2020-04-03, 17:10
Medlem
rainbowias avatar
Han där Chabloz var ingen vidare skytt själv under sin egen karriär. Iaf inte i stå. Av 12 säsonger så nådde han +75% i stå endast i 6 säsonger.

Clean Shotings 13 ggr totalt, osannolikt 6 av dessa under en och samma säsong (97/98). Men beror nog på att statistik är ofullständig. kollar man så var det CS endast i Ruhpolding.

En notering angående Denise H och nerver av stål så skjuter hon bättre i jaktstarter än sprintar (är bara liggen senaste säsongen som släpar efter i jakten).

källa, skisport365 (har inte utbildning färdig till IBU-sidan)
Citera
2020-04-07, 20:04
Medlem
FNLSs avatar
Nu är hennes OS final på eurosport 1
Citera
2020-04-08, 15:40
Medlem
NRK med rapport från Stina Nilssons träningsläger.

Citat:
- Hon skjuter mer än alla i världen just nu. En dag sköt hon 460 skott. Det är ju galet. Det är något jag aldrig har upplevt tidigare, säger tränare Jean-Marc Chabloz.

Citat:
Men NRKs skidskyttsexpert, Ola Lunde, skulle ha stoppat Nilsson långt innan hon nådde 1200 skott. Han tror att det har liten effekt att skjuta så många skott för en oerfaren skytt.

- Det blir en för dålig nivå på genomförandet. Det är detsamma som med stora mängder lågintensiv fysisk träning, då blir du aldrig bra på att gå snabbt på skidor, säger Lunde.

- Istället för att skjuta 1200 skott, skulle jag spendera tid på laserträning och se till att varje enskilt skott var optimalt genomfört.

Och Ola Lunde kan ett och annat om skytte!

https://www.nrk.no/sport/treneren-ma...for-1.14976543
Citera
2020-04-08, 16:16
Medlem
samtidigt är det väl väldigt svårt uttla sig om en person/ personlghet man inte känner..
Citera
2020-04-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
samtidigt är det väl väldigt svårt uttla sig om en person/ personlghet man inte känner..

Tydligen tycker Stina att det är roligt att trycka iväg 460 skott på en dag. Frågan är om detta är effektiv träning som gör skytten bättre - särskilt viktigt för en oerfaren skytt som Stina, får vi anta. Då behövs i princip en kvalificerad analys av varje skott och varje serie, och att detta meddelas skytten och att denna har förmågan att ständigt förbättras - skott efter skott. Är detta möjligt med 460 skott på en dag? Jag hoppas att Chabloz har tillräckligt pondus så att detta faktisk händer, och att han inte bara måste se på att Stina har kul på skjutbanan.
Citera
2020-04-08, 17:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
NRK med rapport från Stina Nilssons träningsläger.

https://www.nrk.no/sport/treneren-ma...for-1.14976543

Detta har redan diskuterats i skidskyttetråden.

Och det handlade inte om att Stina varit på något träningsläger utan vad som kom fram i samband med gårdagens presskonferens.
Citera
2020-04-08, 19:00
Medlem
Citat:

Ola Lunde kan ett och annat och är väl värd att lyssna på i det stora hela, men han har samma komplex som Iversen att han levererar sanningar/tydliga åsikter på uppstuds i media. Han drar sig inte från att sticka ut hakan om man säger så. I vintras var han hårt på Olsbu att hon gjorde helt fel när hon stod över tävlingar för att träna, och vi vet ju hur det slutade på VM.

Bortsett kommentatorsjobbet har Lunde faktiskt exakt samma bakgrund som Chabloz, näligen en aktiv karriär, landslagsjobb och tränarjobb på skola. Får utgå från att den som jobbar med den aktiva vet bäst i detta fallet.
Citera
2020-04-08, 19:02
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Tydligen tycker Stina att det är roligt att trycka iväg 460 skott på en dag. Frågan är om detta är effektiv träning som gör skytten bättre - särskilt viktigt för en oerfaren skytt som Stina, får vi anta. Då behövs i princip en kvalificerad analys av varje skott och varje serie, och att detta meddelas skytten och att denna har förmågan att ständigt förbättras - skott efter skott. Är detta möjligt med 460 skott på en dag? Jag hoppas att Chabloz har tillräckligt pondus så att detta faktisk händer, och att han inte bara måste se på att Stina har kul på skjutbanan.

Chabloz får väl sätta Stina på att handladda varje skott ett och ett, som man gör med extraskott i stafetter. Då slår han två flugor i en smäll; Stina skjuter färre skott - och kanske med bättre kvalitet - samtidigt som hon slipar på handladdningen.
Citera
2020-04-08, 19:23
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ola Lunde kan ett och annat och är väl värd att lyssna på i det stora hela, men han har samma komplex som Iversen att han levererar sanningar/tydliga åsikter på uppstuds i media. Han drar sig inte från att sticka ut hakan om man säger så. I vintras var han hårt på Olsbu att hon gjorde helt fel när hon stod över tävlingar för att träna, och vi vet ju hur det slutade på VM.

Bortsett kommentatorsjobbet har Lunde faktiskt exakt samma bakgrund som Chabloz, näligen en aktiv karriär, landslagsjobb och tränarjobb på skola. Får utgå från att den som jobbar med den aktiva vet bäst i detta fallet.
Tycker Ola Lunde är en besserwisser och han är väl en av dem som driver myten att det alltid är bättre att skjuta långsamt och träffa än att skjuta fort och riskera att bomma.

För Stina inbildar jag mig att handlar om att nöta skott så att hon kommer in i det och sedan kan hon slipa på detaljer och göra det med mer kvalité. Men jag är å andra sidan långt ifrån en expert på det.
Citera
2020-04-08, 19:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Det är ju inte enda gången han varit hårt ut mot den norska landslagsledningen och de aktiva. Han var ju starkt kritisk mot hur den nya norska (italienska) skidskyttetränaren för damlaget skötte sitt jobb under försäsongen (typ för lite närvaro på vallen när damerna övade skytte). Det var också någon annan fråga som han var kritisk i som Eckhoff inte alls höll med om.

Man han kan naturligtvis mycket, han har tydligen varit på alla världscuptävlingar i skidskytte sedan typ millenieskiftet (förutom tävlingarna i Kontiolahti som avslutade denna säsong).
Citera
2020-04-08, 20:57
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tycker Ola Lunde är en besserwisser och han är väl en av dem som driver myten att det alltid är bättre att skjuta långsamt och träffa än att skjuta fort och riskera att bomma.

För Stina inbildar jag mig att handlar om att nöta skott så att hon kommer in i det och sedan kan hon slipa på detaljer och göra det med mer kvalité. Men jag är å andra sidan långt ifrån en expert på det.

Är ej heller någon expert. Har dock fuskat en del med bowling och där är det upprepning, upprepning och åter upprepning som gäller. Dock ska grunderna sitta först, många små detaljer som ska sitta. Kortfattat ska man göra likadant varje gång (rätt sätt, vilket inte är lätt). Ingen mening med att upprepa om man gör (samma) fel gång på gång. Så 1-0 till "Lunde" tycker jag utan att ha koll på skytteträning.

Edit. Ha! Röiseland vilar inte på hanen i kritiken till Lunde.
Citat, "Jag håller inte med Ola, han borde hålla käften!" När Lunde påpekar att det finns för många blåbär i spår och skjutvallar angående den osannolika mängden skidskyttar i världscupen.
Senast redigerad av rainbowia 2020-04-08 kl. 21:29.
Citera
2020-04-08, 22:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man han kan naturligtvis mycket, han har tydligen varit på alla världscuptävlingar i skidskytte sedan typ millenieskiftet (förutom tävlingarna i Kontiolahti som avslutade denna säsong).

Ja december år 2000. Inofficiellt världsrekord.
Och kollegan Stabrun Smith hade tydligen varit på plats på alla tävlingar sedan mars 2008. Inte illa det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in