2020-04-03, 14:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Jag är helt oteknisk och vet inte mycket om vapen och dna-tester. Kan verkligen en hand utan handske lämna kvar något att hitta 30+ år efter?

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
På senare har kommit teknik där det räcker med enstaka celler på föremål. Det finns flera "cold cases" som kan ha stor nytta av det.

Hittar just nu inte igen dokumentet, men det är från mitten av 90-talet vill jag minnas där man skickade OP's kläder på nytt till SKL för analys.

Precis som StuG är inne på så handlar det sannolikt om allt bättre teknik och jag tror att kläderna undersökts fler gånger än så.. Detta var som sagt från 90-talet..

Jag spekulerade lite i om tekniken blivit så bra att det t.o.m. fanns risk att finna DNA från någon som råkat nysa inne på Grand.... således också risk för att fel person blir misstänkt..
Citera
2020-04-03, 19:48
Medlem
DNA på rocken måste ju vara extremt svagt bevis. Dels är det väl lite oklart om mördaren verkligen la handen på axeln? Dels kan det tillkommit vid annat tillfälle än kl 23:21 den 28/2 om man får fram DNA på någon som inte kan knytas till Sveavägen men som ändå är misstänkt (som CA).

Får man fram DNA från SE så kanske annan plats än Sveavägen är osannolik men det kan då fortfarande vara så att han försökte lägga Palme i framstupa sidoläge och då tog tag i rocken.

Tror inte alls på DNA på rocken. Till och med Robert Gustafsson stötte ju till Palme vid bion för att imponera på sina kompisar. Säkert 10 pers som hjälpte Olof med rocken bara sista veckan.
Citera
2020-04-04, 10:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
DNA på rocken måste ju vara extremt svagt bevis. Dels är det väl lite oklart om mördaren verkligen la handen på axeln? Dels kan det tillkommit vid annat tillfälle än kl 23:21 den 28/2 om man får fram DNA på någon som inte kan knytas till Sveavägen men som ändå är misstänkt (som CA).

Får man fram DNA från SE så kanske annan plats än Sveavägen är osannolik men det kan då fortfarande vara så att han försökte lägga Palme i framstupa sidoläge och då tog tag i rocken.

Tror inte alls på DNA på rocken. Till och med Robert Gustafsson stötte ju till Palme vid bion för att imponera på sina kompisar. Säkert 10 pers som hjälpte Olof med rocken bara sista veckan.

Det blir i kombination med annan bevisning i.s.f.
Citera
2020-04-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det blir i kombination med annan bevisning i.s.f.
Jahapp?!
Och ska man köra en lagföringsprocess, post mortem, mot ngn , typ CP, CA, SE osv?
Är sånt "lagligt"? Oaktat att det säkert skulle kunna underhålla massorna, en liten stund iaf.
Eller blir det en "bevistalan"??
Vad tror expertisen?
Citera
2020-04-07, 01:54
Medlem
Jag har ju en tid varit näst intill helt säker på att SE är mördaren.
Denna CA har jag bara sett nämnas några gånger utan att ägna nåt intresse åt.
MEN nu har jag ögnat igenom denna tråd och ÄVEN CA är starkt misstänkt för mig.

Jag lutat dock ännu åt SE då han är knuten till mordplatsen OCH även p.g.a hans starka vilja att bli ett vittne vilket jag tror beror på att han om han lyckades etablera sig som vittne kunde han förklara ev liknelser med mördaren med att hen förväxlar mig med mördaren osv.
CA är absolut INTE knuten till mordplastsen men även mot honom finns många indicier .
Och till skillnad mot SE VET man att han innehade ett i sammanhanget mycket intressant vapen.

Att han sågs på cafet varje årsdag betyder inte mycket då han ju var där flera ggr/vecka så inget konstigt att han var där på årsdagar.
Att han dessutom då bodde rätt nära är en annan förklaring .
Att han fortsatte komma dit även sen han flyttat från city kan ju helt enkel bero på att han var vanemäniska?
Att cafet var en av få platser där han kände sig trygg och bekväm att vara?
Gärningsmannaprofilen stämmer ju väldigt bra på BÅDA kandidaterna,
Det tycks som om vi vet ganska lite om CA som person vi vet mer om SE.
Jag kan ta gift på att NÅN av dom gjorde det iaf.

BÅDA två borde verkligen ha undersökts till grunden för över 30 ¨år sen då hade mordet varit löst för länge sen.
Jag vill inte dra några växlar om att CA begick självmord just när polisen ringde på hans dörr uppenbarligen mådde han väldigt dåligt vid tidpunkten att det skulle vara relaterat till mordet är en rejält godtycklig tolkning.
Det vore som vissa redan skrivit rimligare att han hade begått självmord långt tidigare om den utlösande faktorn skulle varit rädsla för att åka dit för mordet.

De flesta vittnesuppgifter från Grand pekar ju på att det INTE var SE som observerades troligen var det CA det verkar rimligt men vi kan inte veta.
INGET knyter honom ännu till mordplatsen MEN OM Grandmannen och mördaren är samma person talar ju det mesta för CA.
Mitt grundtips är dock att mördaren och Grandmannen INTE ÄR SAMMA person och att mördaren är SE.
MEN det jag läst om CA skapar onekligen tvivel i mitt huvud.
Citera
2020-04-07, 09:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har ju en tid varit näst intill helt säker på att SE är mördaren.
Denna CA har jag bara sett nämnas några gånger utan att ägna nåt intresse åt.
MEN nu har jag ögnat igenom denna tråd och ÄVEN CA är starkt misstänkt för mig.

Jag lutat dock ännu åt SE då han är knuten till mordplatsen OCH även p.g.a hans starka vilja att bli ett vittne vilket jag tror beror på att han om han lyckades etablera sig som vittne kunde han förklara ev liknelser med mördaren med att hen förväxlar mig med mördaren osv.
CA är absolut INTE knuten till mordplastsen men även mot honom finns många indicier .
Och till skillnad mot SE VET man att han innehade ett i sammanhanget mycket intressant vapen.

Att han sågs på cafet varje årsdag betyder inte mycket då han ju var där flera ggr/vecka så inget konstigt att han var där på årsdagar.
Att han dessutom då bodde rätt nära är en annan förklaring .
Att han fortsatte komma dit även sen han flyttat från city kan ju helt enkel bero på att han var vanemäniska?
Att cafet var en av få platser där han kände sig trygg och bekväm att vara?
Gärningsmannaprofilen stämmer ju väldigt bra på BÅDA kandidaterna,
Det tycks som om vi vet ganska lite om CA som person vi vet mer om SE.
Jag kan ta gift på att NÅN av dom gjorde det iaf.

BÅDA två borde verkligen ha undersökts till grunden för över 30 ¨år sen då hade mordet varit löst för länge sen.
Jag vill inte dra några växlar om att CA begick självmord just när polisen ringde på hans dörr uppenbarligen mådde han väldigt dåligt vid tidpunkten att det skulle vara relaterat till mordet är en rejält godtycklig tolkning.
Det vore som vissa redan skrivit rimligare att han hade begått självmord långt tidigare om den utlösande faktorn skulle varit rädsla för att åka dit för mordet.

Bortsett från ditt sista stycke så håller jag med dig till fullo.

Gällande Grand så är det för knapphändiga uppgifter för att ens ge något utlåtande tycker jag.
Av uppgifterna, signalementen på "Grandmannen", så är min uppfattning att det är flera mystiska män som iakttas.
SE har ringa möjligheter att ljuga om sin klädsel då han sågs av väktarna både innan och efter mordet. CA's klädsel den aktuella kvällen har vi ingen aning om.

Personligen tror jag att någon av Grandmännen som iakttas är GM.
Citera
2020-04-07, 12:59
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Att han sågs på cafet varje årsdag betyder inte mycket då han ju var där flera ggr/vecka så inget konstigt att han var där på årsdagar. Att han dessutom då bodde rätt nära är en annan förklaring.

Finns det uppgifter på att han var där på ettårsdagen av mordet? Han flyttade ju från Vasastan 1987 till sommarstugan i Tungelsta och PU fick upp ögonen för honom först 1994 med kallelserna för provskjutning av hans vapen. Sen blev det förhör 1995 och 1998. På tioårsdagen finns han bekräftat på plats på konditori Svea och personalen beskrev honom som märklig. Lite konstigt om han i nio år reste från Tungelsta till konditori Svea ett par gånger i veckan. Han var kanske en vanemänniska. Vet inte om han var aktiv i sin skytteklubb efter han "sålt" sin Magnum. Han hade ju licens för flera andra vapen, vilka vet jag inte. Han ska ha skjutit sig med ett hagelgevär.
Citera
2020-04-07, 22:57
Medlem
Citat:
Finns det uppgifter på att han var där på ettårsdagen av mordet? Han flyttade ju från Vasastan 1987 till sommarstugan i Tungelsta och PU fick upp ögonen för honom först 1994 med kallelserna för provskjutning av hans vapen. Sen blev det förhör 1995 och 1998. På tioårsdagen finns han bekräftat på plats på konditori Svea och personalen beskrev honom som märklig. Lite konstigt om han i nio år reste från Tungelsta till konditori Svea ett par gånger i veckan. Han var kanske en vanemänniska. Vet inte om han var aktiv i sin skytteklubb efter han "sålt" sin Magnum. Han hade ju licens för flera andra vapen, vilka vet jag inte. Han ska ha skjutit sig med ett hagelgevär.
Nej jag kan inte säga att CA var på kondiset på ettårsdagen.
Jag var lite trött när jag skrev inlägget jag menade inte VARJE årsdag det har jag nämligen ingen aning om.
MEN grejen var ett han setts där på ett antal årsdagar MEN eftersom han var stammis och var där flera ggr/vecka så menar jag att det inte är speciellt anmärkningsvärt om han också var där många årsdagar.
OM han DÄREMOT sen han flyttade ut från stan endast(eller nästan endast) var där på årsdagar ja då vore det onekligen anmärkningsvärt.
Men som jag förstod det fortsatte han att ofta besöka kondiset.
Om jag fattat allt rätt rätta mig gärna om jag har fel.

Givetvis kan det vara så att han firade årsdagarna även om det inte var han (utan SE) som mördade Palme.CA kan ju ha blivit glad när Palme sköts och firat dessa årsdagar oavsett vem som är mördaren.

Har verkligen inte någon hittat fler bilder på CA?
Hur såg han ut vintern 1986 tex?
Vet vi mer om hans person det känns som om vi vet rätt mycket om SE däremot CA vet vi väldigt lite om.
Förutom aktiehandel ,dålig ekonomi , arbetslöshet ,vapenintresserad pch en asocial ensamvarg.
Såg han sig som ett midsförstått geni menad för större ändamål än livet gav honom?
Hur var hans kvinnosyn?
Utbildning?
Hem förhållanden ?
Personlighet osv osv?
Citera
2020-04-08, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Har verkligen inte någon hittat fler bilder på CA?
Hur såg han ut vintern 1986 tex?
Vet vi mer om hans person det känns som om vi vet rätt mycket om SE däremot CA vet vi väldigt lite om.
Förutom aktiehandel ,dålig ekonomi , arbetslöshet ,vapenintresserad pch en asocial ensamvarg.
Såg han sig som ett midsförstått geni menad för större ändamål än livet gav honom?
Hur var hans kvinnosyn?
Utbildning?
Hem förhållanden ?
Personlighet osv osv?

Nej, vi har inte mycket information alls om CA tyvärr annat i GrK och i Paul Smiths böcker.

Gällande bilder så är det bara 2st som jag sett varav den ena är en bild från skolan.
Gällande personlighet så kanske den speglar sig lite i denna intervju från 99 i Aftonbladet:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/11/palmemordet.html

Kvinnosynen går ju bara att spekulera kring. Tror inte det var en "vacker syn"..

Hemförhållandena, som ung?
2 bröder tror jag han hade. En storebror och en lillebror.
Båda dessa har varit gifta, men skilde sig under 80-talet. (Enligt 1991 års Folkbokföring)
(Om de senare gifte om sig har jag inte kollat upp..)
Vad detta säger om hemförhållandena är frågan.
Citera
2020-04-08, 12:05
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Nej, vi har inte mycket information alls om CA tyvärr annat i GrK och i Paul Smiths böcker.

Gällande bilder så är det bara 2st som jag sett varav den ena är en bild från skolan.
Gällande personlighet så kanske den speglar sig lite i denna intervju från 99 i Aftonbladet:

Kvinnosynen går ju bara att spekulera kring. Tror inte det var en "vacker syn"..

Båda dessa har varit gifta, men skilde sig under 80-talet. (Enligt 1991 års Folkbokföring)

Var hittade du bild nr 2, från skolan? Har bara sett passfotot cirkulera. En svägerska, som kallas "S" i Paul Smiths bok var ju den som tipsade polisen första veckan men det avfärdades...Hon var inte svenska, okänt vilket land hon kom ifrån, så jag håller med om att kvinnosynen kan ha varit "ovacker"...Men detta vet vi ju inget om, det finns så lite material som är offentligt. Det lilla i GK räcker ju för att man ska fatta misstanke.
Citera
2020-04-08, 13:28
Medlem
Citat:

Tack för svaret och länken till intervjun den var ju ja intressant.
Utifrån den kan man kanske säga att han gjorde ett lite raljant intryck lite nonchalant han undvek frågan om varför han aldrig dök uppför provsjutning.Lögnen om att han låg efter med hyran dök upp igen det stämmer ju inte rimligen om han vid tidpunkten för intervjun bodde i föräldrarnas sommarstuga. Han kvinno och allmänna människosyn är svårtolkad utifrån detta.
Vi vet dock att han kan ta till våld mot djur och säkerligen därmed också mot människor.

Jag tror iofs att CA hade set till att även Lisbeth hade avlidit om det var han som var mördaren det lutar lite åt SE som på impuls adrenalin och stärkt av att ha lite alkohol i blodet skjöt Olof först en man han starkt ogillade.
Han hade inget mot Lisbeth hade svårare fullfölja jobbet att tysta henne så att säga.
Att Lisbeth pekade ut CP kan ju dock peka på att det var CA viss likhet fanns ju e mellan dessa iaf på den enda bild vi sett av CA.
Vittnet Anki som intervjuades av tv4Jämtland för nåt år sen mötte sannolikt mördaren klippet finns på Youtube.
Det lät verkligen inte som om hon beskrev SE MEN de flesta andra iakttagelser tyder på att det var han
CA är en märklig person finns mycket misstänkt runt honom jag skulle köpa att han är möädaren om nåt sorts hyfsat avslöjande bevis dyker upp hele klart,.Även om jag fortfarande håller SE som mest trolig.
OM mördaren väntade utanför Grans talar dock det mesta för CA .Jag tror inte att SE var utanför Grand nämligen faat det är inte helt omöjligt men inte så sannolikt.
Citera
2020-04-08, 13:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Var hittade du bild nr 2, från skolan? Har bara sett passfotot cirkulera. En svägerska, som kallas "S" i Paul Smiths bok var ju den som tipsade polisen första veckan men det avfärdades...Hon var inte svenska, okänt vilket land hon kom ifrån, så jag håller med om att kvinnosynen kan ha varit "ovacker"...Men detta vet vi ju inget om, det finns så lite material som är offentligt. Det lilla i GK räcker ju för att man ska fatta misstanke.

Ska se om jag hittar bilden på nytt. Hade inte sparat den.
Det var någon i den stora Palmemords-tråden som postade den.
En knubbig liten gosse i typ 12-14 års åldern.

Han som postade nämnde något att hans mamma gått i samma skola, så bilden var från nåt klassfoto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in