Citat:
Naturligtvis. Jag försöker dock att dra ner det till vanlig mänsklig nivå d.v.s. om man upplever sig som sjuk eller inte. Uppenbarligen så verkar de flesta inte känna av COVID-19. Det obehagliga tycks dock vara att man kanske t.o.m. är mer smittsam då.
Man är det naturligtvis genom att man inte känner av det och inte tar till några försiktighetsåtgärder.
Därför är det olämpligt att öht prata om inkubation tycker jag. Om det rent teoretiskt finns en sådan och hur det ser ut då kan vi lämna därhän. Vad vi vet är att CDC har tagit fram ett antikroppstest för att spåra asymtomatiska först och främst för att bromsa smittspridningen.
Därför är det olämpligt att öht prata om inkubation tycker jag. Om det rent teoretiskt finns en sådan och hur det ser ut då kan vi lämna därhän. Vad vi vet är att CDC har tagit fram ett antikroppstest för att spåra asymtomatiska först och främst för att bromsa smittspridningen.
Håller med om mycket, men inte det fetade. Där har vi helt enkelt alldeles för litet kunskap i dagsläget. Vad de allra flesta europeiska länder (&USA) var tvungna att göra pga brist på testkapacitet har gjort att enorma mängder av människor har varit från lindrigt sjuka till "värre influensa" -sjuka utan att bli testade.
I februari-mars var testkriterierna helt absurt snäva vad gäller exponering (först bara Kina, sedan Kina och Italien, etc) - mörkertalet av potentiellt smittade med symptom är ganska stort bara för den perioden.
Och från ca mitten av mars så har vi dessa uppmaningar till folk att inte söka vård för lindriga förkylningssymptom - igen ett stort mörkertal av potentiella symptomatiska Covid-19 patienter. (Detta är orsaken till att jag ser det som alarmerande att det alls fastnat några i influensa-sentinelen.)
Och nu talar jag bara om andelen människor med ganska tydliga symptom. Sedan tillkommer en grupp med på riktigt lindriga symptom: litet muskelvärk i två dagar (som lätt misstas för att man sovit snett eller burit för tungt), överdriven trötthet, huvudvärk etc.
Så jag tror inte att de flesta inte känner av Covid-19, jag tror att majoriteten får någon grad av symptom, möjligen t.o.m. så att majoriteten får märkbara eller utdragna symptom. Dessa har bara inte i någon större grad alls fångats in av testningen tillsvidare.