Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Bra reportage. 600000 views, läs kommentarerna.... Vår hantering av krisen kommer att sätta oss på kartan i 100 år framåt. Och då menar jag inte i positiv bemärkelse.
Läste något reportage i en norsk tidning häromdagen. Framför allt förundrades de över Anders Tegnells linje. De menar att som statsepimemiolog så borde det vara han som hoppar upp och ner och bönar och ber regeringen att stänga ner. Och regeringen som eventuellt tar de tuffa besluten att inte göra det, utifrån ekonomiska hänsynstaganden. Men de kan inte förstå att det är statsepidemiologen som driver linjen att allt ska vara öppet.
Min teori är att det började med att Anders Tegnell faktisks hade sällskap i sin linje tillsammans med några andra länder (UK, USA, Holland). Under tiden växte kritiken, från en massa andra forskare, och Tegnells speciella psyke gjorde då att han stålsatte sig att hålla på sin linje till 100% och absolut inte ändra på något. Det är en del av hans bokstavsdiagnos att reagera på det sättet mot kritik. Sen när alla de andra länderna svängde på en femöring och stängde ner, så var Tegnell plötsligt helt ensam i världen. Men då var det försent, och det har utvecklats allt mer mot Tegnell mot resten av världen.
Ja, jag har träffat flera såna människor i mitt liv. Väldigt jobbigt att ha att göra med såna människor.
De är ofta ganska inkompetenta. Och väldigt obstinata, arroganta och kaxiga.
Skillnaden då är att konsekvenserna av deras dumma beteende som drivs till slut enbart av ett "Jag måste ha rätt, jag accepterar inte att jag hade fel" resulterar i värsta fall i ekonomiska förluster, om man ska kvantifiera det.
I Tegnells fall leder hans obstinata beteende till...hör och häpna.......tusental, tiotusentals om inte värre människoliv.
Börjar tro att farbror Adolf kommer tappa första platsen till förmån för mysgubben Anders.