkerligen inte har några sådana, bör man därför som jag påpekade ovan jämföra med hur utvecklingen ser idag.

Ytterligare en faktor som talar för att jämföra med hur utvecklingen ser idag är att de första testerna för COVID-19 inte bara gav en mycket hög andel falska negativ, utan även många falska positiv, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att med säkerhet fastställa såväl när den första individen smittades som när det fanns totalt minst 7 (10) smittade i ett land.

Försök att höja din debattnivå.

Du kan ju inte jämföra idag när några länder kör karantän och Sverige inte.
Jämförelsen blir ju efter karantän är höjd och detta är över.
Eller utser du maratonvinnare efter vem som leder efter 3 km också?
Citera
2020-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är väl jättebra om dom sitter i lägret och smittar varandra.
Tegnell kommer bli grön av avundsjuka på hur fort dom får flockimmunitet.
Dessutom så får ju barn aldrig någonsin någon allvarlig sjukdom.
Sen så bör EU se till att transportera hem denna immuna grupp så dom kan skydda dom äldre i sina hemländer.

Detta kommer att minska antalet flyktingar i världen och det är väl det som C är rädda för. Nu gäller det att roffa åt sig innan de dör så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in