2020-04-06, 21:36
Medlem
Vasterass avatar
Det är så mycket skitsnack och idioti, litar du mer på, samhällets resurser än din egen förmåga att överleva så har du inte mycket att komma med. Se till att inte bli smittad!
Citera
Medlem
joh80s avatar
Boris Johnson vårdas på intensiven – försämrat tillstånd

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson vårdas på intensiven efter att ha smittats av corona.

Enligt ett officiellt uttalande har hans tillstånd försämrats.

Det här lät ju inte alls bra för Englands premiärminister.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Han har också sagt att man kan minska smittspridningen, så hur hänger det ihop med att man inte kan stoppa den?
Hur minskar man smittspridningen på ett sätt, som bara går att användas för att minska den, men inte för att stoppa den?
Förklara gärna för mig, fast det kan ni nog inte!

Ööh va? Alla riktlinjer som gäller nu är ju just för att minska smittspridningen, och inte stoppa den. För att sjukvården ska hänga med. Men att stoppa den går inte. Det loppet är kört överallt förutom Kina en gång i tiden. Nu har det börjat ploppa upp nya fall även där dock.
Citera
2020-04-06, 21:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Står du fast vid att din ”ursprungsprognos (Excel-arket med stort E) på miljoner döda i mars ”stämmer rätt bra”?

Sedan skulle jag även vilja ha svar på något du skrev tidigare ikväll: hur kan du med ens någon form av se-sig-själv-i-spegeln-trovärdighet mena att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”?

Jag backar upp den prognosen iallafall.
Det verkliga dödstalet i Kina är ohyggligt stort. Det kommer rapporter om det nu. Googla får du göra själv.
Afrika har länge haft en stor smitta, men hur det har gått vet ingen, då det är krig och svält och allehanda misär som gör vettig rapportering omöjlig.
Situationen i sydamerika är inte mycket bättre.. slumområden till exempel, vem vet vad som händer där?
Som jag länkade förut, mörkertalet av döda i Italien kan vara enormt.
Så flera mijoner döda i mars låter väldigt trovärdigt i mina öron iallafall.
Det finns experter som backar upp detta.
Citera
2020-04-06, 21:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
FHM (Tegnell) säger tydligt i Aktuellt att smittan kommer inte stoppas före en stor del av befolkningen är immun. Hur olika länder väljer att uppnå det skiljer sig.

Exakt, och jag tror att Sverige, i det hela stora, valt rätt väg.

Vansinnigt av norrmännen att inbilla sig att de kan stoppa och rulla tillbaka smittan.

Att Boris Jonsson nu ligger i respirator hoppas jag kommer att få många medelålders och yngre att sluta tro att de är odödliga. Eftersom denna grupp är så stor så är det viktigt att dessa håller sig till FHM rekommendationer. Annars så kommer sjukvården att braka samman, vilket drabbar alla!
Citera
Medlem
Nu får dem fan rappa på med bromsmedicin för den här jävla vidriga sjukdomen.

Undrar hur de kommer att behandla Boris Johnson. Sätter de in malariamedicinen tro?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Helt bisarrt inslag på Aktuellt från Stockholm.

Hur kan någon hävda att Sverige modell fungerar? Det är helt bisarrt. 77-åring som sitter och säger "jag tog en extra spruta mot influensa", och sen någon på krogen som säger "Jorå, de går bra de här ska ru se".

Helt sjukt. Bisarrt.
Citera
2020-04-06, 21:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De ligger strax efter mexikaner och amerikaner.
Ca 65 % lider av fetma i Nya Zeeland.
Exploderat av snabbmatskedjor. Billigare för många utav dem att proppa i sig äckliga pommesfrittes och andra oljiga äckelsaker.
Frågade en kille jag känner om det fanns många feta där när han bodde där. Ja massor överallt. Minst 200 kg.

Men jag är förvånad över att Nya Zeeland har klarat sig så bra i den här pandemin.
Vad gjorde de som ingen annan har gjort. Varför tittar man inte på dem.

30,9% av nyazeeländarna har fetma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja men vi har fler mena invandrare än de länderna tilsammans. Dessa satt i moskeer och bad tillsammans i trängsel, unga som gamla för bara en dryg vecka sedan.
Där är skillnaden jämfört med våra nordiska grannländer.
Det är förmodligen en bidragande faktor, men inte hela förklaringen. Sverige är det land som testar näst minst av alla de jag räknade upp (det enda som testar färre är Polen). Sverige har de slappaste resereglerna och de slappaste reglerna angående folksamlingar och dylikt, och är det enda av länderna som fortfarande har grundskolorna öppna (ända upp till högstadiet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Intressant att alla som ligger på intensiven "mår under omständigheterna bra". Det har jag hört hela tiden.
Nej. Man mår inte bra om man ligger på intensiven. Punkt.

Vad sa hon egentligen människan på aktuellt? Kan det bli obligatoriskt med app och nyckelringsspårning på personer? På riktigt?
Hon menade inte Sverige va????

Det var en artikel häromdan (Expressen tror jag) om att de planerar/försöker utveckla en coronaapp i Sverige, ja. Det talades om att det skulle vara frivilligt, för användarna men ja, det får man väl se vartåt det barkar med det sen. Men att appen finns planer på, har iaf varit i media.
Citera
2020-04-06, 21:40
Medlem
okok1s avatar
Vet någon om det funkar att ge blod till infekterade? Blod från någon som redan varit smittad. Kina gjorde väl en studie om det? Varför i helvete ska Sverige göra en studie om det fungerar i Kina???
Citera
2020-04-06, 21:40
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Sen så är de ganska allvarlig händelse med BJ.

Mja, han är inte viktigare än någon annan människa bara för att han är politiker.

Men som sagt, Tegnell tänker längre än alla i detta avseendet och jag blir stolt som svensk när jag lyssnar på honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in