2020-04-08, 15:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Det var ju glädjande att se att hemmalaget leder med 1-0 i pausvilan av den första semifinalen mot GCK HerrTeam Davidsson. Detta efter förvånansvärt svagt spel av bortalagets försvarsklippa

Jag hoppades på det men säker vågade jag inte vara. Tror jag ska sätta en flaska äkta bubbel på kylning till den 6/5, förhoppningsvis för att fira domen på livstid för HTD. I värsta fall är Champagne ju även njutbart som tröst om det blåser emot...

Stort tack särskilt till de två FUP-fixarna men också de av er som ihärdigt bidragit till den höga stämningen på läktarna.
Citera
2020-04-08, 15:33
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att Backman har lyssnat för mycket på SD och blivit manipulerad. Och nu har han helt tappat bort vad det var han tänkte från början, haha

Nä, men man kn väl tänka sig att den gigantiska FUP är ganska jobbig att ta sig igenom. De fick ändå frågan av åklagaren om de ville ha mer tid på sig, vilket de kanske borde ha gjort.

Om man ska se det ur försvarets synvinkel kanske utredningen gått till botten med mycket efter nästan två års tid, och det finns kanske inte så mycket öppningar där, trots att det inte finns så mycket bindande bevis.

Beviskedjan innehåller så många indicier som stärker varandra.

Jag känner mig väldigt tveksam till att IB verkligen känner att han VET att SD är oskyldig.

Jag misstänker att han var tvungen att säga så för att försvaret blev lite blekt i förhållande till åklagarens slutplädering. Backman går kanske i pension efter det här.
Hahaha ja det är ju förstås inte omöjligt att Stefan lyckats manipulera även honom.. Vore väl kanske snarare helt rimligt och i linje med denna härva, om även Backman skapar ett fb-konto och börjar hata på Lena? DÅ har den fanimej allt 😂

Jag kan iaf inte minnas att jag hört en advokat säga sådär, om det inte handlar om ett resningsfall då kanske. Nä, där gjorde han bort sig och sin trovärdighet. Han ljög ju t.o.m. om viss bevisning innan det, åtminstone skrikvittnet och skoavtrycken. Förhoppningsvis var den kommentaren bara för mycket för alla.
Citera
2020-04-08, 15:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Varför denna syn på HD? Vad har hon egentligen gjort för fel i hela denna härva? Hon är väl den som blivit bedragen av både sin man och sin vän, jag är inte lika insatt som ni som varit med från början så därför jag frågar.
Främst beror det nog på hennes märkliga attityd och selektiva amnesi i förhören
Citera
2020-04-08, 15:36
Medlem
Citat:
Backman måste förstås ta upp varenda sak som går, men här får det ju nästan motsatt effekt.
Jag tvivlar på att rätten köper det att SD raderar fortlöpande, så fortlöpande att han raderar hans egen och L*enas chatt sedan han snabbt visat den för polisen vid första förhöret.

Rätten kommer aldrig att köpa et att man sitter och raderar i misstag i omgångar samtidigt som man messar med diverse personer.

Han är klumpig nog och skriva till HD också, raderar fortlöpande, efter hennes fråga om när han såg L*ena sist.

Jg ska kolla senare, men just nu kan jag inte säga att något av det Backman tog upp idag, lät övertygande. Mest skrapa på ytan.

Tror som andra att vi få se en annan advokat i HR. Det blir en rysare. Just nu ska jag ge mig ut i solen och njuta av tillfället. So far so good.
Citera
2020-04-08, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo det gjorde ju det, men eftersom hon har skador på händerna så kan hon ju inte ha däckat av det så det tog förmodligen inte klockrent.
Men allt är spekulationer, även att hon inte var beredd på första slaget. Ingen vet vad som hände förutom mördaren och LW.

Så här sa åklagaren vid sin sakframställan (är det rätt term?) 26 fberuari- 20:

"– Lena har knuffats eller sparkats ned. Hon har sedan legat ned i buskaget där hon utsatts för kraftigt trubbigt våld mot huvudet, Åsa Hiding."

https://www.na.se/artikel/just-nu-advokaten-det-ar-tidpunkten-som-det-har-malet-bygger-pa-folj-direktrapporten-fran-rattegange n-om-hjarstamordet

Och man kan se att L*enas kläder; både jacka och kjol har skoavtryck.
De gick tyvärr inte att knyta till någon sko för att de var inkompletta, men man kan ändå se typ häl och ana sulmönster.

Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men om man tittar på de skor som SD tros ha haft på sig(de blå med blod/DNA, så kan man se att sulan har ett vågat mönsket.
Om man tittar på L*enas kläder och avtrycken där, tycker jag att avtrycken ser mer linjära och raka ut. Men det är ju väldigt svårt att se på bild vilka avtryck exakt man avser.

Men hur som helst; jag kan tänka mig att hon har typ sparkats ner plötsligt med en fot som farit upp mot bröstet och knuffat omkull henne direkt, och sedan har han stått med en fot på hennes kropp för att hålla henne nere när han har slagit med tillhygget. Hon har då försökt skydda sig med händerna, vilket har resulterat i att minst tre fingrar har frakturer.

Att man ändå håller sina händer för huvudet visar ju att hon levde då. Och alla vet ju hur känsliga händerna är. Hur ont det måste ha gjort. Ändå håller hon händerna där.

Väldigt svårt att förstå att någon kan göra så mot någon som skriker av smärta och som ligger ner. Ännu svårare att förstå att det håller på så länge.
Citera
2020-04-08, 15:37
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Främst beror det nog på hennes märkliga attityd och selektiva amnesi i förhören

Ok, vore jag i hennes skor så hade jag nog sett det som att karman vann till slut.
Citera
2020-04-08, 15:38
Medlem
Skulle kunna ge en halv förmögenhet för att få en minut med SD nu och få ett ärligt svar på "Hur mår du nu?"
Citera
2020-04-08, 15:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Med sin nuvarande inställning så har ju GM endast två alternativ som jag förstår det, att bli friad eller dömas för mord. Hade han erkänt och försökt lägga fram en historia om att han kanske blev attackerad först och försvarade sig, eller vad fan som helst annat påhitt så hade han ju faktiskt kunnat dömas för tex dråp, grovt vållande eller likn men nu finns det väl bara mord att välja på. Och med dom skadorna kanske det hade varit svårt att förklara annat än att man velat ha död på människan.

Jo så är det nog. Antingen fri eller mord med livstid på skalan. I vilken mån våldet kunde spegla ett annat uppsåt vet ju bara mördaren, då, men ett direkt och uppriktigt erkännande skulle i alla händelser förändra möjligheten till lägre påföljd drastiskt skulle jag kunna tro.

Statistik är ju populärt i krimtrådarna, inte minst sånt som gäller nära anhöriga, makar och mäns våld mot kvinnor i nära relationer; mot den bakgrunden i största allmänhet skulle ju jag tänka att utsikten för SD att kunna komma undan med just det här mordet är exakt 0 och intet. Det finns inte på kartan. Uppklarning är liksom väl över hundra procent. Polisen var till och med tvungna att sjabbla till det rejält i början för att det skulle bli lite spännande. Utan det hade GM suttit som en smeck för länge sen, och redan tröttnat på att räkna maskorna i hönsnätet på rastgården.
Citera
2020-04-08, 15:42
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Så här sa åklagaren vid sin sakframställan (är det rätt term?) 26 fberuari- 20:

"– Lena har knuffats eller sparkats ned. Hon har sedan legat ned i buskaget där hon utsatts för kraftigt trubbigt våld mot huvudet, Åsa Hiding."

https://www.na.se/artikel/just-nu-advokaten-det-ar-tidpunkten-som-det-har-malet-bygger-pa-folj-direktrapporten-fran-rattegange n-om-hjarstamordet

Och man kan se att L*enas kläder; både jacka och kjol har skoavtryck.
De gick tyvärr inte att knyta till någon sko för att de var inkompletta, men man kan ändå se typ häl och ana sulmönster.

Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men om man tittar på de skor som SD tros ha haft på sig(de blå med blod/DNA, så kan man se att sulan har ett vågat mönsket.
Om man tittar på L*enas kläder och avtrycken där, tycker jag att avtrycken ser mer linjära och raka ut. Men det är ju väldigt svårt att se på bild vilka avtryck exakt man avser.

Men hur som helst; jag kan tänka mig att hon har typ sparkats ner plötsligt med en fot som farit upp mot bröstet och knuffat omkull henne direkt, och sedan har han stått med en fot på hennes kropp för att hålla henne nere när han har slagit med tillhygget. Hon har då försökt skydda sig med händerna, vilket har resulterat i att minst tre fingrar har frakturer.

Att man ändå håller sina händer för huvudet visar ju att hon levde då. Och alla vet ju hur känsliga händerna är. Hur ont det måste ha gjort. Ändå håller hon händerna där.

Väldigt svårt att förstå att någon kan göra så mot någon som skriker av smärta och som ligger ner. Ännu svårare att förstå att det håller på så länge.

Ja att man skyddar med händerna är ju inget konstigt egentligen hur ont det än må göra, en ren reflex som är inbyggd i oss. Jag tror att har man bestämt sig för nånting, mörda i det här fallet så slår man tills det inte rör på sig mer. Kallt och beräknande.
Citera
2020-04-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ok, vore jag i hennes skor så hade jag nog sett det som att karman vann till slut.
Problemet är ju att de verkade försöka lappa ihop sin relation. Så jag vet inte. Kanske är hon jätteledsen att han åkte dit? Även om han är skyldig. Hon sa ju att hon önskade att LW var död, till sin chef på morgonen. Den tidiga morgon då hon inte förmodas veta ett dyft om varken försvinnande eller mord. Hon visste. Helt klart visste hon. Till Wilma sa inte sonen något alls om försvinnandet, det är han säker på. SDs första kontakt med HD var kl 11.06 på förmiddagen. Hur visste hon? Ingen var i kontakt med henne. Ingen kontakt som vi känner till, eller polisen heller för den delen.
Citera
2020-04-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som jag skrev till en vän häromdagen - att detta fall har tagit på en.
Man har levt med tråden i snart 2 år, över 94.000 inlägg och en 14.000 sidors FUP.

Detta är som ett eget litet mikrokosmos. Det känns som man bor grannar med hela bunten: LW, SD, HD, JG mfl. Man har kommit så nära dessa genom FUP. Alldeles för nära. Som kollegor som man tvingas jobba sida vid sida med, och bara måste stå ut med.

Man har emellanåt förtvivlat, när SD var på fri fot, och hela tiden önskat att Lena till slut skulle få någon form av rätt, upprättelse. 🙏🏻

Gick in i min geocaching-app och kollade en cache som jag sökte 2014 och 2015 utan att hitta den. En Myst. Döm om min förvåning när jag i loggen hittade ett flertal av den här historiens huvudpersoner med sina sedvanligt långa utläggningar. Inkl softis. Kändes lite sorgligt.

Det här fallet kommer jag att känna av länge.
Citera
2020-04-08, 15:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Varför denna syn på HD? Vad har hon egentligen gjort för fel i hela denna härva? Hon är väl den som blivit bedragen av både sin man och sin vän, jag är inte lika insatt som ni som varit med från början så därför jag frågar.

Därför att LW är hjältinnan här i tråden
som nästan alla älskar och håller med
eftersom hon blev mördad.
Då blir HD på något sätt skurken som var
elak mot LW när hon inte lät henne ta
hennes man ifrån henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem