2020-04-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Nu vet vi ju att ditt hat mot tegnell färgar dina inlägg. Så dina inlägg ska vi inte ta på allvar.
Ska bli intressant att se vad som händer i Danmark efter påsk om dom släpper på karantänen, tror att Danmark kommer att få en käftsmäll när de släpper på karantänen.
Du får tro vad du vill och hata tegnell så mycket du vill, men med tanke på hur öppet samhälle vi har så har vi klarat oss ganska bra. Visst folk har dött men det händer i alla andra länder också även om dom stängt ner landet.
Att folk inte lyssnar på de råd som FoHM ger är knappast myndighetens fel utan individens. Rikta ditt hat åt rätt håll

Vi har i facit efter MERS. Asiatiska länder som körde den strategi som nu Danmark, Norge och andra länder har uppvisade bäst resultat; både i att hålla smittspridningen nere (både kort och lång sikt), samt få igång ekonomin snabbt. Imperial, Gates och de andra säger detta gång på gång; snabba och hårda restriktioner är det bästa, både för ekonomin och för att hålla nere dödstalen.

Danmark kommer göra som Sydkorea och de övriga lyckade; luckra upp successivt, samtidigt som man skyddar riskgrupperna. Ett koncept som bevisligen fungerar, sett till de tidigare epidemierna i Asien.

Och ja, jag hatar Tegnell. Och jag hatar hans strategi.
Citera
2020-04-10, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bra uppmaning från en läkare på Facebook.

Eftersom vårens första MC-olyckor nu börjar rulla in på akuten & IVA tänkte jag ge några små tips inför påsk-helgen. Vi har nämligen inte tid med mer just nu!

- 🚀 Kör inget fordon som går snabbare än 30 km/h (och måste du så kör försiktigt!). Absolut ingen MC (jag vet att det är frestande, men jag menar allvar!)

- 🧗‍♀️ Klättra inte upp på någonting högre än en matt-kant, tack.

- 🪓 Du behöver inte hugga ved just denna helgen. Inga redskap vassare än en grytvante!

- 🍷Drick inte så förbannat mycket alkohol! Ditt omdöme är tillräckligt suddigt efter 2 veckor i karantän.

- 🤼‍♀️Undvik att slåss! Med människor eller djur spelar mindre roll🦖.

- 🏃‍♀️ Rör gärna på dig, men det är kanske fel helg att testa på MMA för första gången 🤼‍♂️.

Och som vanligt:
- Tvätta händerna.
- Håll avståndet.
- Bara nödvändiga resor (jo, du vet vad nödvändigt betyder).

Ta hand om er. Och varandra!
Glad påsk!

Bra tips och något som sällan belyses att folk som behöver IVA pga andra orsaker lär dö när dessa platser upptas av corona patienter. Indirekt dödar coronaviruset folk med andra åkommor. De borde egentligen räknas in i en separat graflinje.
Citera
2020-04-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
a
Jag förstår inte dem alls heller. Det enda dessa verkar göra är att hålla med och hylla Tegnell & regeringens sätt att hantera detta.
De verkar inte alls förstå eller bry sig om att sjukhusen kommer bli överbelastade och folk inte kommer få tillgång till vård.
Många menar också att Sverige gör minst lika mycket som de övriga nordiska länderna gör. De verkar tycka att om man inte håller med Sveriges icke-strategi till corona är man en politisk motståndare. Detta förhållningssätt märker jag också bland äldre sossar.
Citera
2020-04-10, 11:53
Medlem
Nära hälften av de döda av covid-19 är invandrare enligt källor på Stockholms sjukhus.

https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en-kniv-i-vara-hjartan

Citat:
Hur många av invandrat ursprung det rör sig om som dött av covid-19 vet ingen, men närmare hälften enligt flera källor på Stockholms sjukhus.
Citera
2020-04-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Detta är bara att beklaga, men det finns alltid de som faller ifrån, därför är det viktigast att alla lyssnar på råd och regler. man SKA stanna hemma.
Ja exakt då har politikerna misslyckas med sina råd.
Citera
2020-04-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Detta gäller ju för alla vaccin, man måste ju boosta immunförsvaret med nya doser i olika intervaller, varför skulle man inte kunna göra så med ett vaccin mot detta virus?
TBE-vaccin förnyar man ju med jämna mellanrum och influensavaccin tar man varje år (detta år till och med två gånger eftersom vaccinets effekt bedömdes avta redan efter 3 månader).
Det är väl det man får försöka, antar jag. Men det kan ju dröja innan man vet om det fungerar. Det kanske inte heller går med första generationens vaccin. Det kanske behövs en ny medicinsk studie och godkännande, om man ska vaccinera friska personer flera gånger, osv. Det finns många hinder, som inte bara är en resursfråga, utan det behövs tid för utvärdering.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Men FB-skribenterna har ju sagt att alla 80+ som nekats IVA-vård i Sverige ändå skulle dött inom några månader?

Vi får väl hoppas att åtminstone en positiv konsekvens av denna circus blir en rejäl skärpning vad gäller svensk beredskap, allmän sjukvårdspraxis samt äldreboendeförhållanden. Hotet behöver inte nödvändigtvis komma från en kärnvapenmakt eller terrorism
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Nära hälften av de döda av covid-19 är invandrare enligt källor på Stockholms sjukhus.

https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en-kniv-i-vara-hjartan
Jag är inte förvånad. Det överensstämmer med många andra länders statistik och det finns en stark koppling till klass/hudfärg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Om du följt så intensivt som du påstår får du gärna plocka fram exempel på när jag hyllar:

1. Tegnell
2. Den svenska linjen

Tack!
Ja du hyllar den svenska linjen och en reporter på expressen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Bra att Danmark iallafall tar höjd om asymptomatiska spridare. Något vår kära FoHM inte gör. Det tillhör ju inte den stora delen som Anders Tegnell jobbar med.

"DANMARK. Danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, Sundhedsstyrelsen, kommer ändra sina råd om vilken risk coronasmittade personer utan symtom kan smitta andra, skriver danska Berlingske. Sundhedsstyrelsen anser nu att risken är "betydlig" istället för att den rapporterats vara "obekräftad" eller "mycket liten"."

https://www.expressen.se/gt/folket-flockas-mitt-i-pandemin-olyckligt/
Citera
2020-04-10, 11:55
Medlem
Stockholmarna igen?

Alla följer inte Folkhälsomyndighetens och regeringens avrådan om resor mellan orter i påsk.

På Orust är det ”överfullt”, enligt kommunalrådet Catharina Bråkenhielm (S), och hon önskar att regleringarna skärptes för resor i Sverige.

– Det här kommer märkas inom vården, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/folket-flockas-mitt-i-pandemin-olyckligt/
Citera
2020-04-10, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja exakt då har politikerna misslyckas med sina råd.

Nej, egentligen inte. Även i land med förbud och böter så ger sig folk ut. Var och en har ett ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in