2020-04-08, 12:27
Avslutad
https://youtu.be/Gdd7dtDaYmM

Dokumentär om coronavirsuset, kartläggning av kina och deras mörkläggning. Ska se den nu, verkar intressant .

Tror denna är den första av många som kommer komma . Vi kommer nog aldrig få veta hur omfattande mörkläggningarna och hur brutalt kinas kommunism har hanterat denna situation.
Citera
2020-04-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Såklart inte, men man kan på förhand anta att det blir så, t o m veta. Har ju faktiskt hela tiden varit ett av FHM:s argument också...

Då har ju Corona burit med sig ngt positivt också: äntligen fattar kanske vissa att det är dags att gå åt olika håll..
Citera
2020-04-08, 12:28
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Här finns en länk med bra information om de olika nivåerna på FFP ; https://www.uvex-safety.se/sv/kunskap/saekerhetsstandarder/andningsskydd/ffp-skyddsklasser/
Den skyddar ju bättre än en såndär kirurgmask iaf, vilket vissa inom vården använder i brist på annat.
//skalman

Bra länk. Och tack! Kanske ska jag köpa ett paket då och donera till vården...
Citera
Medlem
aina08s avatar
Vad gör egentligen de där plastvisiren för nytta?
Jag förstår att de stoppar saliv från att flyga rakt i ansiktet men kan de verkligen hjälpa så mycket mot de som flyger omkring i luften?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
yupp, rapporten från sjukhuset i Linköping bekräftar väl linjen som Tegnell egentligen hållit sedan smittan började spridas i Europa. "Alla" kommer få det i någon form, om hälften på ett sjukhus kan gå runt med det utan att märka något är det lätt att förstå hur det ser ut i resten av samhället. Det enda man kan göra (om man inte vill stänga ner allt och hoppas att det bara är veckor kvar till vaccin kommer) är begränsa takten på smittspridningen och försöka hålla det borta från äldreboende.

Oh kan eu länka till rapporten från sjukhuset i Linköping?

Jag har missat den.

Tack.
Citera
2020-04-08, 12:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kroppen bekämpar infektionen med hjälp av antikroppar. Att man inte dött efter att ha blivit smittad är en indikation på att man producerat tillräckligt med antikroppar.

Virus har ingen hjärna. De är inte smarta. De bara är.
De måste väl ha någon form utav smarthet. De klarar ju av att föröka sig och vet hur de skall använda sin värd.Inget kan väl bara vara eller det bara är så.
Jag tror inte på sådana förklaringar. Min mattelärare sa till mig en gång när jag frågade om varför formler och dylikt såg ut som de gjorde och hur man kommit fram till det.
" DET BARA ÄR SÅ" räkna nu.Sånt behöver man inte lära sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Ja visst hade det? Känns ju som Björn har en tagg eller två i sidan på Tegnell av någon anledning. Blev uppriktigt förvånad över hans icke-konfrontativa dialog i studion. Eller dialog och dialog. Var ju mer att Tegnell sade något och Björn stämde in. I alla andra sammanhang jag sett Björn i gällandes denna pandemin har han uttryckt sig mycket kritiskt kring Sveriges agerande i denna krisen.

Ja det är tråkigt. En debatt mellan flera experter med olika utgångspunkt och synsätt kring Sveriges agerande i denna pandemi hade varit sunt tror jag. Synd att han inte tog chansen!

Olsen sa emot Tegnell i de första debatterna, Tegnell började fnysa och nästa dag var Olsen tillbaka och gjorde avbön. Han har väl tröttnat på den proceduren.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Nja expert vet jag inte. Men min uppfattning är att man (från myndighetshåll) gör bedömningen att smittan kommer att gå genom befolkningen, det är oundvikligt. Detta kommer att ske innan vaccin finns tillgängligt. Det innebär att vi kommer att hamna på en lägstanivå gällande dödstal vilka åtgärder som än vidtas.

Det finns några ingångsvärden:
* Att inte hamna i ett läge där vården överbelastas och man ökar dödstalen (utifrån en tänkt lägsta nivå)
* Att de åtgärder man vidtar ska ha uthållighet under den tid man behöver dämpa förloppet
* Givet ovanstående få det överstökat så fort som möjligt, inte för att vara cyniska, utan för att undvika att hela sektorer av näringslivet havererar och att man hamnar i en situation med födobrist och massarbetslöshet och i förlängningen kollapsade offentliga finanser - för i det läget blir det väldigt svårt att upprätthålla någon form av restriktioner

Mardrömsscenariot är att stora delar av befolkningen får gå från sitt bohag och sitt arbete i ett skede där man maximalt temporärt bromsat smittspridningen, inte har råd att fortsätta med en lockdown, man måste släppa på den och man får en okontrollerad smittsituation där alla resurser redan är uttömda. Givet det vi ser i andra länder så är min bedömning att del länder kommer att hamna i den situationen, det gäller främst redan hårt belånade länder (Frankrike, Japan, USA men även Finland som har nära dubbla skuldsättningsnivån jmf Sverige).
Tack för att du tog dig tid för att besvara första frågan. Det uppskattas. Min personliga uppfattning är det är svårt att få klarhet i vad officiella strategin består av, artiklar i media och övriga informationskällor refererar hela tiden till svenska strategin utan att specificera och redogöra planerna. På FHMs hemsida finns en kortare text om allmäna råd och länk till ett fyrsidigt pdf dokument som i allmäna ordalag ger råd. Inget om flockimmunitet. Skulle du kunna svara på fråga nummer två: Vad har AT/FHM/Regeringen för ståndpunkt i frågan om "Flockimmunitet"?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Då har ju Corona burit med sig ngt positivt också: äntligen fattar kanske vissa att det är dags att gå åt olika håll..

Hoppas kan man ju, men destruktiva förhållanden brukar ofta vara komplexa saker. Annars skulle de ju inte existera utan Corona heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vad gör egentligen de där plastvisiren för nytta?
Jag förstår att de stoppar saliv från att flyga rakt i ansiktet men kan de verkligen hjälpa så mycket mot de som flyger omkring i luften?

Det flyger inte omkring något i luften. Corona är droppsmitta.
Citera
Medlem
Förnekarna hävdade hela dagen igår och idag att iva minskat. Än en gång hade folliehattarna rätt.
469 patienter vårdas på IVA i dag på grund av coronaviruset, enligt Svenska intensivvårdsregistret, SIR. Det är fler än igår då cirka 438 patienter intensivvårdades
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Då vet vi vad Sveriges regering kommer med för nyhet nästa gång...

Aftonbladet:
Tyskland kommer att ta emot nära 500 ensamkommande barn från grekiska migrantläger de kommande veckorna, en åtgärd för att minska risken för smittspridning i lägren i Grekland, säger utrikesministern Heiko Maas, enligt The Guardian.
– Vi har sagt (till grekiska myndigheter och till FN:s högkommissionär för flyktingar) att vi vill ta emot mellan 350 och 500 barn de kommade veckorna, sa Maas i en intervju som nyhetsbyrån AFP refererar till.
Han uppmanade andra länder att göra detsamma.
Barnen kan börja förflyttas redan nästa vecka, rapporterar Guardian.
De kommer först att placeras i karantän i två veckor, innan de sedan kan placeras ut i olika regioner i Tyskland.
😅😅😅😅👍👍👍👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in