2020-04-08, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vi vet ännu inte hur de långtgående biverkningarna ser ut. Jag hoppas åtminstone att man blir av med viruset och får immunitet om man har smittats någon gång.
Nu börjar vi jämföra inte bara äpplen med päron utan också med bananer. Håll er till gruppen Coronavirus och titta på hur de uppför sig. Vi har nu haft sju stycken som har sett människan som en lämplig hyresvärd. Fyra som varit med oss ett hundratal år och på sin höjd gett oss lite snuva och tre som har dykt upp under de sista två decennierna och varit lite mer allvarliga. Gemensamt är att vad vi kan se så ger inga av dem någon livslång immunitet utan den försvinner efterhand. Något år kan man räkna på sin höjd.

Och ja, alla har någon gång (eller snarare flera gånger) varit sjuk i Corona och kommer att bli det igen. Vad vi ska hoppas på är inte flockimmunitet utan att COVID-19 muterar till en beskedligare variant. Det är den mest sannolika utvecklingen faktiskt.
Citera
2020-04-08, 07:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag bekrev vad en alaramist är och de finns. De tror/vill att det ska bli stora problem framöver och att vi inte ska kunna gå ut, få mat och att folk ska dö som flugor. Den största andelen är dock hatare som spyr sin galla över myndigheterna i allmänhet och Tegnell i synnerhet. Det finns sedan några som är livrädda och berättar hur de klär sig hermetiskt, spritar alla saker de har och tvättar sönder hämderna.

De tillfällen jag varit i diskussion med dig noterar jag att du hellre vill diskutera om hur illa det är än att diskutera om att det skulle kunna finnas ljusningar.

Det är väldigt svårt att diskutera ljusningar när man är i början av en spridning av ett nytt virus

Vi har diskuterat när smittan var koncentrerad i Asien främst Kina där fanns ingen ljusning då och de allra flesta inklusive mig förstod att den förr eller senare även skulle drabba europa. Nu har den gjort det. Nu kan man börja se en ljusning i Italien och Norge men inte i Sverige.
Vad är det för ljusningar du ser?
Citera
2020-04-08, 07:48
Medlem
neuron-drones avatar
Har ett återbesök på sjukhuset om en månad. Jag tror inte det är livsviktigt att det blir av just då, går att skjuta på. Skulle ni ha gått på återbesöket?
Citera
2020-04-08, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det är också en viktig fråga. Frågan är ju också då, ifall man kanske bör gå ut och råda andra patienter att inte komma in till sjukhuset om det inte är absolut nödvändigt, så att inte smittan sprids ännu mer. Ja man får se vad de tänker sig, hoppas de kommer på en bra lösning så att vården kan fortgå i alla fall.

Därför vi som alla som följt traden fran början köpt kirurgmunskydd FFP2 och FFP3 i januari.

Vi vet att om vi maste in i smitthärdar sa tar man pa sig FFP2 Eller FFP3 sa är man lite tryggare än Utan mask
Citera
2020-04-08, 07:49
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Lustigt att du tappade den just där. Jag tappade mer tidigare, när det inte avråddes från resor eller uppmanades till självkarantän exempelvis.

Just flockimmunitet är ju något som alla länder tror vi måste uppnå, vi står bara olika mycket på bromsen för att ge sjukvården en chans, så varför det skulle få dig att tappa förtroendet totalt vet jag inte?

1) smittan skulle ändå komma in i landet oavsett hur de hade agerat och orsaka allmän smittspridning. Likt i nästan alla andra länder.

2) men om vi orkar hålla ut och skydda tillräckligt många från att bli smittade och därmed antalet döda tills vaccinet kommer så är mycket vunnet. Sen tycker jag varken hans ideologi med flockimmunitet eller handling med ett snabbare förlopp än i de flesta andra länder att det ger sken av att slå på bromsen.
Citera
2020-04-08, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Du tycker att det är jättebra att vårdpersonal jobbar på, och smittar hundratals andra på sjukhuset, utan att ens veta om det?

Om du inte har några symtom, hur ska du då veta att du är sjuk?
Testa alla innan arbetspasset? Om man skulle skicka hem 50 % av vårdpersonalen kan jag nog faktiskt garantera större kaos än vi har nu...
Stämmer detta i övriga delar i samhället är detta bara ett skit vi som art måste igenom, det kommer skörda en del dödsoffer vilket så klart är beklagligt men livet är sällan rättvist.

Väldigt nyfiken på vilken dödlighet som vi kommer landa på, skulle inte bli helt förvånad om den ligger runt 1 promille när allt kommer omkring.
Citera
2020-04-08, 07:50
Medlem
godhetsapostelns avatar
14:04 – Tegnell förklarar dödssiffrorna: ”men att vi nu ligger på ett snitt den senaste veckan på lite drygt 40 fall per dygn..ööhh, så det har ökat något snittet per dygn sedan igår.”

Tegnell är utvecklingsstörd. Det finns ingen väg runt det här.

Jag fick kritik för en vecka sedan när jag i ilska skrev att väldigt få människor förstår exponentiell tillväxt.
Ni får säga vad ni vill. Tegnell pratar som om han inte förstår att antalet växer för varje dag. Som virolog förstår han nog vad exponentiell tillväxt är.

Men människan är uppenbarligen så dum att han inte tror att vi förstår vad exponentiell tillväxt är. Mixad begåvningsprofil ingår i diagnosen autism. Jag struntar i om han har ägnat hela livet åt att fokusera på sitt specialintresse. Tegnell är sjuk och farlig.
Citera
2020-04-08, 07:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte desinformation. Vad jag vad produceras (normalt) inte antikroppar under inkubationstiden för ett virus, utan immunförsvaret börjar jobba på problemet när man faktiskt insjuknar.

Om du har en källa för motsatsen, för covid-19, go ahead. Men det är inte ett dugg kontroversiellt påstående, eftersom många källor uppger ”flera veckor” innan man kan detektera antikroppar.
Du sprider en massa dynga. Detta virus är så pass nytt så att ingen kan säga något bestämt. Allra minst du. Och du har artikeln jag länkade till plus några studier som dessutom artikeln länkar till. Läs det. Uppenbarligen är det så att asymtomatiska smittar. Det kan t.o.m. vara så att de riktigt allvarligt sjuka smittar mindre och att man är mer smittsam i ett tidigt skede. Om du vill kan jag utveckla det. Av samma skäl som att MERS inte är en speciellt smittsam variant av Coronavirus om än dödligare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kolla här. Måste bara säga det. HUR kan du ens säga att du hoppas o detta läget?

Vi är bevisade att gjort fel. Tex Norge har ett r0 tal mindre än noll. Nu kan de sakta men säkert öppna upp och och låta tiden kväva viruset. När i stort sett hela befolkningen är friska kan de öppna upp för allt utan resor.

Det enda de behöver göra sedan är att ta hand om de små utbrott som kommer. Det gör de genom testa alla som riskeras bli smittade.

Sverige däremot, kommer få stänga ner om 2 veckor alternativt fylla likhusen till toppen

Det finns inget bevisat alls än så länge.
Om Norge hade ett r0 tal ”mindre än noll” så fattar jag att de vill öppna upp, då skulle de ju bota folk genom att smitta dem!

Skämt åsido, ja, det är möjligt att det kan bli så för Norge, och för oss, som du säger. Men att det skulle vara bevisat redan är ju hittepå.
Jag tror säkert vi kommer vara tvungna att stänga ner mer här, men jag är inte lika säker på att det kommer vara så enkelt som du tror för andra att öppna upp.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tråkigt att man inte testat personal. Att testa personal i äldrevården borde väl varit ett måste. Man ska lära upp dem att använda skyddsutrustning så är de säkert redan smittade. Personalen skulle skyddas från de gamla och deras smittor, men vem skyddar de gamla mot personalens smitta?

Självklart men nu finns inte resurserna och inte skyddsutrustning heller. Sverige rustade ner från det kalla kriget i början av 2000 talet Regeringen Göran Persson. Sedan fortsatta Fredrik Reinfeldt med att avveckla det lilla som fanns kvar.

Förr 1950 talet sa de gamla jag vill inte in på hemmet vill bo hemma på gården. De visste att det var dödens väntrum. Sedan vände det 1970 talet ville alla in på det bekväma fina hemmet. Det kommer att vända igen ingen vågar bo på hemmet längre Då tar man hellre chansen att bo med så lite hemhjälp som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
14:04 – Tegnell förklarar dödssiffrorna: ”men att vi nu ligger på ett snitt den senaste veckan på lite drygt 40 fall per dygn..ööhh, så det har ökat något snittet per dygn sedan igår.”

Tegnell är utvecklingsstörd. Det finns ingen väg runt det här.

Jag fick kritik för en vecka sedan när jag i ilska skrev att väldigt få människor förstår exponentiell tillväxt.
Ni får säga vad ni vill. Tegnell pratar som om han inte förstår att antalet växer för varje dag. Som virolog förstår han nog vad exponentiell tillväxt är.

Men människan är uppenbarligen så dum att han inte tror att vi förstår vad exponentiell tillväxt är. Mixad begåvningsprofil ingår i diagnosen autism. Jag struntar i om han har ägnat hela livet åt att fokusera på sitt specialintresse. Tegnell är sjuk och farlig.

Klart Tegnell förstår det. Men hans uppgift är inte att ge en korrekt beskrivning utan att hålla allmänheten lugn.

Det är så uppenbart med tanke på att samma lugnande budskap sprids på alla nivåer.
Citera
2020-04-08, 07:52
Medlem
Haha älskar att Donald trump hånar till å med Sverige hahaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in