2020-04-08, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino

Game changer, herregud...

Va? Det var jag som skrev det, lär er citera!
Citera
2020-04-08, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaså du. Du är så pass kaxig. Vi kan använda oss av andra källor också.

Enligt www.c19.se har antalet döda på det senaste dygnet ökat med 22% (från 506 till 618)
Dygnen dessförinnan: 18%, 9,4%, 9,2%, 16,6%, 18,5%

Procentuellt är detta enorma ökningar för varje dygn. I genomsnitt 15,6%.

Jag räknar lågt på 12% de kommande dygnen. Det ger:

972 döda per lördag.
2145 nästa lördag,
4740 döda den 18 april,
10480 döda den 25 april,
23167 den 2 maj,
51216 den 9 maj,
113224 den 16 maj

Vad har du för kommentarer på detta? 113,224 räknat på en befolkning på 10,3 miljoner är 1%. Det fullt rimliga, antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Är du dum i huvudet på riktigt eller bara jävligt lågt iq. Kommer dö max 2000pers till följd av detta virus i sverige. Gå en kurs i matte.

Jaså du. Kommentera i sak istället. Det är väl fullt rimligt med 1% av befolkningen död av detta virus. Frågan är om jag inte räknar för lågt. Då är det ju fullt rimligt med 225,000 döda före det att sommaren är över.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, men det planar ju ut på någon nivå. Italien planade ut på runt 800 per dygn, med utegångsförbud. Sverige kommer också att tvingas ta till utegångsförbud, men då görs det i ett senare skede än i Italien, så Sverige planar ut på en högre nivå. Vi är redan uppe i 100 om dagen och då är epidemin starkt koncentrerad till Stockholm. Det kommer att även fortsätta att öka och sprida mer geografiskt, och det fortsätter att stiga i 3-4 veckor efter att utegångsförbudet införts. Så, vi kommer definitivt att ligga >200 när vi planar ut, förmodligen i närheten av vad Belgien har just nu, dvs 400 döda per dygn. Och med den takten dör då cirka 10-15 tusen per månad.

Så min gubbgissning för 16 maj skulle ligga på sisådär 15 tusen.

Jag antar att det vill till att svenska staten går ut hårt snart. Antingen det eller en djävla massa döda, främst äldre svenskar samt en massa feta och rökare varav flera är typiska invandrare.
Citera
2020-04-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammevafan
Är ju inte samma regering som sitter vid makten idag som avskaffade skiten...

Det är både sossar och borgare som har monterat ner, skrotat och avskaffat det militära försvaret, civilförsvaret och civil katastrofberedskap och det svenska samhället och infrastrukturen i allmänhet. Den stora nedmonteringen av Sverige och Sveriges beredskap började i mitten av 1990-talet och har sedan ihärdigt fortsatts av alla regeringar sedan dess.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bra reportage. 600000 views, läs kommentarerna.... Vår hantering av krisen kommer att sätta oss på kartan i 100 år framåt. Och då menar jag inte i positiv bemärkelse.

Läste något reportage i en norsk tidning häromdagen. Framför allt förundrades de över Anders Tegnells linje. De menar att som statsepimemiolog så borde det vara han som hoppar upp och ner och bönar och ber regeringen att stänga ner. Och regeringen som eventuellt tar de tuffa besluten att inte göra det, utifrån ekonomiska hänsynstaganden. Men de kan inte förstå att det är statsepidemiologen som driver linjen att allt ska vara öppet.

Min teori är att det började med att Anders Tegnell faktisks hade sällskap i sin linje tillsammans med några andra länder (UK, USA, Holland). Under tiden växte kritiken, från en massa andra forskare, och Tegnells speciella psyke gjorde då att han stålsatte sig att hålla på sin linje till 100% och absolut inte ändra på något. Det är en del av hans bokstavsdiagnos att reagera på det sättet mot kritik. Sen när alla de andra länderna svängde på en femöring och stängde ner, så var Tegnell plötsligt helt ensam i världen. Men då var det försent, och det har utvecklats allt mer mot Tegnell mot resten av världen.

Ja, jag har träffat flera såna människor i mitt liv. Väldigt jobbigt att ha att göra med såna människor.
De är ofta ganska inkompetenta. Och väldigt obstinata, arroganta och kaxiga.
Skillnaden då är att konsekvenserna av deras dumma beteende som drivs till slut enbart av ett "Jag måste ha rätt, jag accepterar inte att jag hade fel" resulterar i värsta fall i ekonomiska förluster, om man ska kvantifiera det.

I Tegnells fall leder hans obstinata beteende till...hör och häpna.......tusental, tiotusentals om inte värre människoliv.
Börjar tro att farbror Adolf kommer tappa första platsen till förmån för mysgubben Anders.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Så går man upp och läser att så många som 9/10 kan vara symptomfria baserat på tester på något sjukhus. Men jag är intresserad av att veta hur länge viruset är aktivt i sådana fall. Försvinner det då från personalen efter en vecka eller två?

Och med tanke på alla oss sjuka som inte fått ingå i några provtagningar är det lite magstarkt att basunera ut när Sverige enbart testat 54 700 och därav har 7693 visat sig vara smittade och av dem har 591 dött hittills.

Vem säger att viruset inte ligger i dvala och att de positivt testade inte kan förväntas insjukna? Tycker liksom dödligheten är mycket hög annat fall för vad människor med symptom då kan förvänta sig.

Återigen. Alla vi som varit sjuka utan att få testas då? Ska Sverige rimligt testa friska individer och skita i dem sjuka för att framhäva att viruset inte är så farligt? Och hur testas det då vanligtvis som jämförelse? Jag får exempelvis aldrig influensorna, är jag då en symptomfri spridare vanligtvis?
Citera
2020-04-08, 09:53
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Denna är så bra och beskriver Tegnell som vi är vana att höra honom.

Ursprungligen postat av Pethuglin

Lite citat från experten/ ljushuvudet Anders Tegnell.

Det här är bara ett axplock av allt konstigt han har sagt Alla citaten här kommer från Aftonbladet. (Googlade Anders Tegnell Coronaviruset Aftonbladet)

Januari 20
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

Januari 24
Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både sars och mers. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell. Detta trots att det nya viruset redan hunnit ta livet av 26 personer.

Januari 25
Europa har fått sina första fall av Coronaviruset.
Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Januari 29
Statsepidemiolog Anders Tegnell understryker att viruset ännu inte finns i Sverige, och att det därmed inte finns någon anledning att skydda sig här.

De allra flesta som smittas av virus har nära kontakt med en smittspridare, oftast i familjen eller i nära relationer, förklarar Anders Tegnell. Ute är det inte vanligt att man blir smittad, och virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen.

– Virus trivs inte i solljus. Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.

Hur mycket farligare är detta virus jämfört med vanlig influensa?
När det gäller den kliniska bilden, det vill säga hur sjuk man blir om man får viruset, verkar det vara ganska likt vanlig influensa, enligt Anders Tegnell.

Även om personer dör är det en ganska liten andel, och det är framför allt personer med allvarliga bakomliggande sjukdomar.

Jag har nyligen varit i Wuhan i Kina, vad bör jag göra?
[Om du har hosta och feber ska du kontakta vården via telefon och berätta om dina symptom och var du rest. Om du inte känner av någon hosta eller feber behöver du inte göra något, utan kan leva som vanligt.

Januari 31
I Sverige får mellan fem och tio procent influensa varje år. Tegnell bedömer att coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet, om man inte lyckas begränsa spridningen.
– Nu gör ju kineserna heroiska insatser för att begränsa spridningen,

Februari 1
Felaktiga uppgifter i bland annat en tysk forskningsartikel har orsakat förvirring enligt statsepidemiolog Anders Tegnell, som citeras av Sveriges Radio. Artikeln lät förstå att en person utan sjukdomssymtom spridit smittan vidare. Nu har Folkhälsomyndigheten bett Världshälsoorganisationen WHO förtydliga hur coronaviruset smittar.

Februari 2
I Sverige kommer de elva personerna att skjutsas till sina hem, där de sätts i det som Folkhälsomyndigheten kallar ”frivillig hemkarantän” under 14 dagar.
De får då instruktioner att undvika kontakt med andra människor så mycket som möjligt.

Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. De har dessutom suttit helt isolerade i sina hem i Wuhan, säger Anders Tegnell. Pää

Februari 4
Hur många har blivit friska?
– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

Februari 8
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

– Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag.

Februari 13
WHO har hittills berömt Kina för hur landet informerat kring covid-19, till skillnad från sarsepidemin 2002–2003 då Kina länge mörkade antalet drabbade och döda. Enligt Anders Tegnell är det osannolikt att nationen återigen mörkar kring ett virus.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Men rimligen förstår du att triage är beroende av situationen?

Normalt prioriteras allvarliga fall i behov av omedelbar vård. Men vid kapacitetsbrist måste dessa sorteras efter prognos.

Självklart. Hur styrker det på något minsta vis påståendet att ingen över 70 får akutvård längre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, men det planar ju ut på någon nivå. Italien planade ut på runt 800 per dygn, med utegångsförbud. Sverige kommer också att tvingas ta till utegångsförbud, men då görs det i ett senare skede än i Italien, så Sverige planar ut på en högre nivå. Vi är redan uppe i 100 om dagen och då är epidemin starkt koncentrerad till Stockholm. Det kommer att även fortsätta att öka och sprida mer geografiskt, och det fortsätter att stiga i 3-4 veckor efter att utegångsförbudet införts. Så, vi kommer definitivt att ligga >200 när vi planar ut, förmodligen i närheten av vad Belgien har just nu, dvs 400 döda per dygn. Och med den takten dör då cirka 10-15 tusen per månad.

Så min gubbgissning för 16 maj skulle ligga på sisådär 15 tusen.

Är det möjligheten till starkare restriktioner av rörelsefrihet som är grunden till den snabba lagstiftningen, och därmed att regeringen har ledsnat på FHMs rekommendationer utan genomslag och följsamhet?
Citera
2020-04-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Och? Folk röstade fortfarande för att montera ned vår krisberedskap precis som de röstat hit fler och fler migranter. Sittande regering meddelade för tre år sedan att vi Sverige inte ska ha beredskapslager. Vad vill du ha sagt?

Regeringens besked 2017: ”Sverige ska inte ha beredskapslager”
https://samnytt.se/regeringens-besked-for-tre-ar-sen-sverige-ska-inte-ha-beredskapslager/
Redan på papperet kan vi bara producera hälften av de livsmedel vi behöver men i praktiken är självförsörjningsgraden ännu lägre.
https://samnytt.se/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-pa-livsmedel-extremt-lag/

De ansvariga borde ställas inför rätta. Dessa idiotiska beslut kostar människoliv. Att Sverige skulle kunna köpa in varor från andra länder fungerar ju inte i en internationell krissituation och det måste ju även våra politiker inse trots att deras IQ är begränsat. Man får helt enkelt inte vara så korkad om han har så stort ansvar som dessa personer har.

Citat:
Sådana lager ska inte återuppbyggas. Vi kan utbyta varor med länder i vår närhet.

/Anders Ygeman, f.d. inrikesminister och numera digitaliseringsminister 2017
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%

Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?

Han säger att siffror kan tyda på det.
Det ändras såklart i löpande takt med vad de vet, om en vecka säger han något annat.

Det är såklart ingenting man kan lägga någon skuld på honom för.

Hoppas ni håller er säkra.
Citera
Medlem
Vi har haft vårt mellanstadiebarn hemma tillåtelse från skolan. Enligt läraren är det så få elever och olika elever nästan varje dag så att det är svårt att bedriva en vettig undervisning ändå. De kör vissa lektioner på distans så att alla som är hemma kan delta. Det smidigaste vore väl om alla gick över på halvdistansundervisning och att de som behöver/vill vara i skolan får det.

Är det så ovanligt att skolan är flexibel för de med barn i riskgrupper eller för de som är oroliga?
Citera
2020-04-08, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
KTH har skickat 1000 antikroppstester till Stockholmare att testa sig hemma. Hoppas alla svarar också.

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/1-000-stockholmare-testas-for-corona-i-pask-1.973722
Man får inte reda på om man har corona eller är immun ,testerna är anonyma .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in