2020-04-08, 08:08
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Det finns siffror att tillgå för, i princip, vilken synpunkt som helst. Oavsett synpunkt är faktiska siffror bättre än eget tyckande och magkänsla.

Statistik kan bara användas om samtliga parametrar tas in. Typ vad är dödligheten allmänt för detta virus så kan man inte bara titta på dödligheten i ett valt land och hävda den siffran. Statistik kan vara farligt och användas för att vilseleda. Jag tycker vi ska vänta innan vi tolkar all statistik kring virusets varande.
Citera
2020-04-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det ligger massor med patienter i korridorerna, många prioriteras bort. Pratade nyss med en kläkare på KS som grät för att det var många äldre måste dö för yngre.

Sluta nu för i helvete ni inhyrda skrbenter!

Fast det är ju standard varje lördag där så ?

Vi visste ju att äldre och svaga prioriteras bort när sjukvården blir ansträngd.

Varför svarar man inte på mina frågor ist?
Citera
2020-04-08, 08:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Angående förhoppningar om mutation till en beskedligare variant har jag dåliga nyheter och bra nyheter. Viruset muterar mycket långsamt visar det sig. I USA har man observerat tre olika typer av förändringar i dess profil RNA. Men dessa tyder på att en mutation kommer att ta tid, ja det påstås att det kommer att ta längre tid än för andra coronavirus som härjade i flera år. Det positiva är att när vaccin kommer så lyckas vi bli immuna under många år tills en mutation uppstår!

Detta kommer att bli seglivat
Å andra sidan tror jag att vi får vänta länge på ett fungerande vaccin med tanke på de försök som gjort med SARS och MERS. Gemensamt för de tre farliga Coronavirus vi har sett är att farligheten ligger i att de smittade utvecklar något som kallas CRS (Cytokine Release Syndrom) m.a.o. att immunförsvaret löper amok. Man har fått fram vaccin mot SARS som ger ett immunsvar men samtidigt har det utlöst cytokine storm hos försöksdjuren:

Immunization with SARS Coronavirus Vaccines Leads to Pulmonary Immunopathology on Challenge with the SARS Virus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Det är kanske därför inte en lysande idé att trigga immunförsvaret. Måhända med de nya teknikerna att man kan få fram ett fungerande vaccin men man ska komma ihåg att med DNA- och RNA-vaccin där har vi aldrig fått fram något fungerande för människor. Så det i sig skulle vara ett vetenskapligt genombrott.

Men alla som pratar om att de har vaccin då? Så här är det antagligen. Massor av miljarder ligger i potten i forskarpengar och då vill man nog inte framhålla sina misslyckanden direkt.
Citera
2020-04-08, 08:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Han är ju helt djävla sanslös!!

Anders Tegnell kommenterar Donald Trumps kritik mot Sveriges linje i coronakrisen:

- Alla länder lider under det här. Det är såklart väldigt jobbigt i Sverige, inte minst i sjukvården. Men jämfört med situationen i New York, där jag råkar ha en släkting som jobbar, så fungerar det bra.
Citera
2020-04-08, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Och hur tycker du den trenden ser ut senaste 7 dagarna då?
Mörkning också? Eller kanske det har varit helg i 7 dagar nu?
Nu har jag räknat på det:

Trenden för Stockholms andel av konstaterade fall de senaste 7 dagarna och ett par stickprovsdagar innan det:

7/4 - 27%
6/4 - 36%
5/4 - 38%
4/4 - 44%
3/4 - 40%
2/4 - 39%
1/4 - 50%
27/3 - 44%
22/3 - 68%
18/3 - 36%

Jag tycker att det ser ut som att andelen konstaterade fall i landet kontra Stockholm är ökande.
Citera
2020-04-08, 08:12
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är ju helt galet! Vi har ju haft facit sedan flera månader, ändå gör vi tvärt om.

Tegnell sa ju länge hur bra deras strategi fungerar eftersom de lyckats skydda de äldre äldre. Nu visar detta sig vara fel, de har misslyckats med att skydda de äldre vilka nu får ligga på sina äldreboenden och dö.

Det är mycket som Tegnell sagt som senare visat sig vara helt felaktigt. Nu får det fan i mig räcka!

Jag minns också om vad hans vision var. Flockimmunitet och skydda de äldre. Hur går det tycker du med det?
Tydligen har karln misslyckats med vad han uttalat om i ett tidigare skede att det viktigaste är att skydda dom äldre
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är bevisat att deras teknik ger r0= 0.7
Så jo, innan ens de finslipar sina tekniker så har de besegrat viruset.

Vi som skiter i karantän bara ökar våra dödstal och kommer få stänga ner förr eller senare.

Kolla på Norges dödstal och sedan på Sveriges.

De har det just nu ja. Finns dock inget som säger att de besegrat viruset, allra minst norrmännen själva. När de öppnar upp kommer det sannolikt, säkert rentav, stiga igen.

Ja vi kommer nog behöva stänga ner mer snart, iaf lokalt. Det vet vi ju, ingen har låtsats något annat. Och det kan visa sig att vi gjort fel. Jag tycker vi borde gjort mer jag också.

Ja, de lyckades hålla den från äldrevården, sannolikt för att de hade testkapacitet vi saknade. Och säkert lite slump och tur också, andra nedstängda länder med Norges modell har ju inte lyckats riktigt lika väl med just det.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte sagt nåt om smitta. Det här handlar om antikroppar. Kroppens eget sätt att bekämpa infektionen.

Just att det är ett nytt virus säger en hel del, eftersom det tar längre tid för immunförsvaret att anpassa sig och producera antikroppar för en helt okänd infektion. Be inte om en källa, tack, eftersom det gäller för immunförsvaret generellt.
Varför skulle smittmyndigheten i USA då ta fram ett antikroppstest för att hitta asymtomatiska smittade?

Och att asymtomatiska sprider smitta är inte speciellt kontroversiellt. Det har vi vetat en tid:

https://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMc2001468?articleTools=true
Citera
2020-04-08, 08:13
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Thorax operationsavdelning i Linköping bestämde sig för att testa samtliga 50 anställda, efter att man haft patienter som varit sjuka i covid-19.

Hälften var smittade, rapporterar SR Ekot.

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oxe3/avdelning-pa-sjukhus-testade-alla--halften-var-smittade
Citera
2020-04-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Därför vi som alla som följt traden fran början köpt kirurgmunskydd FFP2 och FFP3 i januari.

Vi vet att om vi maste in i smitthärdar sa tar man pa sig FFP2 Eller FFP3 sa är man lite tryggare än Utan mask

Ok, jaha det var ju bra. Själv funderar jag på om jag ska avråda min äldre släkting från en operation nu, ifall det finns risk för mkt smitta på sjukhusen. Samtidigt som man ju inte vill skrämma upp personen och hoppas självklart på att operationsläkarna har "koll" på detta med risker och utvecklingen, etc. Operationsavdelning tycker man ju borde kanske ha extra säkerhetstänk. Men nu blev man ju lite osäker, när man hörde om det där Linköpingssjukhuset. Knepigt dilemma...
Citera
2020-04-08, 08:15
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu har jag räknat på det:

Trenden för Stockholms andel av konstaterade fall de senaste 7 dagarna och ett par stickprovsdagar innan det:

7/4 - 27%
6/4 - 36%
5/4 - 38%
4/4 - 44%
3/4 - 40%
2/4 - 39%
1/4 - 50%
27/3 - 44%
22/3 - 68%
18/3 - 36%

Jag tycker att det ser ut som att andelen konstaterade fall i landet kontra Stockholm är ökande.

Resten av landet ligger på tur. Det har man misstänkt länge.
Citera
2020-04-08, 08:15
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är ju helt djävla sanslös!!

Anders Tegnell kommenterar Donald Trumps kritik mot Sveriges linje i coronakrisen:

- Alla länder lider under det här. Det är såklart väldigt jobbigt i Sverige, inte minst i sjukvården. Men jämfört med situationen i New York, där jag råkar ha en släkting som jobbar, så fungerar det bra.
Helt otroligt, men inte (längre) förvånad över något uttalande från Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in