2020-04-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Oj det måste komma som en enorm lättnad för Flashback. Om han får rätt med 5000-10000 är det ju en piss i havet jämfört med era prognoser på hundratusentals.

Själv trodde jag på betydligt större siffror när viruset började märkas runtom i Europa men nu har jag ändrat mig till 16 000. Alltså jag tycker att 16k är en liten siffra i jämförelse med vad jag från början trodde att viruset innebar.

Men som sagt Flashback får äta upp mycket av sin kritik om Olsen får rätt.

Nu har du fel. Vi här på Flashback har knappast spått dödstal på flera hundra tusen. Något troll möjligtvis. Jag har själv har hela tiden spått runt 5000-15000 första vågen.

"Vi på Flashback" har hållit på Björn Olsen sedan dag ett. Något inte du har gjort. Försök inte vinkla detta till att vi "får äta upp mycket", för det stämmer inte. Du låter redan som en dålig förlorare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, så du tror inte att de har någon sund självkritik alltså, okej, uppfattat.

Belägg för lidande behöver man nog inte ha, det är inte så att man behöver ropa "Källa på det?", direkt. Det är ingen siffra eller något antal eller dylikt, som hävdades.

Nu var det ju ändå så att en världsledare pekade ut Sverige som ett land som lider. Att då som Sveriges ledare vifta bort det med att många andra länder lider, kan nog uppfattas som väldigt arrogant tror jag. Och även respektlöst mot t.ex. anhöriga till de 591 avlidna i Sverige.

Det sa jag ju inte någonstans, sluta lägga ord i min mun. Det har de säkert, men än går det faktiskt inte att säga att vår taktik skulle vara mycket sämre än nån annans.

Va? Vad säger du ens? Det begriper väl du också att han säger det för att försvara de åtgärder USA vidtagit snarare än för att Sverige lider mer än Italien eller Spanien, vilket vi knappast gör, ännu iaf, ellerhur?
Varför skulle det uppfattas som arrogant? Anser du alltså att vi lider såpass mycket mer än andra drabbade länder som ovan nämnda t ex, så att det är värt att peka ut just oss? Varför, vad gör att du tycker så?
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bloddonorkorpsets helbredstilstand kan ikke betragtes som repræsentativt for samtlige danskeres helbredstilstand - de er generelt mere sygdomsfrie.

Det är ett bra påpekande.

Men är de också mindre mottagliga för smitta av ett nytt virus?
Det finns väl inget som tyder på det. Snarare kanske tvärtom, mer aktiva i allmänhet, kanske också mer sociala.

Så hypotesen kunde vara att det bland dem finns fler som blivit infekterade, men färre som blivit (ordentligt) sjuka.
(Har de med antikroppar noggrannt intervjuats om möjliga symptom? Tror knappast man hunnit med det ännu.)
Citera
2020-04-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Beror på vilken författare man utgår från, Camilla Läckberg eller Strindberg.
Men alla organismer har utvecklats via mutationer och naturligt urval, även alla nu levande virus. Förr eller senare kommer både en farligare och en mildare version av detta virus att utvecklas. Hur fort det går beror på hur många tillfällen som erbjuds. I en gudsförgäten grotta i Heinan händer det inte så mycket. Men om man sprider ut viruset till miljoner människor och nya djur som katter och hundar, så ökar takten i den naturliga utvecklingen.
Du har en poäng.

Man kan dock lugna sig med att det långsiktigt naturliga tillståndet hos ett virus är att vara helt ofarligt för sin värd. Eftersom det är bättre för virusets överlevnadsförmåga. Virus vill helst bara flyga under radarn.

Så det största problemet är just de här 700,000 virusen som finns i djur, och som inte ger några symptom hos djuren. Men när de väl hoppar till en människa, som de inte är anpassade för (eller vice versa) så kan de råka ställa till med något av misstag, och röja sin position.
Citera
2020-04-08, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Siffror från c19.se idag. 07.30

Fall 7849
På IVA 439
Döda 618

Ja, nu lär det springa iväg med en hiskelig fart......
Viktig personal som är smittade i drivor. Antalet doda okar lavinartat. Antalet fall okar ocksa lavinartat trots en extremt lag test-niva.

Det kommer bli 6-10 veckors extrem tragedi i framforallt Stockholm, men även manga andra delar av landet.
Inte direkt sa att faran är over heller, efter dessa veckor.
Det är bra synd, när man hade sant stort forsprang i tid, gentemot Italien, Spanien m.m. Det kostar att forsoka spela Allan när man inte har trumf pa hand......
Citera
Medlem
Överläkare Johan Styrud om vårdläget i Stockholm just nu:

- Det är ansträngt. Vårdplatser, framförallt IVA-platser, är ansträngt. Väldigt mycket personal är hemma eftersom de inte vet om de är sjuka eller inte.
Till helgen brister det
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, så du tror inte att de har någon sund självkritik alltså, okej, uppfattat.

Belägg för lidande behöver man nog inte ha, det är inte så att man behöver ropa "Källa på det?", direkt. Det är ingen siffra eller något antal eller dylikt, som hävdades.

Nu var det ju ändå så att en världsledare pekade ut Sverige som ett land som lider. Att då som Sveriges ledare vifta bort det med att många andra länder lider, kan nog uppfattas som väldigt arrogant tror jag. Och även respektlöst mot t.ex. anhöriga till de 591 avlidna i Sverige.

Delstaten New Tork närmar sig 1 procent av befolkningen behöver sjukhusvård för covid-19. Sjukvården där går, naturligtvis, på knän. Det är säkert ännu värre i staden New York. Där lider man verkligen! Däremot så har delstaten Minnesota klarat sig bra hittills Där har man ingen lockdown.

Det är väl bara propagandister och åsiktmaskiner som dig som tar il duce dumb-Trumps förvirrade uttalande på allvar!
Citera
2020-04-08, 07:35
Medlem
hulkenbergs avatar
Nån som vet varför Jönköping är brutalt mycket drabbat i Sverige?

Hon första fallet bodde väl där och hade tagit bussen från Landvetter och isolerat sig hemma. Men om hon smittade flera på bussen så kanske det kan vara en orsak till att staden har så mycket fall nu. Kanske man ligger några veckor före övriga städer i jämförbar storlek i antal smittade av den anledningen?

Det har ju nu bevisats från flera håll att man kan smitta under inkubationsperioden så det är ju ingen omöjlighet!
Citera
2020-04-08, 07:35
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Instämmer. Svenskar måste förstå att Sverige är viktigare än den politiska striden..

Får uppfattningen att många anti-PK vill att det ska gå dåligt för Sverige bara för att de vill ha rätt och att SD ska öka i opinionen.

Gillar själv verkligen inte sossarna med anhang men ber varje morgon en stilla bön att deras coronastrategi är det bästa för Sverige.

Samma här, jag tycker vi bommade mycket i början, och det är jag fortfarande kritisk mot, liksom vissa andra delar, dålig och virrig kommunikation t ex.
Men i det stora tror och hoppas jag att vi gör ”rätt” att inte mer eller mindre låsa in folk helt och hållet. Det kommer inte funka nån längre period ändå.
Citera
2020-04-08, 07:36
Medlem
Överläkare Johan Styrud i SVT just nu:

- Masstest av personal vore bra och så ska personalen ha skyddsutrustning.
Tråkigt att Tegnell inte håller med honom. Mass-tester är ju "onödiga" enligt Mördar-Anders. Och skyddsutrustning ger ju bara en "falsk trygghet".
Citera
2020-04-08, 07:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Linköpings universitetssjukhus:
Thorax-avdelning testade drygt 50 anställda. Hälften visade sig vara smittade. Många av dessa ska ha varit helt symtomfria.
Källa:TT
Nu får Tegnell skämmas. Igen. Han hade fel. Igen.

Varför det? Han kommer att kunna triumfera även om han inte visste något eller bara kunde ana att flockimmuniteten snart är uppnådd. Vi kan ha 100 000 som har eller har haft smittan enligt Jan Albert.

I så fall har vi ett skydd i befolkningen och vi kommer att klara detta med totalt sett väldigt få döda 1000 -2000.
Citera
2020-04-08, 07:38
Medlem
Thrumps drag att införa obligatoriskt munskydd på allmän plats som tex en näsduk över munnen var och är smart. Hade behövts i Sverige också inser man när man ser bilderna på stockholmare som trängs på trottoarerna. Men i Sverige hade det nog blivit svårt att få folkets acceptans för en sjal för munnen så den risken vill inte Löfvén ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in