2020-04-08, 16:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Singer/songwritern John Prine, 73 år dog pga av viruset.. Finns det fler kända personer som har dött av covid-19?
Citera
2020-04-08, 16:04
Medlem
milofos avatar
Expressen slår sig för bröstet och hävdar att Stockholm inte alls ligger illa till:

Efter Trumps utspel: Siffrorna visar skillnaden

Man lutar sig mot siffror som visar att New York gått från 114 döda till 3320 döda 20/3-5/4, medans Stockholm "bara" ökat från 7 till 251 under samma period.

Stämmer det? Klarar sig Stockholm bra? Nej man måste såklart jämföra relativ ökning och var de ligger i fas relativt mot varandra. Och då kan vi se att Stockholm ökat 36x under den här perioden och NY ökat 29x. Vi kan också se att NY går från 114 döda den 20/3 till 277 döda den 23/3, och att Stockholm går från 104 döda den 31/3 till 251 döda den 5/4. Utvecklingen är relativt sett jämförbar med andra ord, Stockholm släpar bara efter i fas.

Så hur förhåller vi oss då till detta? Jo, vi stoppar huvudet i sanden och ljuger oss igenom det såklart:

"Utrikesminister Ann Linde (S) kallade Trumps ord för rena faktafel och statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig frågande till var Trump syftar till.
– Det är så klart väldigt jobbigt i Sverige, inte minst i sjukvården. Men jämfört med situationen i New York, där jag råkar ha en släkting som jobbar, så fungerar det bra, sade han i SVT under onsdagen."

I Aftonbladet via Wolfgang Hansson så konstaterar man, med en härlig dos projicering, att amerikanarna är lite dumma i huvudet och inte förstår:

"Presidenten vill hitta någon att skyllda på. (*"skyllda" = Aftonbladets stavfel) Då är Sverige en tacksam måltavla eftersom de flesta amerikaner knappt vet var Sverige ligger. Han kan påstå att vi ”utstår allvarligt lidande” utan att de flesta amerikaner har en aning om det stämmer eller inte.
Sanningen är att en stad som New York just nu lider betydligt mer av coronapandemin än Stockholm."

Fake news. SAD!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Kör min taktik, som jag haft i alla år. När jag plockar godis så gräver jag med spaden så man plockar fram bitar som ligger antingen flera lager ner eller långt in i förpackningen. På så sätt kan ingen vara och talla på dom.

Men grejen är att Corona knappast är förligt för dom flesta, och dom flesta kommer även få det förr eller senare. Så oroa dig inte, om du:
1. Inte är ett praktfetto
2. Är över 70 år
3. Är svårt sjuk.

Kan nog vara otäckt för en del lite yngre än 70+ med

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/GGLeLJ/tidigare-europamastaren-avliden-i-covid-19
Citera
Medlem
DEMONOMICONs avatar
På expressen står det "96 fler döda än igår"

Menar dom att det är 114+96 alltså att ca 210 st har dött idag?
Eftersom dom skriver på det sättet, 96 FLER döda än igår?
Eller är det jag som missförstår?

Hur många har dött sen igår egentligen?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kan det ha nåt med deras blodgrupp att göra tro? Läste någonstans att blodgrupp A skulle både bli lättare smittade och svårare sjuka än blodgrupp O som är vanligast i Norden. Vilken blodgrupp är vanligast i MENA?

Blodgrupp A är den vanligaste i Sverige*.
Citera
2020-04-08, 16:05
Medlem
Snapcounts avatar

Nye funn reiser tvil om korona-immunitet

Forskere i Shanghai fant overraskende lave verdier av antistoffer hos pasienter som hadde vært koronasyke. – Spørsmålet om immunitet er fortsatt veldig usikkert, sier Espen Nakstad i Helsedirektoratet.

https://www.nrk.no/urix/nye-funn-reiser-tvil-om-immunitet-mot-korona-1.14977519

Finns mera i artikeln..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det kanske peakar nästa vecka, det tror jag iaf.

Jag tror att Sverige kommer att gå segrande ur det här, vår blågula fana kommer att fladdra så vackert när sommarens vindar drar förbi.

Det är spännande tider. En annan är lite orolig i alla fall, 53 år, 10 kg för mycket och lite högt blodtryck
Jag tycker det är så jävla tragiskt när anhöriga tar farväl av de sina, när de ska in på IVA. De vet ju inte om de kommer att se varandra igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
På expressen står det "96 fler döda än igår"

Menar dom att det är 114+96 alltså att ca 210 st har dött idag?
Eftersom dom skriver på det sättet, 96 FLER döda än igår?
Eller är det jag som missförstår?

Hur många har dött sen igår egentligen?

Ska vara sedan igår.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vad händer i Södermanland? Ser ut att vara hög dödlighet bland fallen där.
(Källa: Platz.se)
Vet att Sörmland igår körde upp 15 svåra Covid19-fall till Stockholm för behandling, då de inte har resurser att ta hand om alla fall själva just nu.

Och som du säger, Sörmland har nog flest döda per invånare, även om alla säger att "Stockholm är värst drabbat".
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hög medelålder?
Täta kontakter mellan äldre och yngre?
Hård sållning för vilka som får sjukvård kanske. Fler som döms direkt till od morfin på hemmet.
Citera
2020-04-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Singer/songwritern John Prine, 73 år dog pga av viruset.. Finns det fler kända personer som har dött av covid-19?

Här är ett gäng:
https://www.foxnews.com/entertainment/celebrities-died-coronavirus
Citera
2020-04-08, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, FHM rapporterar ju endast en gång per dag. C19 uppdaterar kontinuerligt.

FHM däremot placerar dödssiffrorna på den dag döden inträffade.

Det finns användning för båda källorna.

Nej...igår var siffran kring hundringen, men det var bara 40 som dött mellan måndag 14:00-tisdag 14:00.

resten var engligt Tegnel backlogg ända så långt tillbaka som i torsdags. Du kan se om presskonferansen på c19.se dom har lagt upp alla 14:00 dragningar där.

Så med andra ord ser vi en fördubbling idag, det är ju inte exponentiellt utan helt j-a lodrät kurva.

Tror nog vi hade Day0 igår alt. idag.

Ber iaf till högre makter att det var så, stämmer Giesecke och många andras beräkningar att det sker kring löning är vi smoked.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-08 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in