2020-04-08, 10:48
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Alltså anser du att San Marino lider totala gånger mer än resten av världen? Och att Italien, Spanien och Frankrike också lider några gånger mer än Sverige? Medan vi lider några gånger mer än Norge?
Du tycker inte att något haltar någonstans?

Jag förstår varför han sa det, vilket jag nämnt. Sen tvivlar jag på att han vet vad han talar om egentligen öht. ”Last night in Sweden”, om du minns...

Nej, jag vände mig till dig eftersom du försöker vinna billiga poänger av det han sa.
Det är fler anhöriga som lider i Sverige än i Norge är jag benägen att påstå.

Men du kanske inte tycker att dödstalen i Sverige spelar någon roll!?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag tror vi kommer att se fler och fler som stämmer svenska staten. Tvinga barn att gå till skolan mitt i en pandemi? Har det nånsin hänt i världens historia? Men va fan, inte ens i NordKorea ser man sånt.

Jag hoppas utredning och åtal efter detta. Hela den här epidemibekämpningen har skötts under all kritik.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Håller med om mycket, men inte det fetade. Där har vi helt enkelt alldeles för litet kunskap i dagsläget. Vad de allra flesta europeiska länder (&USA) var tvungna att göra pga brist på testkapacitet har gjort att enorma mängder av människor har varit från lindrigt sjuka till "värre influensa" -sjuka utan att bli testade.

I februari-mars var testkriterierna helt absurt snäva vad gäller exponering (först bara Kina, sedan Kina och Italien, etc) - mörkertalet av potentiellt smittade med symptom är ganska stort bara för den perioden.
Och från ca mitten av mars så har vi dessa uppmaningar till folk att inte söka vård för lindriga förkylningssymptom - igen ett stort mörkertal av potentiella symptomatiska Covid-19 patienter. (Detta är orsaken till att jag ser det som alarmerande att det alls fastnat några i influensa-sentinelen.)

Och nu talar jag bara om andelen människor med ganska tydliga symptom. Sedan tillkommer en grupp med på riktigt lindriga symptom: litet muskelvärk i två dagar (som lätt misstas för att man sovit snett eller burit för tungt), överdriven trötthet, huvudvärk etc.

Så jag tror inte att de flesta inte känner av Covid-19, jag tror att majoriteten får någon grad av symptom, möjligen t.o.m. så att majoriteten får märkbara eller utdragna symptom. Dessa har bara inte i någon större grad alls fångats in av testningen tillsvidare.
Håller med i stort i synnerhet att vi vet för lite. Vi borde dock anpassa åtgärderna efter det; att vi inte vet något och inte som nu när problemen dyker upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Den där intervjun länkade jag till för några dagar sedan. Mycket bra och informativ. Kan verkligen rekommenderas. Sydkoreanerna är duktiga och har lyckats bra med att bekämpa viruset.
Yes! Det var från dig jag hittade den, Tack!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Ja, listan av fel för Tegnell börjar bli sinnessjukt lång. Det är facinerande att typ alla hans påstående har varit felaktiga, det enda han har haft rätt om är att detta handlar om ett virus känns det som.
Ja, det är sannolikt att man blir smittad av viruset oralt! Det känns väldigt konstigt att påstå motsatsen om man inte säkert vet.

Tegnells uppgift har varit att lugna landets befolkning, inte att ha rätt.
Citera
2020-04-08, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag tror vi kommer att se fler och fler som stämmer svenska staten. Tvinga barn att gå till skolan mitt i en pandemi? Har det nånsin hänt i världens historia? Men va fan, inte ens i NordKorea ser man sånt.
Enkelt bara att säga att barnen skolstrejkar för ett bättre klimat samt att man hänvisar till värdegrunden samt hbtq och genuscertifikat

da slipper man skicka ungarna till skolan
Citera
Medlem
Hur svårt kan det vara att sälja max 2 handspritsflaskor per person? Är det ok att en jävla person köper 10 st ? Ibland undrar jag om butikschefer har en hjärna. Kommer ändå att sälja ut allting inom en dag.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Kan du ge mig ett enda exempel på när flockimmunitet har fungerat?
Du skriver mycket men får lite sagt.
Enligt Wikipedia så myntades begreppet som en förklaring till minskat insjuknande i mässlingen, så du kan väl se det som ett exempel då. Det andra exemplet som tas upp är smittkoppor som utrotades med hjälp av vaccin, även det flockimmunitet
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker det ser relativt bra ut.

Sjukdomsfall/dag ser ut att eventuellt ha toppat 3/4
Nya Iva/dag lite mer konstant men ev. en topp 2-3/4
Avlidna/dag ser ut att ha toppat 2/4

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Hoppas nu att detta håller i sig resten av veckan.
Ja, förutsatt att siffrorna är korrekta och inte "släpar efter". Och siffrorna för igår 7 april kan ju omöjligtvis stämma: Sju nya intensivvårdade och två avlidna?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Hear, hear!
Som nämnts tidigare så har de länder som infört mer drastiska åtgärder inte faktorerat in uthållighetsaspekten. Indien är tydligast där de fick överge total lockdown efter 12 dagar (av planerade 21) då folk helt enkelt började svälta och de blev kravaller. Och då är man tillbaks på ruta 1, men med skillnaden att ekonomin har tagit en kraftig smäll.

Även om man inte från myndighetshåll i Danmark anger ekonomin som bakomliggande orsak så är det onekligen en tungt vägande faktor i deras tankar om att "öppna grinden" efter påsk.

Man kan öppna alla grindar men korna springer inte ut på grönbete de är rädda för vargen. Vi är rädda att smittas och dö och fortsätter vara restriktiva. Ekonomin kommer inte att återhämta sig på månader. Viss branscher förblir permanent skadade.

Tror inte folk springer på krogen som förr. De har funnit andra billigare sätt att få i sig mat. Krogar, barer, latteställen snabbmatställen. Jobbar man där får många byta jobb.
Citera
2020-04-08, 10:50
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Med tanke på den episkt höga dödligheten i Sverige, har dr death vunnit valet åt Sd?
Nej tvärtom ser deras utgångsläge sämre ut i opinionen nu jämfört med före virusnojan.
Citera
2020-04-08, 10:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som sagt, jag tror ordet inte alltid har samma innebörd när man hör det i den offentliga debatten och därtill handlar det om ett sluttande plan inom sjukvården. Det finns många stadier mellan fullt fungerande och en "kollapsad vård".

Naturligtvis är det ju alltid så att folk använder ord på olika sätt och superlativ används ofta för sådant som egentligen är betydligt mildare. Överdrifter förekommer hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in