2020-04-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rätta mig om jag har fel men en allmän försvarare bör väl ha inställningen att försvara på samma sätt oavsett skuld eller icke, och helst med övertygelsen att vb skulle kunna vara oskyldig. Denne bör inte ta ställning i skuldfrågan helst, och fr.a. inte låta det påverka. Sen måste det ju av mänskliga skäl kunna gå bättre eller sämre.
Klart du har rätt. Men rent privat kan man tycka mycket ändå.
Citera
2020-04-08, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
En kort fråga till er som är bevandrade i juridiken. När domstolen nu överväger om SD är skyldig eller ej, så har de väl bara tillgång till sådant som framkommit i rätten? Inte hela fupen? Eller?

Bara det som framkommit under huvudförhandlingen.
Inget annat.
Citera
2020-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skulle kunna ge en halv förmögenhet för att få en minut med SD nu och få ett ärligt svar på "Hur mår du nu?"

Han är skitarg. Hur i hela friden kan de döma honom utan bevis? Idioter. Sedan kommer han att berätta vilkas fel det är att han blev dömd.
Citera
2020-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag tror oxå att hon visste, han har förmodligen berättat för henne men jag tror inte att hon varit med vid gärningen eller i planerna. Sen att bli bedragen så som hon blev sätter rätt djupa sår och det är ingenting man glömmer i första taget. Men jag personligen förstår inte varför många i tråden spyr galla över HD då hon faktiskt är ett offer i detta?

Hon är anhörig så man kan inte förvänta sig att hon ska ange någon heller, hon hade inte ens behövt vittna om hon inte velat. Och hennes vittnesmål är bara symbolisk av just den anledningen att hon är så nära anhörig.
Därför att hon skyddar en mördare. Så enkelt och så svårt. Hon svamlar i varenda förhör och minns inget. Däremot när man kommer in på ofarliga marker är hennes minne glasklart. Jag är inte imponerad. Hade hon berättat vad som faktiskt hänt, vilket jag är säker på att hon vet, så hade hon höjt sig i allas ögon. Ja, hon är ett offer i detta. Ett hjärntvättat, manipulerat offer. Desto mer borde hon trätt fram.

Tycker jag.
Citera
2020-04-08, 16:05
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel men en allmän försvarare bör väl ha inställningen att försvara på samma sätt oavsett skuld eller icke, och helst med övertygelsen att vb skulle kunna vara oskyldig. Denne bör inte ta ställning i skuldfrågan helst, och fr.a. inte låta det påverka. Sen måste det ju av mänskliga skäl kunna gå bättre eller sämre.

Ja en advokat skiter väl i vilket, han hade ju inte haft en klient om dom alla ska vara oskyldiga. Hans jobb är ju att försöka så tvivel i en rätt och åklagarens jobb är motsatsen. Ju mer fall han vinner desto mer pengar tjänar han, skyldig eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Vilken myst tänker du på, någon av dom de bråkade om?
Ja, och det är inte slut än, men förhoppningsvis har Lenas anhöriga fått ro, Lena har fått upprättelse och kan få vila i frid.

Nej. En i stockholmsområdet.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror att GM intalat sig själv att han inte kunde bli dömd för detta. Han har fått sig en rejäl tankeställare och som jag skrev innan i tråden så skulle det inte förvåna mig om han nu pekar ut exet som den faktiska mördaren. Men det spelar egentligen ingen roll nu då det kommer att ses som en efterhandskonstruktion om han inte har faktiska bevis för detta.

Ja man undrar hur det intalandet sett ut riktigt. Man anar givet viss planering kanske ett ganska utdraget och långsamt eskalerat förlopp där vissa moment förstärkt och s.a.s. lagt i skuggan andra hänsyn eller bedömningar. Tanken att lösa problemen med att slå ihjäl. Tanken på hämnden om BO inte lyder. Fantasier kring dräpandet. Kanske litegrann samma strukturer grovt sett på problemlösningen som LW:s luftslott kring att det ändå skulle bli hon o SD, fast i omvända, vedergällande termer. Förblindning. Sen när spelplanen är tecknad så får tillkommande fakta rätta in sig i ledet. Eller ställa sig längs sidlinjen medan stjärnorna spelar. Psykopatisk ångesthantering...

Det är ju inte friskt att tro sig kunna ha ihjäl ngn bakom bullerplanket och sen dra på tur på det här sättet. Det är liksom off the chart. Kan va det som överraskade polisen ett tag också. Det var ”överstolligt”.
Citera
2020-04-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ja, vad ska man tro när han säger VET?! Bara det inte är en anka från reportern som var på plats och skrev!

Nej tror inte det är en anka.
Rapporteringen har varit tråkig men jag tror klanderfri.
Rutinerade och detaljerade reportrar som svarade adekvat med vikt
på rätt ställe.
Det stod dessutom "på egen plats", inte i en ordström med "eh" och "ah".
Citera
2020-04-08, 16:09
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Därför att hon skyddar en mördare. Så enkelt och så svårt. Hon svamlar i varenda förhör och minns inget. Däremot när man kommer in på ofarliga marker är hennes minne glasklart. Jag är inte imponerad. Hade hon berättat vad som faktiskt hänt, vilket jag är säker på att hon vet, så hade hon höjt sig i allas ögon. Ja, hon är ett offer i detta. Ett hjärntvättat, manipulerat offer. Desto mer borde hon trätt fram.

Tycker jag.

Vissa människor är lojala mot sin familj oavsett att familjen gjort en illa. Men jag förstår hur du resonerar.
Citera
2020-04-08, 16:12
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej. En i stockholmsområdet.
Okey, ja LWs mystar är väl snart borta ändå.
Vad gäller golvbrunn hannas fuskloggar ligger de fortfarande kvar, groundspeak har inte agerat?
Citera
2020-04-08, 16:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja en advokat skiter väl i vilket, han hade ju inte haft en klient om dom alla ska vara oskyldiga. Hans jobb är ju att försöka så tvivel i en rätt och åklagarens jobb är motsatsen. Ju mer fall han vinner desto mer pengar tjänar han, skyldig eller inte.

Nja. Det beror kanske på advokaten det. Delvis kanske.

Det finns ju bättre o sämre bostadsmäklare. Bäst är väl de som i längden har mest nöjda uppdragsgivare.
Citera
2020-04-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ja man undrar hur det intalandet sett ut riktigt. Man anar givet viss planering kanske ett ganska utdraget och långsamt eskalerat förlopp där vissa moment förstärkt och s.a.s. lagt i skuggan andra hänsyn eller bedömningar. Tanken att lösa problemen med att slå ihjäl. Tanken på hämnden om BO inte lyder. Fantasier kring dräpandet. Kanske litegrann samma strukturer grovt sett på problemlösningen som LW:s luftslott kring att det ändå skulle bli hon o SD, fast i omvända, vedergällande termer.Förblindning. Sen när spelplanen är tecknad så får tillkommande fakta rätta in sig i ledet. Eller ställa sig längs sidlinjen medan stjärnorna spelar. Psykopatisk ångesthantering...

Det är ju inte friskt att tro sig kunna ha ihjäl ngn bakom bullerplanket och sen dra på tur på det här sättet. Det är liksom off the chart. Kan va det som överraskade polisen ett tag också. Det var ”överstolligt”.

Din beskrivning ... om jag inte visste att det handlar om SD skulle tankarna automatiskt gå till HD.
"Ångesthantering" ... "Viss planering" ... "I omvända vedergällande termer".
Ja vad vet jag.

Tycker HD låter förvånansvärt pigg i tonen i uppspelningen där hon får frågor om hur LW berättade detaljer
för henne om LW.s och HD:s saliv ...
Inte som en robot, som väntat efter all beskrivning ..
Senast redigerad av Moschata 2020-04-08 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in