2020-04-08, 10:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Man får inte reda på om man har corona eller är immun ,testerna är anonyma .

Är det sant? Då minskar ju motivationen att delta, och de får in färre svar = ett mer osäkert resultat.
Citera
2020-04-08, 10:03
Medlem
Konfucius2s avatar
Donald Trump kritiserade den svenska hanteringen av coronaviruset och sa att Sverige ”lider svårt” under natten.

Världen tycker synd om svenskar på grund av den flathet som den svenska regeringen uppvisar.

FHM uppträder som en bunt amatörer, de kör sin strategi utan att ta hänsyn till hur övriga världen agerar/agerat...
Citera
2020-04-08, 10:04
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Lite mer uttalanden från Tegnell

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Flockimmiunitet
Flockimmiunitet (eng. Herd immunity) är ett etablerat begrepp.
Fakta om immunitet för tidigare infekterade och hur länge en sådan, trolig, immunitet varar är oklart. Kanske vad det detta du åsyftade?

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity
Ja, det är ett etablerat begrepp, och det är etablerat att det fungerar när man har ett vaccin. Läs din egen källa:

Citat:
To date, two diseases have been eradicated using herd immunity and vaccination: rinderpest and smallpox.

[..]

Herd immunity was first recognized as a naturally occurring phenomenon in the 1930s when A. W. Hedrich published research on the epidemiology of measles in Baltimore, and took notice that after many children had become immune to measles, the number of new infections temporarily decreased, including among susceptible children.[8] In spite of this knowledge, efforts to control and eliminate measles were unsuccessful until mass vaccination using the measles vaccine began in the 1960s.

Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-08 kl. 10:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%

Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?

Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Han säger att siffror kan tyda på det.
Det ändras såklart i löpande takt med vad de vet, om en vecka säger han något annat.

Det är såklart ingenting man kan lägga någon skuld på honom för.

Hoppas ni håller er säkra.

Vad pratar du om?
Det har hela tiden varit känt att även asymtomatiska smittar.
Redan när det drog igång i Kina visste man det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
yupp, rapporten från sjukhuset i Linköping bekräftar väl linjen som Tegnell egentligen hållit sedan smittan började spridas i Europa. "Alla" kommer få det i någon form, om hälften på ett sjukhus kan gå runt med det utan att märka något är det lätt att förstå hur det ser ut i resten av samhället. Det enda man kan göra (om man inte vill stänga ner allt och hoppas att det bara är veckor kvar till vaccin kommer) är begränsa takten på smittspridningen och försöka hålla det borta från äldreboende.
Men vänta här. Norge har hållit de borta ifrån äldreboende. Sverige har de ej ändå hyllar du tegnell haha. Du sa emot dig själv.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om det är så som många nu fruktar så är det verkligen kört big-time: Man kan ha Corona på två sätt:
1. Ett sätt djupt ner i luftvägarna. Du blir allvarligt sjuk, men är inte lika smittsam
2. Eller så har du sjukdomen längre upp i svalget. Du känner dig inte sjuk alls, eller bara pyttelite (knappt märkbart) men dessa personer är de som är allra mest smittsamma.

Man testade tydligen alla 50 anställda på en avdelning på Linköpings Universitetssjukhus. Av de som var på jobbet, utan att känna sig sjuka, så var hälften smittade, av typ 2 ovan. Detta tyder på katastrof, och är säkerligen en huvudorsak till att smittan blivit så oerhört spridd på våra äldreboenden.

Själva grundbulten i Anders Tegnells argumentation faller här pladask. Han har varit nästan barnsligt benhård vid att den som inte känner sig sjuk kan smitta. Norge har tagit en annan approach och öppnade tidigt upp för att även den som är symptomfri kan smitta, därför har de nästan inga fall på sina äldreboenden. Tror alltså att även de allvarliga fallen kan vara smittsamma.

Att det finns så många av typ 2 är också orsaken till att många länder i Europa nu går ut och rekommenderar munskydd, eller kräver munskydd.
Min killgissning är att även i fall (1) så börjar det med att viruset fastnar i övre luftvägarna och förökar sig där. Sen drar man säkert ner en hel del viruspartiklar i lungorna när man andas, och de som då av någon (okänd) anledning är extra känsliga så får viruset fäste i lungorna och börjar spridas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då skulle inte jag bry mig om att delta.

Bra! Nu visade du ditt riktiga tryne!
Jävla landsförädare!
Om du inte skulle ha någon personlig nytta av det, så är du inte intresserad.
Pack är vad du är
Citera
2020-04-08, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att du kan gå i god för vad andra skriver?

Du bemöter inte mina inlägg utan förvränger med andra frågeställningar
Du är bara ute efter att tjafsa. Plocka gärna fram de skribenter som skriver att smitta är lika med död.
Citera
2020-04-08, 10:05
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kontrade i första hand din nonchalens till det hela:
Om du menar triage överlag så kör alla länder på det, som alltid.

Implikationerna på triage är något helt annat vid krisläge än vid normala omständigheter.

Självklart. Men det framställs ofta här som att det är nytt ondsint påfund skapat av svenska FHM och Tegnell. Precis som det framställdes att varenda svensk över 70 som som nu blir sjuk inte kommer få någon vård öht. Det var det jag vände mig emot.
Citera
2020-04-08, 10:07
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det känns som att du och många med dig missförstår vad flockimmunitet är och hur ett vaccin fungerar. Poängen med ett vaccin är att utsätta kroppen för avdödade bitar av virus-DNA-t för att kroppen ska känna igen den och skapa ett skydd, ett minne, för att snabbare kunna bekämpa den i framtiden. Exakt så som det fungerar när en person tillfrisknar från en infektion av en icke-avdödad virus, och immunförsvaret lär sig att känna igen den och förhoppningsvis kan bekämpa infektionen. Enda skillnaden är att du med ett vaccin förhoppningsvis slipper sjukdomssymptomen som det riktiga viruset orsakar, och folk slipper ligga hemma sjukskrivna. Dock, när tillräckligt många tillfrisknat och skapat immunitet, alternativt blivit vaccinerade, DÅ har vi flockimmunitet. Det är så mänskligheten har överlevt alla infektioner sen urminnes tider och fått hjälp med tack vare att vacciner har utvecklats. Det är inget hittepå eller en teoretisk modell, det är så immunförsvaret fungerar för att bekämpa en infektion och en population överlever nya djukdomar
Och vad ville du tillföra samtalet?
Flockimmunitet är fortfarande en hypotes som saknar vetenskapligt stöd. I teorin möjligt men i praktiken är det oprövat.
Citera
2020-04-08, 10:07
Avstängd
sherms avatar
Candace Owens
@RealCandaceO
Apparently, doctors and nurses around the world are wondering why no one is dying from heart attacks and strokes anymore.

Flu and pneumonia deaths also went off a cliff.

Turns out everyone is only dying of #Coronavirus now.

Gee. I wonder why.
Uppblåsta dödstal, ingen agenda här gott folk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in