Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Det har jag inte påstått.
Läs om läs rätt!
Gör dig själv tjänsten att läsa det du kommenterar innan du skriver kommentarer.
Det gäller inte bara denna kommentar.
Hur långt efter Kina är Europa och USA?
"On 27 March 2020, news outlets citing a government document reported that a 57-year-old woman, who tested positive for the coronavirus disease on 10 December 2019."
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–20_coronavirus_pandemic_in_Hubei
Kina börjar öppna skolor och möjlighet att resa från Wuhan nu.
Ska vi räkna att Europa och USA är två eller tre månader efter Kina? Mer? Mindre?
–
Jag vänder mig bara emot det genomgående temat här i tråden att man jämför detta virus med andra som influensavirus, mässlingen, vattkoppor m.fl.
Coronaviruset har aldrig varit något större problem för mänskligheten. Därav har det aldrig funnits anledning att skydda oss. Inte med hjälp av fundamentala åtgärder som karantän eller med högteknologiska sådana som sistagenerationens vaccin och avancerade antivirala. Det är först de senaste två decennierna som tre varianter har poppat upp och orsakat problem för oss. Vi har således mycket lite kunskap om hur dessa virus beter sig och hur man skyddar sig mot dem i jämförelse med många andra virus.
Här i tråden går dock diskussionerna högt om både flockimmunitet, vaccin och annat trams. Jag tycker istället att man ska anpassa åtgärderna och sitt resonemang kring just det faktum att vi inget vet knappt. Det går alldeles utmärkt att göra det. Vad vi inte ska göra, det är just det att jämföra detta virus med andra epidemiska sjukdomar som drabbar oss.