2020-04-08, 15:59
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nja nu visar det sig att ansiktsskydden är upp till 98% säkra mot smitta om man ser till de bästa som finns. Så jag skulle nog säga att det är ett väldigt bra skydd.
Återigen menar du att dom flesta av asiaterna är smittade eftersom dom bär mask?

Fast nu blandar du andningsskydd och munskydd.
Munskydd är den enklare varianten som asiater, tandläkare etc bär. Dom som våra experter säger inte hjälper.
Andningsskydd är dom som ger ett bra skydd. Dom som våra experter säger att bara vården ska ha tillgång till.
Det var inte jag du diskuterade med från början. Själv håller jag med dig i grunden men exakt hur och hur mycket munskydd hindrar smittan är svårt att säga. Asiater har nog generellt en mycket högre moral när det gäller att inte smitta andra. Förutom munskydd håller man förmodligen distans och träffar inte folk om man är det minsta sjuk
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Bör man undvika o köpa lösviktsgodis just nu? När man köper frukt och grönsaker kan man ju ändå tvätta dem ordentligt innan man äter dem.

Egentligen så ska man nog det, jag har dock gjort det någon gång, på höjd dit småbarn inte når och längst in.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finlands isoleringstaktik kommer enbart skjuta fram dödstalen. I en andra, tredje osv våg kommer Finland bli tvunget att isolera sig igen och igen medans Sverige har byggt upp samhällsimmunitet. Så om inte förr så går Finland i konkurs när nästa våg kommer. Finns tyvärr ytterst få hjon härinne som fattar det.

Missat detta?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8192015/Fifty-one-recovered-coronavirus-patients-test-positive-South-Korea.html

Flockimmunitet är extremt osäkert kort.
Citera
2020-04-08, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vad händer i Södermanland? Ser ut att vara hög dödlighet bland fallen där.
(Källa: Platz.se)

Det var väl en artikel häromdan som bearbetade just Sörmland och hur de får skicka vidare IVA patienter till andra län då de inte klarar av att hantera dessa och därmed lär ju dödstalen öka.
Citera
2020-04-08, 16:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag menar att det knappast är prio att testa alla multisjuka äldre som dött på äldreboende för corona.
Det är det ju ingen som har föreslagit heller.
Citera
2020-04-08, 16:01
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kan konstatera att det är en väldig tur för Anders Tegnell att den där eftersläpningseffekten finns i rapporteringen av dödstalen.

Ni vet, den som gör att dagens 96 nya fall egentligen är avlidna som skett för ett antal dagar sedan. Den gör att toppen hela tiden ser mindre dramatisk ut, och den gör att kurvan hela tiden ser snällare ut, som att den håller på att plana ut.

https://raw.githubusercontent.com/joelonsql/coronalyzer/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19/2020-04-08.png

Ni kan göra ett experiment och lägga alla som har rapporterats idag uppe på stapeln ett steg till höger, alla som rapporterades igår på stapeln ett steg till höger, alla som rapporterades i förrgår på stapeln ett steg till höger osv osv. Det är ju så det kan förväntas se ut de närmaste dagarna också.

Och det blir ingen rolig stapel mina damer och herrar. Den fortsätter då exponentiellt uppåt.

Ni kan också se det som att det som Anders Tegnell presenterade den 2:a april, är det som är den allra mörkaste färgen på bilden som är länkad ovan. Förstår ni då hur eftersläpningseffekten och påfyllnadseffekten dag för dag funkar? Redan då den 2:a april så "kunde man se en tydlig avmattning", givetvis.

Man kör med ett siffertrixande och mörkande som skulle göra själva Joe Labero stolt. Allt för att gradvis vänja svensken, inte skapa panik, och var enda dag kunna stå och säga att det "ser ut som en tydlig avmattning". Det är så fruktansvärt falskt.
Jag förstår inte vad eftersläpnibgen gör för skillnad i utvecklingen mer än att en platå upptäcks senare?
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är många med utländsk bakgrund som är smittade där av någon anledning.

Kan det ha nåt med deras blodgrupp att göra tro? Läste någonstans att blodgrupp A skulle både bli lättare smittade och svårare sjuka än blodgrupp O som är vanligast i Norden. Vilken blodgrupp är vanligast i MENA?
Citera
Medlem
Citat:
Bör man undvika o köpa lösviktsgodis just nu? När man köper frukt och grönsaker kan man ju ändå tvätta dem ordentligt innan man äter dem.

Kör min taktik, som jag haft i alla år. När jag plockar godis så gräver jag med spaden så man plockar fram bitar som ligger antingen flera lager ner eller långt in i förpackningen. På så sätt kan ingen vara och talla på dom.

Men grejen är att Corona knappast är förligt för dom flesta, och dom flesta kommer även få det förr eller senare. Så oroa dig inte, om du:
1. Inte är ett praktfetto
2. Är över 70 år
3. Är svårt sjuk.
Citera
2020-04-08, 16:02
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vad händer i Södermanland? Ser ut att vara hög dödlighet bland fallen där.
(Källa: Platz.se)
Hög medelålder?
Täta kontakter mellan äldre och yngre?
Citera
2020-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Om inte annat är det ett utmärkt tillfälle att sluta med lösviktsgodiset.
Citera
2020-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finlands isoleringstaktik kommer enbart skjuta fram dödstalen. I en andra, tredje osv våg kommer Finland bli tvunget att isolera sig igen och igen medans Sverige har byggt upp samhällsimmunitet. Så om inte förr så går Finland i konkurs när nästa våg kommer. Finns tyvärr ytterst få hjon härinne som fattar det.

Varför blir de tvungna att isolera sig igen vid nästa våg? De kan ju bara göra som Sverige.
Senast redigerad av climasol 2020-04-08 kl. 16:03. Anledning: fel
Citera
2020-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kan konstatera att det är en väldig tur för Anders Tegnell att den där eftersläpningseffekten finns i rapporteringen av dödstalen.

Ni vet, den som gör att dagens 96 nya fall egentligen är avlidna som skett för ett antal dagar sedan. Den gör att toppen hela tiden ser mindre dramatisk ut, och den gör att kurvan hela tiden ser snällare ut, som att den håller på att plana ut.

https://raw.githubusercontent.com/joelonsql/coronalyzer/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19/2020-04-08.png

Ni kan göra ett experiment och lägga alla som har rapporterats idag uppe på stapeln ett steg till höger, alla som rapporterades igår på stapeln ett steg till höger, alla som rapporterades i förrgår på stapeln ett steg till höger osv osv. Det är ju så det kan förväntas se ut de närmaste dagarna också.

Och det blir ingen rolig stapel mina damer och herrar. Den fortsätter då exponentiellt uppåt.

Ni kan också se det som att det som Anders Tegnell presenterade den 2:a april, är det som är den allra mörkaste färgen på bilden som är länkad ovan. Förstår ni då hur eftersläpningseffekten och påfyllnadseffekten dag för dag funkar? Redan då den 2:a april så "kunde man se en tydlig avmattning", givetvis.

Man kör med ett siffertrixande och mörkande som skulle göra själva Joe Labero stolt. Allt för att gradvis vänja svensken, inte skapa panik, och var enda dag kunna stå och säga att det "ser ut som en tydlig avmattning". Det är så fruktansvärt falskt.

Perfekt analys. De som kan tänka själva , inser att det här stämmer. Fullt ut, 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in