2020-04-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Han har ju varit överallt då, men hade alltså inte mycket att komma med när det kom till skarpt läge vs Tegnell?

Om jag minns sändningen rätt med Björn Olsen och Anders Tegnell så var fokus inte så mycket på vad Sverige skulle gjort och ska göra annorlunda utan mer på andra frågor. Det kan vara förklaringen till att dom var överens i sändningen.
Citera
Avstängd
Citat:
“The theory of lockdown, after all, is pretty niche, deeply illiberal — and, until now, untested. It’s not Sweden that’s conducting a mass experiment. It’s everyone else.”

Citat:
Compare that with the situation to Switzerland, a similar small European country, which has 8.5 million people. Switzerland is practicing strict social isolation. Yet Switzerland reports 715 cumulative Wuhan-virus deaths as of today, for a death rate nearly double the number in Sweden. What about Norway, another Nordic country that shares a 1,000-mile open border with Sweden, with a language and culture very similar to Sweden’s? Norway (population 5.4 million) has fewer reported COVID-19 deaths (71) than Sweden but a substantially higher rate of coronavirus ICU admissions.

Citat:
In the rush to lock down nations and, as a result, crater their economies, no one has addressed this simple yet critical question: How do we know social-isolation controls actually work? And even if they do work for some infectious epidemics, do they work for COVID-19? And even if they work for this novel coronavirus, do they have to be implemented by a certain point in the epidemic? Or are they locking down the barn door after the horses are long gone?

Kanske absolut viktigaste:

Citat:
But the social-isolation advocates frantically grasp at straws to support shutting down the world. It bothers them that there is one country in the world that hasn’t shut down and that hasn’t socially isolated its population. It bothers them because when this coronavirus epidemic is over, they would probably love to conclude that social isolation worked.

All kritik vi får från andra länder är för att de skiter på sig. De är livrädda att det är vi som är rätt ute och att de tog ett förhastat beslut att jämna sin ekonomi med marken.

https://www.nationalreview.com/2020/04/coronavirus-response-sweden-avoids-isolation-economic-ruin/

Mycket bra och balanserad artikel. In och läs
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
"Tyskland kommer att ta emot nära 500 ensamkommande barn från grekiska migrantläger de kommande veckorna, en åtgärd för att minska risken för smittspridning i lägren i Grekland, säger utrikesministern Heiko Maas, enligt The Guardian.

– Vi har sagt (till grekiska myndigheter och till FN:s högkommissionär för flyktingar) att vi vill ta emot mellan 350 och 500 barn de kommade veckorna, sa Maas i en intervju som nyhetsbyrån AFP refererar till.

Han uppmanade andra länder att göra detsamma.

Barnen kan börja förflyttas redan nästa vecka, rapporterar Guardian.

De kommer först att placeras i karantän i två veckor, innan de sedan kan placeras ut i olika regioner i Tyskland."

Detta måste väl Sverige med hoppa på!? Vi har ju droppat 600 personer snart.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Ni som har koll. Har munskydd FFP2 någon effekt eller är det pengar i sjön att köpa dem? Vet att det är FFP3 som gäller för bästa skydd.
Ja skrev och frågade samma sak för några dagar sen då ja hittat två FFP2 i garaget.
Då fick ja till svar att de hjälper till 95% och att de bör ligga i "karantän" 4-5 dagar efter varje användande samt sprayas med sprit.
Citera
2020-04-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frågan är om det är blodtrycket i sig eller det som orsakar högt blodtryck som är farligast (tex övervikt o dålig kondition)? Likaså så kan det också vara så att de mediciner som äts kan ha biverkningar som gör Covid-19 farligare...

Blodtryck kan finnas hos en person utan "känd" bakomliggande orsak.
Så intresserad av just blodtrycket i sig, inte det andra. Jo jag har läst det om en viss typ av medicin , det är inte den jag har.

Tack för svar får hoppas man får några mer rön snart kring detta.
Citera
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
New york har det riktigt illa just nu.
Framför allt new york city med ca 8,7 milj invånare.
Det dör över 700 per dag där. (Totalt ca 5500 hittills)
Förutom dessa som dör på sjukhusen så dör i snitt 180-195 i hemmen per dag som inte räknas in i statistiken längre. För de har inte den möjligheten kapaciteten.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

An estimated additional 180 - 195 deaths per day occurring at home in New York City due to COVID-19 are not being counted in the official figures. "Early on in this crisis we were able to swab people who died at home, and thus got a coronavirus reading. But those days are long gone. We simply don't have the testing capacity for the large numbers dying at home.
Jaha? Hela Europa har det riktigt illa.
Citera
Medlem
Nu sprids det på äldreboende i Skåne.

Folk som har svårt med svenskan kanske?

Ta hand om våra äldre osv

Haha sicket jävla skämt detta kommer bli. Bra jobbat regeringen, jävla sopor.

Skulle stängt alla flyg från Italien och Iran. Istället offrar vi människor, BRA!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Ni som har koll. Har munskydd FFP2 någon effekt eller är det pengar i sjön att köpa dem? Vet att det är FFP3 som gäller för bästa skydd.

Det har effekt vad gäller att minska risken att du smittar någon annan. Vad gäller risken att du själv ska bli smittad är skillnaden försumbar. Dessutom ser jag att de med munskydd går och pillar sig i ansiktet hela tiden för att rätta till masken och ta av och på den osv, så snarare ökar det risken.

Munskydd ska användas i samhället för att minska att man smittar någon annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har aldrig sett Tegnell ens att höja rösten. Inte vid något tillfälle. Jag förstår inte varför du tror att dessa två skulle börja skrika till varandra helt plötsligt.

Båda två skulle kunna komma med sin expertis på området. Berätta om vetenskapen.

Men denne professor tycks vilja föra diskussionen via media - inte direkt med Tegnell i studion.

Senast han sa emot Tegnell i SVT fick han komma tillbaka och göra avbön nästa dag...
Då gällde det Thailandsresor, Olsen sa att han inte skulle åka till Thailand nu och Tegnell fnös att man måste tänka på deras ekonomi och åka som vanligt.
Nästa dag stod Olsen i SVT och sa att alla förstås gör som de vill med Thailandsresor.
Citera
2020-04-08, 12:25
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du kommer bra med dåliga ursäkter för att en hare till professor som hävdar en sak bakom ryggen på en inte vågar ta debatten framför näsan på en.

Det är precis som Tegnell säger: aldrig tidigare har det funnits så många "experter" som nu..

Snacka om att vara dum på riktigt när det gäller dig.
Jag tror självfallet mer på professorns åsikter samvid som jag förstår honom varför han väljer att hålla låg profil i samma studio som mongot Tegnell.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Du hävdade att vi inte har någon flockimmunitet mot fyra coronavirus som funnits sen tidigare, jag svarade då att du inte har förstått flockimmunitet.

Hur ditt svar du skickade nu skulle göra mitt svar fel förstår jag inte, att du kan citera en text visar inte på att du har förståelse överhuvudtaget. Det visar bara på din förmåga att googla, klippa och klistra.
För att till sist försöka bygga en halmgubbe genom att diskutera något annat än det vi började med.
Är det inte flockimmunitet vi diskuterar? Vad jag säger är att vi inte vet tillräckligt för att lansera ett experiment bland befolkningen. Det är direkt dumdristigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Jaha? Hela Europa har det riktigt illa.

Hans inlägg handlade väl om New York? Nämnde han ens Europa? Eller varför tar du åt dig? Hans inlägg var rent informativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in