2020-04-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är ju helt djävla sanslös!!

Anders Tegnell kommenterar Donald Trumps kritik mot Sveriges linje i coronakrisen:

- Alla länder lider under det här. Det är såklart väldigt jobbigt i Sverige, inte minst i sjukvården. Men jämfört med situationen i New York, där jag råkar ha en släkting som jobbar, så fungerar det bra.

Hade Chinos-byxan Tegnell varit aktiemäklare och vi omsätter hans 'gisserier' pa pandemin och oversätter dem till att investera pa borsen, hade han nog torskat ett par, tre triljoner pix pa kort tid.
Citera
2020-04-08, 08:16
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:

Anders Tegnell kommenterar Donald Trumps kritik mot Sveriges linje i coronakrisen:

- Alla länder lider under det här. Det är såklart väldigt jobbigt i Sverige, inte minst i sjukvården. Men jämfört med situationen i New York, där jag råkar ha en släkting som jobbar, så fungerar det bra.

Vad är då jävla sanslöst med det uttalandet då?
Citera
2020-04-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, jaha det var ju bra. Själv funderar jag på om jag ska avråda min äldre släkting från en operation nu, ifall det finns risk för mkt smitta på sjukhusen. Samtidigt som man ju inte vill skrämma upp personen och hoppas självklart på att operationsläkarna har "koll" på detta med risker och utvecklingen, etc. Operationsavdelning tycker man ju borde kanske ha extra säkerhetstänk. Men nu blev man ju lite osäker, när man hörde om det där Linköpingssjukhuset. Knepigt dilemma...
Sjukhusen följer FHM, dvs. Ingen koll.
Citera
2020-04-08, 08:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
En avdelning på Linköpings universitetssjukhus testade sina samtliga cirka 50 anställda för covid-19 - hälften visade sig vara smittade, rapporterar SR Ekot.

Några av de som testat positivt ska ha varit symptomfria.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Inte oväntat.
Därför smittan spridits på sjukhus och äldreboenden.
Att testa personalen varje dag inom sjukvården och äldreboenden skulle varit en självklarhet från början.
Synd att man inte har lite hängslen och livremtänk hos FHM.
De går ibland lite för mycket på att allt måste vara vetenskapligt bevisat.
”Det finns inget som tyder på att man smittar om man inte har symptom. Så tester av dem är inte nödvändigt”
Väldigt naivt.

Man kanske från början borde haft ”tänket” att corona ”kanske kan” smitta även om man inte har symptom.
Och då tagit det säkra före det osäkra och testat i mycket mer omfattning. Framför allt inom sjukvård och äldrevård.

Uppgifterna är inte 100% tydliga, men så här uppfattar jag det.

– Ca 50 anställda på thoraxkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping har exponerats för smitta.
– Därför beslutar man att testa alla.
– Då konstateras att hälften, ca 25, testas positiva och skickas hem.
– Av dessa var en "handfull" (ca 5?) symtomfria eller nästan symtomfria.

Det glädjande med detta är att kanske betydligt fler än vi tror är eller har varit infekterade, dvs. att vi är närmare flockimmunitet än vad vi trott.

Det chockerande IMO, är att ca 20 personer, ≈40% av personalen, som har (tydliga?) symtom, går till sitt arbete på en thoraxklinik. Finns det någon ursäkt för eller förklaring till detta?

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, jaha det var ju bra. Själv funderar jag på om jag ska avråda min äldre släkting från en operation nu, ifall det finns risk för mkt smitta på sjukhusen. Samtidigt som man ju inte vill skrämma upp personen och hoppas självklart på att operationsläkarna har "koll" på detta med risker och utvecklingen, etc. Operationsavdelning tycker man ju borde kanske ha extra säkerhetstänk. Men nu blev man ju lite osäker, när man hörde om det där Linköpingssjukhuset. Knepigt dilemma...

Jag tror att icke nödvändiga operationer är inställda i hela landet?
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Och vilken folktäthet är det i NY?
Citera
2020-04-08, 08:18
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:

Det hade bara varit bättre att tiga än att komma med ett sådant yttrande. Men han är väl väl medveten om hur korkade amerikanerna är så de lär nog köpa detta utan invändningar.
Citera
2020-04-08, 08:18
Medlem
Thorax operationsavdelning i Linköping bestämde sig för att testa samtliga 50 anställda, efter att man haft patienter som varit sjuka i covid-19.

Hälften var smittade, rapporterar SR Ekot.

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men tegnell sa ju att man måste ha sympton för en vecka sen?
Citera
2020-04-08, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Vad är då jävla sanslöst med det uttalandet då?

Att han jämfor Sverige som är totalt misskott, med den mest drabbade storstaden i världen, for att forsoka foringra sina egna tillkortahavanden?
Citera
2020-04-08, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Uppgifterna är inte 100% tydliga, men så här uppfattar jag det.

– Ca 50 anställda på thoraxkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping har exponerats för smitta.
– Därför beslutar man att testa alla.
– Då konstateras att hälften, ca 25, testas positiva och skickas hem.
– Av dessa var en "handfull" (ca 5?) symtomfria eller nästan symtomfria.

Det glädjande med detta är att kanske betydligt fler än vi tror är eller har varit infekterade, dvs. att vi är närmare flockimmunitet än vad vi trott.

Det chockerande IMO, är att ca 20 personer, ≈40% av personalen, som har (tydliga?) symtom, går till sitt arbete på en thoraxklinik. Finns det någon ursäkt för eller förklaring till detta?

Flockimmunitet är ett jävla påhitt fattar du inte de? Till och med Donald trump skrattar åt detta fake News.
Citera
2020-04-08, 08:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
De har det just nu ja. Finns dock inget som säger att de besegrat viruset, allra minst norrmännen själva. När de öppnar upp kommer det sannolikt, säkert rentav, stiga igen.

Ja vi kommer nog behöva stänga ner mer snart, iaf lokalt. Det vet vi ju, ingen har låtsats något annat. Och det kan visa sig att vi gjort fel. Jag tycker vi borde gjort mer jag också.

Ja, de lyckades hålla den från äldrevården, sannolikt för att de hade testkapacitet vi saknade. Och säkert lite slump och tur också, andra nedstängda länder med Norges modell har ju inte lyckats riktigt lika väl med just det.
Återigen att vinna emot ett virus behöver inte betyda små utbrott i framtiden.

Men även om det blir ett nytt lokalt utbrott så vet de vad de skall göra

Sverige har i dagsläget dubbelt så många döda som alla övriga skandinaviska länder tillsammans.

Det är ett episkt misslyckande.
Citera
2020-04-08, 08:22
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Thorax operationsavdelning i Linköping bestämde sig för att testa samtliga 50 anställda, efter att man haft patienter som varit sjuka i covid-19.

Hälften var smittade, rapporterar SR Ekot.

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men tegnell sa ju att man måste ha sympton för en vecka sen?

För att vara petig så säger han som han alltid har sagt. Även dom som enligt övriga inte uppvisar några symptom har vissa symtom som inte alltid märks av. Där verkar han stå fast i sin övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in