2020-04-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Washington post beskriver att man ser en ojämn distribution mellan folkgrupper. Är det från förutsättningarna som kommer genetiskt är det svårhanterat.

Möjligt komponent i förklaringen till varför skillnaden mellan Sverige och Finlands dödstal är så stora.

https://www.washingtonpost.com/nation/2020/04/07/coronavirus-is-infecting-killing-black-americans-an-alarmingly-high-rate-post-analysis-shows/?arc404=true

Svarta i USA är ofta helt massivt feta redan vid väldigt ung ålder och äter otroligt onyttigt. Det kan kanske spela in. Vita och asiater är nog lite mer hälsosamma generellt.

Många svarta undrar man ju på allvar hur dom lyckats bli så feta. Det borde liksom inte vara möjligt. Kanske är det en genetisk grej till viss del.

Artikeln var låst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Väldigt intressant att man testat sjukvårdspersonal i Linköping där hälften konstaterats vara smittade och flertalet av dem utan eller med milda symptom.

Om man bara kunde testa allt och alla lite smidigt snart så kan vi blåsa faran över inom kort när halva landet konstaterats haft det redan.

Min fru arbetar med coronapatienter dagligen på akutsjukhus och jag har varit rejält förkyld i ca två veckor. Torrhosta, halsont, osv. Men inget mer.
Skulle inte förvåna mig en sekund om jag haft det. Det vore nästan konstigt om så inte var fallet med tanke på hur exponerad jag är med frugans jobb, och vi har sagt det till varandra flera gånger.

Framför allt testa all sjukvårdspersonal och personal inom äldrevården varje dag så skulle problemen minska avsevärt. Och det verkar som att man försöker få till det nu. I alla fall på äldreboenden.
Märkligt att det ska ta så tid att agera i vissa saker.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammevafan
Är ju inte samma regering som sitter vid makten idag som avskaffade skiten...
Och? Folk röstade fortfarande för att montera ned vår krisberedskap precis som de röstat hit fler och fler migranter. Sittande regering meddelade för tre år sedan att vi Sverige inte ska ha beredskapslager. Vad vill du ha sagt?

Regeringens besked 2017: ”Sverige ska inte ha beredskapslager”
https://samnytt.se/regeringens-besked-for-tre-ar-sen-sverige-ska-inte-ha-beredskapslager/
Redan på papperet kan vi bara producera hälften av de livsmedel vi behöver men i praktiken är självförsörjningsgraden ännu lägre.
https://samnytt.se/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-pa-livsmedel-extremt-lag/
Citera
2020-04-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Va? Smittkoppor fanns bara hos människan. Kan inte infektera andra djur.
Din teori bygger på att naturen är i ständig balans som endast kan rubbas av människan. Så är det inte. Slumpartade skeende utan mänsklig påverkan kan snabbt förändra situationen för enstaka arter och hela habitat.
Jag sa inte att de gällde alla varianter av virus. Jag sa ”nästan alla de här virusen” som jag räknade upp.

Mig veterligen känner man inte heller till ursprunget till smittkoppor, men det är ju närbesläktat med virus som även drabbar djur. Det kan exempelvis ha levt i latent i någon av de tusentals arter och hela familjer av däggdjur som vi har utrotat de senaste 10,000 åren, och tagit steget till människan för bara några tusen år sedan. Smittkoppor är kanske ett ”mammutvirus”.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
TYSKLAND. Tyskland har bekräftat 4 003 nya coronafall under de senaste dygnet. Det innebär att landet ser en ökning för andra dagen i rad, efter fyra dagar dessförinnan då smittoantalen minskade.
Därtill rapporterades 254 dödsfall kopplade till coronaviruset, rapporterar The Guardian.
Sammanlagt har 103 228 personer smittats i Tyskland, och 1 861 personer har avlidit
EU starkaste nation har förlorat greppet. Dina aktier kmr ej stiga.
Kom igen nu!

Nu är det 8e april. Du måste ju ha lärt dig att det är jättestor skillnad i hur mycket testning man gör i de olika länderna. Det går inte att tolka en ökning av antalet konstaterade fall som att smittan ökar. Det betyder bara att man testat fler eller i en grupp med många smittade.

Detta borde du veta vid det här laget. Det finns t o m några journalister som nu förstått.

Edit!
Och tyskland har färre än hälften dödsfall per capita jämfört med sverige. 1 6e-del jämfört med t ex Frankrike.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-08 kl. 09:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaså du. Du är så pass kaxig. Vi kan använda oss av andra källor också.

Enligt www.c19.se har antalet döda på det senaste dygnet ökat med 22% (från 506 till 618)
Dygnen dessförinnan: 18%, 9,4%, 9,2%, 16,6%, 18,5%

Procentuellt är detta enorma ökningar för varje dygn. I genomsnitt 15,6%.

Jag räknar lågt på 12% de kommande dygnen. Det ger:

972 döda per lördag.
2145 nästa lördag,
4740 döda den 18 april,
10480 döda den 25 april,
23167 den 2 maj,
51216 den 9 maj,
113224 den 16 maj

Är du dum i huvudet på riktigt eller bara jävligt lågt iq. Kommer dö max 2000pers till följd av detta virus i sverige. Gå en kurs i matte.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, absolut - mångfald är en nitlott ibland.
Jag bara menar att det brukar rätta till sig av sig själv, även om offer & uppoffring krävs.
Moder Jord verkar agera som en polisstat. Sätter in effekter på olika platser, beroende på problem. Nya virus som avlöser varandra på geografiskt överbefolkade platser tex.
Jag vet inte vilka vi är som ska ta oss rätt att få kontroll över det?

Vi har ju inte upplevt facit av detta coronavirus ännu, så jag kan iofs kanske rätta in mig i ledet du föreslår, men jag väljer att avvakta några år. Så får vi se om det kanske rent av är framgång att ibland spola ur systemet på det här viset
För mig låter uttryck som "spola ur systemet" som ett exempel på samma förakt för människovärde som totalitära ideologier, inklusive men inte begränsat till nazism använt som ursäkt för förföljelse och massmord.
Ditt resonemang låter ekofascistiskt, att människan egentligen inte har rätt att leva mer än vad andra organismer tillåẗer och till skillnad från andra organismer inte ska få försvara sin existens.

Så vem är "nazisten" här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaså du. Du är så pass kaxig. Vi kan använda oss av andra källor också.

Enligt www.c19.se har antalet döda på det senaste dygnet ökat med 22% (från 506 till 618)
Dygnen dessförinnan: 18%, 9,4%, 9,2%, 16,6%, 18,5%

Procentuellt är detta enorma ökningar för varje dygn. I genomsnitt 15,6%.

Jag räknar lågt på 12% de kommande dygnen. Det ger:

972 döda per lördag.
2145 nästa lördag,
4740 döda den 18 april,
10480 döda den 25 april,
23167 den 2 maj,
51216 den 9 maj,
113224 den 16 maj
Jo, men det planar ju ut på någon nivå. Italien planade ut på runt 800 per dygn, med utegångsförbud. Sverige kommer också att tvingas ta till utegångsförbud, men då görs det i ett senare skede än i Italien, så Sverige planar ut på en högre nivå. Vi är redan uppe i 100 om dagen och då är epidemin starkt koncentrerad till Stockholm. Det kommer att även fortsätta att öka och sprida mer geografiskt, och det fortsätter att stiga i 3-4 veckor efter att utegångsförbudet införts. Så, vi kommer definitivt att ligga >200 när vi planar ut, förmodligen i närheten av vad Belgien har just nu, dvs 400 döda per dygn. Och med den takten dör då cirka 10-15 tusen per månad.

Så min gubbgissning för 16 maj skulle ligga på sisådär 15 tusen.
Citera
2020-04-08, 09:48
Medlem
Varför används ordet flockimmunitet om människor? Egentligen borde det ju bara tillämpas på djur vilket ordet flock syftar på. Flockimmunitet innebär att man har nått gränsen då antalet nya smittade är färre än antalet avslutade fall. Alltså antalet aktiva fall minskar.

I en dum population som en djurflock så kan detta ha ett någorlunda konstant värde beroende på vilken sjukdom det är. Men värdet skiljer sig kraftigt mellan olika sjukdomar. Vad det skulle vara för Covid19 är det ingen som vet med säkerhet. Det har uppskattats till mellan 29 och 74 % vilket är ett enormt stort spann.

När det gäller människor så förändras värdet enormt mycket beroende på en mängd olika faktorer som åtgärder, restriktioner och att människor ändrar beteende. Detta innebär att andelen som måste ha smittas innan spridningen upphör i praktiken är mycket lägre. Ju mer restriktioner, åtgärder och beteendeförändringar ju lägre blir gränsen när viruset slutar spridas.

Att sträva efter flockimmunitet är alltså bara ett sätt att göra saken värre än den behöver vara. Att sätta in effektiva åtgärder, samtidigt som folk ändrar beteende, sänker gränsen för när viruset slutar spridas och det minskar lidandet. Dessutom kan det gå mycket snabbare än det gör vid fri spridning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Uppgifterna är inte 100% tydliga, men så här uppfattar jag det.

– Ca 50 anställda på thoraxkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping har exponerats för smitta.
– Därför beslutar man att testa alla.
– Då konstateras att hälften, ca 25, testas positiva och skickas hem.
– Av dessa var en "handfull" (ca 5?) symtomfria eller nästan symtomfria.

Det glädjande med detta är att kanske betydligt fler än vi tror är eller har varit infekterade, dvs. att vi är närmare flockimmunitet än vad vi trott.

Det chockerande IMO, är att ca 20 personer, ≈40% av personalen, som har (tydliga?) symtom, går till sitt arbete på en thoraxklinik. Finns det någon ursäkt för eller förklaring till detta?

Ja det är både glädjande och skrämmande på samma gång. Kanske kan endast huvudvärk vara ett symtom, eller att man har så pass lindrigt symtom som nästäppa att man knappt reflekterar över det? Jobbigt att tänka sig att vårdpersonal går till jobbet med förkylningssymtom..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
I vilket fall som helst.

Jag tror att börserna kommer ta fart nu. Signalerna från Norge och Österrike är tydliga.

De länder som sköter detta, kan alltså vara bra från Corona till sommaren.

Problemet är i så fall att bara de länderna är klara. Inte övriga länder. Är inte alla i samma fas är det inte så mycket att glädjas över. Skulle inte skyffla in pengar på börsen på det beskedet.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag sa inte att de gällde alla varianter av virus. Jag sa ”nästan alla de här virusen” som jag räknade upp.

Mig veterligen känner man inte heller till ursprunget till smittkoppor, men det är ju närbesläktat med virus som även drabbar djur. Det kan exempelvis ha levt i latent i någon av de tusentals arter och hela familjer av däggdjur som vi har utrotat de senaste 10,000 åren, och tagit steget till människan för bara några tusen år sedan. Smittkoppor är kanske ett ”mammutvirus”.

Dina spekulationer är för svaga som underlag att bygga en policy för hur vi ska hantera viruset nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in