2020-04-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Detta var väl första slumpmässiga sjukhuset man kollade? Att hälften visat sig vara smittade av personalen lär ju betyda att många är det oxå på andra sjukhus. Om nu samtliga skickas hem så betyder det ju att detsamma måste ske på andra sjukhus. Bristen på personal lär bli enorm.

Ja det skulle ju kunna tyda på att det finns rätt stor smitta även på andra sjukhus. Den arbetsgrupp av testad hemtjänstpersonal som media pratade om igår, hade ju 30% av gruppen som var smittade (tror det handlade om 40-45 pers).

Ja, ingen aning hur man tänker kring att lösa den frågan, faktiskt. Om de tillåts jobba ändå eller ej. Det låter ju inte rimligt att tillåta dem att arbeta men kanske att man tvingas göra det till slut. Eller ifall de kan pussla på nåt sätt. Väldigt tråkigt läge i alla fall. Hoppas de tänkt på detta innan och har ngn slags plan helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Överläkare Johan Styrud om vårdläget i Stockholm just nu:

- Det är ansträngt. Vårdplatser, framförallt IVA-platser, är ansträngt. Väldigt mycket personal är hemma eftersom de inte vet om de är sjuka eller inte.
Till helgen brister det

Nä, det kommer det inte att göra.
Ang. testerna på Linköpings universitetssjukhus så är detta goda nyheter, inte oväntade med goda.

Om den linjen fortlöper visar det på att viruset är extremt smittsamt men föga farligt m.h.t. hur många smittade som finns.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Linköpings universitetssjukhus. Många signaler finns om att upp till 100 000 svenskar har eller har haft smittan men med obetydlig symptom. Källan är Jan Albert Karolinska institutet.

Misstänker i bland att jag genomgått en corona infektion kanske fick den 5 mars då jag var runt på flera centrum och köpställen. Haft lite underliga huvudvärkar värmevallningar etc under mars. Har inte gömt mig alls bara undvikit folksamlingar och trängsel annars levt som vanligt.

Om det stämmer är detta snart över. Flockimmuniteten uppstod utan att många förstod vad som skedde. Snart är det bara i begränsade grupper som smittan fortsätter spridas.

En stark hypotes! Vi har ännu inga tydliga bevis bara Linköpings universitetssjukhus och ett äldre boende i Stockholm som gav ungefär liknande resultat.

Borde betyda att vi har en starkare genetiskt motståndskraft i Sverige men inte så bra som Finland och Norge. Vi kan anta att den stora invandringen blandat upp oss betydligt mer än typ Finland.

Nja, vi inte där riktigt ännu. Men det är mycket möjligt att i regionerna Stockholm, Sörmland och Östergötland har ca 20 procent av befolkningen redan haft covid-19. I Uppland kanske 15 procent och i Västra Götaland 10 procent.
Citera
Medlem
Överläkare Johan Styrud i SVT om att smittan härjar fritt på äldreboenden:

- Det är en skandal att det har blivit på det här sättet.

Mördar-Anders och FHM:s beslut blir allt mer impopulära.
Citera
2020-04-08, 07:39
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Samma här, jag tycker vi bommade mycket i början, och det är jag fortfarande kritisk mot, liksom vissa andra delar, dålig och virrig kommunikation t ex.
Men i det stora tror och hoppas jag att vi gör ”rätt” att inte mer eller mindre låsa in folk helt och hållet. Det kommer inte funka nån längre period ändå.

Okej själv tappade jag all tilltro till myndigheterna och Tegnell när han började prata om flockimmunitet efter att UK öppnat upp om att gå den vägen. Det annorlunda var att UK gjorde en tväromvändning och stängde ner allt dagen efter och själv står Tegnell kvar och pratar som enda person i ledande position i EU om sin flockimmunitet. Där tappade han min trovärdighet totalt.
Citera
2020-04-08, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Försiktiga o följer råden?

Det är knappast något större avstånd i matbutikernas köer. Det såg även ut att vara mycket folk på uteserveringarna i Stockholm.

Stadens joggare visar ingen hänsyn när de kommer flåsandes.

Men visst. Alla som kan jobba hemifrån gör det. O många tvättar händerna så de blir såriga.
Apropå hänsyn, som flåsande joggare kan jag intyga att precis som alltid går folk i grupp och allra helst i bredd (gärna svämma över till cyckelbanan också) och ser sjukt besvärade ut när de möter någon.
Citera
2020-04-08, 07:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Överläkare Johan Styrud i SVT just nu:

- Masstest av personal vore bra och så ska personalen ha skyddsutrustning.
Tråkigt att Tegnell inte håller med honom. Mass-tester är ju "onödiga" enligt Mördar-Anders. Och skyddsutrustning ger ju bara en "falsk trygghet".

Tråkigt att man inte testat personal. Att testa personal i äldrevården borde väl varit ett måste. Man ska lära upp dem att använda skyddsutrustning så är de säkert redan smittade. Personalen skulle skyddas från de gamla och deras smittor, men vem skyddar de gamla mot personalens smitta?
Citera
2020-04-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Nä, det kommer det inte att göra.
Ang. testerna på Linköpings universitetssjukhus så är detta goda nyheter, inte oväntade med goda.

Om den linjen fortlöper visar det på att viruset är extremt smittsamt men föga farligt m.h.t. hur många smittade som finns.

Du tycker att det är jättebra att vårdpersonal jobbar på, och smittar hundratals andra på sjukhuset, utan att ens veta om det?

Citera
2020-04-08, 07:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det gör man inte i något läge, men man går och lämnar blod när man känner sig frisk igen. Då tar man med sig sina antikroppar i blodet.
Så den patient som får blodet med antikroppar får immunitet på köpet?
Citera
2020-04-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ju mer jag tänker på världen och Corona, ju mer inser jag att den parentes jorden har levt de senaste 50-80 åren, kommer att förbli just en parentes, då mängden människor ökade helt abnormt jämfört med tidigare.

Hans Rosling studerade fenomenet, vad oerhört duktig, och en obotlig "nyttig idiot" idealist...hans observationer var helt rätt, massor med fler människor överlever idag, och överlever i betydligt mindre fattigdom, än tidigare. Hans analysförmåga var dock betydligt sämre, för det finns ingen hållbarhet i att världen kan hålla snart 10.000.000.000 människor ( även om alla kan ställa sig på Gotland..), eller 20, 50 eller 200...någonstans går gränsen, inses ganska snabbt, men var?

Jag bedömer att vi nu redan är långt över gränsen, rensare som Corona är en liten västanfläkt av kommande rensare, jag kan ha rätt eller såklart fel, framtiden ger svaret...

Jag bedömer, att när 2020 är till ända, kommer en 20-30.000 fler ha dött i Sverige än "normalt", en 90.000 ungefär. I världen, kommer det att ha toppats med en faktor 5, kanske så mycket som 20, men knappast mer, beroende på så totalt olika levnadsvillkor. Jag kommer att följa upp siffrorna, vi får se räkenskaperna av denna "lilla" pandemin, rensaren, om 9 månader.
Hela mänsklighetens tillvaro på planeten är en parentes.
Citera
2020-04-08, 07:42
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Samma här, jag tycker vi bommade mycket i början, och det är jag fortfarande kritisk mot, liksom vissa andra delar, dålig och virrig kommunikation t ex.
Men i det stora tror och hoppas jag att vi gör ”rätt” att inte mer eller mindre låsa in folk helt och hållet. Det kommer inte funka nån längre period ändå.

Och att vi visste detta i 3 månaders tid samt haft tid att skaffa utrustning och planering för sjukhusen. Istället får sjuksköterska och läkare lida för inget var förberett. Det är ok ?
Citera
2020-04-08, 07:42
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Okej själv tappade jag all tilltro till myndigheterna och Tegnell när han började prata om flockimmunitet efter att UK öppnat upp om att gå den vägen. Det annorlunda var att UK gjorde en tväromvändning och stängde ner allt dagen efter och själv står Tegnell kvar och pratar som enda person i ledande position i EU om sin flockimmunitet. Där tappade han min trovärdighet totalt.

Lustigt att du tappade den just där. Jag tappade mer tidigare, när det inte avråddes från resor eller uppmanades till självkarantän exempelvis.

Just flockimmunitet är ju något som alla länder tror vi måste uppnå, vi står bara olika mycket på bromsen för att ge sjukvården en chans, så varför det skulle få dig att tappa förtroendet totalt vet jag inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in