2020-04-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Skicka över ansvaret på de föreningar för olika grupper som förses med penningbidrag för att hjälpa till med integrationen.

Exakt. Nu lyser de med sin frånvaro.

istället kom det ytterligare krav från kravmaskinerna: "Folket på Järvafället bor trångt". Det var det som var förklaringen till Corona-spridningen. Sabuni blev "förbannad" för att regeringen inte hade ordnat trångboddheten för dessa grupper..

Sabuni var dock inte förbannad över att de fortsätter att tugga kat och röka och samlas i stora grupper..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja skrev och frågade samma sak för några dagar sen då ja hittat två FFP2 i garaget.
Då fick ja till svar att de hjälper till 95% och att de bör ligga i "karantän" 4-5 dagar efter varje användande samt sprayas med sprit.
Angående sprayas med sprit; vill du länka till den som sa det? Har undrat det själv men känns som man borde riskera förstöra skyddet om man belägger det med sprit.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har jag inte påstått.
Läs om läs rätt!

Gör dig själv tjänsten att läsa det du kommenterar innan du skriver kommentarer.
Det gäller inte bara denna kommentar.

Hur långt efter Kina är Europa och USA?
"On 27 March 2020, news outlets citing a government document reported that a 57-year-old woman, who tested positive for the coronavirus disease on 10 December 2019."
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–20_coronavirus_pandemic_in_Hubei

Kina börjar öppna skolor och möjlighet att resa från Wuhan nu.

Ska vi räkna att Europa och USA är två eller tre månader efter Kina? Mer? Mindre?

Jag vänder mig bara emot det genomgående temat här i tråden att man jämför detta virus med andra som influensavirus, mässlingen, vattkoppor m.fl.

Coronaviruset har aldrig varit något större problem för mänskligheten. Därav har det aldrig funnits anledning att skydda oss. Inte med hjälp av fundamentala åtgärder som karantän eller med högteknologiska sådana som sistagenerationens vaccin och avancerade antivirala. Det är först de senaste två decennierna som tre varianter har poppat upp och orsakat problem för oss. Vi har således mycket lite kunskap om hur dessa virus beter sig och hur man skyddar sig mot dem i jämförelse med många andra virus.

Här i tråden går dock diskussionerna högt om både flockimmunitet, vaccin och annat trams. Jag tycker istället att man ska anpassa åtgärderna och sitt resonemang kring just det faktum att vi inget vet knappt. Det går alldeles utmärkt att göra det. Vad vi inte ska göra, det är just det att jämföra detta virus med andra epidemiska sjukdomar som drabbar oss.
Citera
2020-04-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Nu sprids det på äldreboende i Skåne.

Folk som har svårt med svenskan kanske?

Ta hand om våra äldre osv

Haha sicket jävla skämt detta kommer bli. Bra jobbat regeringen, jävla sopor.

Skulle stängt alla flyg från Italien och Iran. Istället offrar vi människor, BRA!

Smittan har hittats på 4 äldreboende och 11 vårdare har konstaterats smittade. Vad jag vet testas all vårdpersonal och boende på äldreboende i Skåne

Det är fortfarande förhållandevis lite. Klart att man vill att det ska vara 0 men i jämförelse med andra län är det väldigt lite. Om nu alls testas kan man förhoppningsvis isolera smittan.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tack för att du tog dig tid för att besvara första frågan. Det uppskattas. Min personliga uppfattning är det är svårt att få klarhet i vad officiella strategin består av, artiklar i media och övriga informationskällor refererar hela tiden till svenska strategin utan att specificera och redogöra planerna. På FHM finns en kortare text om allmäna råd och länk till ett fyrsidigt pdf dokument som i allmäna ordalag ger råd. Inget om flockimmunitet. Skulle du kunna svåra på fråga nummer två: Vad har AT/FHM/Regeringen för ståndpunkt i frågan om "Flockimmunitet"?

Jag har tyvärr bara ingångar på MSB och UD (som inte är centrala i den här frågan) så jag har endast andrahandsinformation. Men min uppfattning är att man inte har en tydlig ståndpunkt utan mer agerar utifrån att flockimmunitet kommer att applicera på SARS-CoV-2; kanske inte i meningen att vi blir permanent flockimmuna - utan att det tillstånd som benämns flockimmunitet är det som kommer att påverka R0 så att kurvan går nedåt. Detta jackar in i mitt tidigare svar under "få det överstökat", dvs så mycket smitta som vården kan hantera men inte mer - och i den processen tillse att smittan i minsta möjliga grad drabbar riskgrupper.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tycker Sverige har en ganska bra balanserad lösning när det gäller deras lock down. Vad Sverige borde har gjort var att stänga gränsen tidigare för icke nödvändig transport. Sedan skulle de identifierat riskgrupper och isolera dessa, t.ex. flytta riskpatienter till temporära sjukhus ute på vischan med strikt besökskontroll och kontroll av personalen dvs personalen blir isolerade också.

Stänga ner ett helt samhälle för en smitta som dödar antagligen mindre än 1% av befolkningen är overkill och skadar mer än det hjälper.

Håller helt med. Dessutom skulle man satsat på att testa vårdpersonal - det har man ju inte ens kommit igång med verkar det som. Så här i efterhand hade man väl också önskat att folk som varit ute och rest under början, hade isolerats ett tag oavsett symtom.
Citera
Medlem
Hålltider i dag

14.00 - Daglig presskonferens men Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

15.00 - Stockholm stad håller presskonferens om trafikåtgärder i Stockholm med anledning av covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-08, 12:38
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt. Nu lyser de med sin frånvaro.

istället kom det ytterligare krav från kravmaskinerna: "Folket på Järvafället bor trångt". Det var det som var förklaringen till Corona-spridningen. Sabuni blev "förbannad" för att regeringen inte hade ordnat trångboddheten för dessa grupper..

Sabuni var dock inte förbannad över att de fortsätter att tugga kat och röka och samlas i stora grupper..

Har Sabuni och hennes parti jobbat hårt för att minska trångboddhet, bygga fler hyresrätter osv...? Knappast...
Citera
2020-04-08, 12:39
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kanske absolut viktigaste:

All kritik vi får från andra länder är för att de skiter på sig. De är livrädda att det är vi som är rätt ute och att de tog ett förhastat beslut att jämna sin ekonomi med marken.

https://www.nationalreview.com/2020/04/coronavirus-response-sweden-avoids-isolation-economic-ruin/

Mycket bra och balanserad artikel. In och läs

Väldigt intressant läsning faktiskt och roligt att se att de finns lite andra vinklar än "isolera all".
Citera
2020-04-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tyskland kommer att ta emot nära 500 ensamkommande barn från grekiska migrantläger de kommande veckorna, en åtgärd för att minska risken för smittspridning i lägren i Grekland, säger utrikesministern Heiko Maas, enligt The Guardian.

Han uppmanade andra länder att göra detsamma.

Nu är det dags att Sverige tar sitt ansvar och gör det så att de altruistiska alarmisterna får visa sin förmåga till empati.
Här i Sverige så smittar inte barn.
Dom som smittas ska dessutom smitta ner varandra så vi kan lägga detta bakom oss.
Jag förväntar mig att Tegnell förkastar detta och läxar upp Tyskland.
Citera
2020-04-08, 12:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
https://youtu.be/Gdd7dtDaYmM

Dokumentär om coronavirsuset, kartläggning av kina och deras mörkläggning. Ska se den nu, verkar intressant .

Tror denna är den första av många som kommer komma . Vi kommer nog aldrig få veta hur omfattande mörkläggningarna och hur brutalt kinas kommunism har hanterat denna situation.

Jag ska titta på den, för jag är intresserad av alla vinklar. Men det är också viktigt att nämna att den där kanalen är amerikask ultrakonservativ. Förväntar mig en del konspirationsteorier.
Citera
2020-04-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Har Sabuni och hennes parti jobbat hårt för att minska trångboddhet, bygga fler hyresrätter osv...? Knappast...

Inte alls vad jag vet. Men det går bra att spela upprördhet för politiska poäng hos de mindrevetande.

Hon är ju svart själv och är "förbannad". Alltså en bra människa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in