2020-04-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Märkligt hade vi inte runt 2500 döda vanliga influensan 2018 med vaccin?
Detta verkar ju vara mycket milt virus då bara 600 döda utan vaccin.
Antar minst 30000-50000 skulle dö av "vanliga" influensan utan vaccin
9 av 10 känner sig inte ens sjuk

Mycket bra gjort av Sverige att inte haka på psykosen världen lider av.

Hade det varit den totala räkningen hade det väl varit okej men ropa inte hej än
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Nu får du ju skärpa dig. Inte sitter du väl med en hjälm på huvudet bara för att byggar använder det?

Dom är konstant i närheten av smittade och jobbar antagligen mycket närmare dom än vad du kommer vara andra människor så är ju extremt dålig jämförelse.

Nej inte gör jag det, men å andra sidan är väl risken att nånting faller på mitt huvud utan min vetskap relativt liten. Att vistas bland människor där det ryktas om att aerosolerna kan ligga kvar i luften i upp till 3h så kan man väl inte vara säker på något, det handlar om vad som är fastslaget och inte.

Edit: Dessutom så glömmer människor att individer som bär mask kan vara i riskgrupp, tycker man ska vara ödmjuk.
Senast redigerad av Reparationssats 2020-04-08 kl. 14:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, Sverige ligger topp 8-11 i världen just nu, på antal dödsfall per million . Vi ligger högre än tex USA.
Och vi har bland de lägsta restriktionerna, tycker du inte att det är ganska smickrande siffror utifrån förutsättningarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tegnell säger att vi (Stockholm) bör ligga på 1 idag nu, och att kurvan (fortfarande planar ut).
Kollar man antal smittade i Stockholm idag så slår de nya rekord på 298 (igår 136).
I hela landet 655 nya fall hittills idag (igår 504).
Hur kan vi då ligga på dag 1 och närma oss 0. Hur kan han se att kurvan planar ut!?
Han har sagt detta i 2 veckor nu men kurvan år ju fortfarande stadigt uppåt.

Nej.
Han har inte sagt det i två veckor.

Vad han sagt är dock att antalet smittade lär se annorlunda ut i framtiden då tester utökas till långt många fler.

Personligen tycker jag det är hål i huvudet att överhuvudtaget titta på antalet smittade. Det är ju rätt irrelevant, om man inte kör ett masstest av precis hela befolkningen, samtidigt.
Testade man tusen personer om dagen för två veckor sedan, och denna vecka testar 5000 om dagen, är det klart som korvspad att fallen med största absoluta sannolikhet går uppåt.

Fattar man inte det?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Veckan efter påsk och helgen efter kommer se förjävlig ut på våra sjukhus. Kurvan planar ut och är flack, jo tjena.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror det här kommer gå bra. Bra att Stockholm ligger före övriga landet så man kan fördela patienter. Ärligt talat börjar jag faktiskt tro att vi kan bli det land som kommer klara oss bland de bättre totalt sätt när det här är över.

Hur tänker du nu? Magkänsla? Forhoppning?
Berätta, for jag ser ett annat scenario
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Då har danskarna också insett att Sverige har valt den rätta vägen och följer nu efter.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-07/nar-ingen-ar-ute-kan-ingen-bli-smittad-och-ingen-blir-immun

Vilka andra länder kommer nu att ändra kurs och följa Sveriges goda exempel med flockimmunitet?

Vad är det du inte förstår? Man öppnar och luckrar upp successivt, samtidigt som man ser till att hålla riskgrupper skyddade. Bara att se hur asiatiska länder gör, och gjorde under MERS. Fungerar utmärkt.

Dröm vidare om att Danmark skulle snegla avundsjukt på Sverige. Det är precis tvärtom. Grannländerna förfasas över den svenska hjärndöda strategin.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Man kommer skylla på medborgarna, trots att staten låtit skolor, restauranger, biografer mm vara öppna.

Jepp.

Jag får sådana totala psykopatvibbar av detta, det är som om hela Sverige styrs av samma typ av chefer jag hade hos min förra arbetsgivare.

De var helt galna. Ställde man en fråga till dessa kring viktiga ärenden och fick ett svar så gick man därifrån och tänkte WTF, man hade fått 10 nya frågor.

Och alltid, alltid så ändrades agendan allt eftersom, precis som regeringen beter sig nu.
Får verkligen den vibben.

Hade Regeringen och Tegnell varit ett företag och jag hade gått på intervju där med det jag nu vet så hade jag vänt i dörren.

Vibben man får av detta är läskig.
Citera
2020-04-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Skillnaden är att både Danmark och Norge har smittan bra mycket bättre under kontroll och kommer kunna stänga ner igen i de regioner där de ser att antal fall ökar.

Du kanske inte förstår den skillnaden?

Enligt politikerna ja, inte enligt deras egna experter.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wPGVKn/ekspertene-og-erna-er-ikke-enige
Citera
Medlem
Har MSB levererat nåt alls för de där 75 milj de fick för tre veckor sen? Jsg har inte sett nåt än. Är det ingen som kollar vad de gör?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, Sverige ligger topp 8-11 i världen just nu, på antal dödsfall per million . Vi ligger högre än tex USA.
Jag kan inte förstå den här fascinationen av att mäta döda. Det säger ju INGENTING.. Norge kommer också komma i fatt när det gäller döda vart det lider. Så länge de inte tänkt att hålla landet tvärstängt i att års tid så kommer de få lika mkt dödsfall per capita som oss.
Det är ju egentligen "bra" att ha så många döda som möjligt så länge vården klarar av det, det innebär att det blir kortare tid tills vi är igenom det.

Vänta 1-2 år med att jämföra döda, det är först då det kommer att ge någon som helst vettig information
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Han har sagt att vi nått peaken nu, i varje dag minst de senaste 2 veckorna.

Detta sedan vi hade totalt ca 50 döda. Men ingen tidning eller radiokanal har någonsin ställt en fråga om detta.

Vi har inte nått peaken med tanke på att antal nya fall som registrerades idag är större än någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in