2020-04-08, 06:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
A glimmer of hope on the coronavirus front: Experts who have been tracking the virus' spread have concluded that it mutates at a slower rate than other respiratory viruses like the flu.

This slow mutation rate has two implications — both positive. It means the virus (whose official name is SARS-CoV-2) is stable in its current form and therefore unlikely to get even more dangerous as it continues to spread. That also means a vaccine could be effective in the long run; it'd act more like a measles or chickenpox vaccine than a seasonal flu shot.

https://www.businessinsider.com/new-coronavirus-mutates-slowly-vaccine-could-be-long-lasting-2020-3?r=US&IR=T

Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Låt os börja med att allmäna råd från myndigheter är något man skall och förväntas följa, herr tegnell sa det ju så fint själv, det är inte lite lösa tips.

Om vi förankrar vad vi har idag i verkligheten, så kan vi väl vara rörande överens om att det milt sagt ser sådär ut gällande hur en sk. Nedstängning hade fungerat. Och inte bara det, hur det hade sett ut på arbets och företags marknaden om vi stängt ned allt i Januari. I praktiken sätta hela befolkningen på IÖV från en dag till en annan. Låt mig säga såhär, det hade inte fungerat utan att börja misshandla, staters exempel, med folk , och inte ens det hjälper, se Spanien o Italien.

Men nog om det, vi har ett slags mellanväg och ändå är det hårt, men det finns lite grejer som jag tycker folk missat sedan det började skrivas om detta för TRE MÅNADER sedan.

- Det är rött osmakligt med alla opertunister som fiskat likes, subs och uppmärksamhet i skuggan av covid19. Jag tänker på alla dessa experter och proffs på Youtube, twitter som togs för vedertagen sanning här av alarmisterna i början av pandemin, men som nu inte syns till, för allt var bogus.

- Den här björn som nämns ovan som inte gör något annat än försöker rida karriär nu, varför nämns han ingenstans annars, inga internationella meriter, inte med i några viktiga sammanhang. Framstår bara som att han är tjurig och säger saker i efterhand som skall få han att vinna opinionen, typ. Tänker välbetalt rysstroll, även om han nog bara är sur att han inte får vara med i sandlådan.
Det är ju uppenbart att det finns massa desinförmstörer och liknande från främmande makt överallt oavsett.

- Snacket om att allt är precis som vanligt och alla skiter i allt, stämmer inte. Jag har varit ute själv och spanat lite så att säga, och det enda som slår mig är att sådana här stora köplador kanske har lite folk på helgerna fortfarande, men där 95% är där för att handla på Ica. Alla butiker går på knäna, för ingen handlar i övrigt.

- Smittspridningen är ju problemet i sig, inte farligheter med sjukdomen, rent krasst sätt.
Att stoppa något man inte ser i de flesta fallen är svårt, för att inte säga omöjligt.

Jag får känslan att de allra flesta som hönger r och är alarmister är ensamstående personer. Jag träffar extremt mycket folk, digitalt numera dock, och fan ingen beter sig som alarmisterna beskriver , alla är försiktiga, känner någon som drabbats och följer råden.

Nja, här är det mycket folk i det lokala centrumet fortfarande, och många bilar på parkeringen i rusningstid. (Själv går jag bara och handlar på Hemköp strax efter 7 på morgonen, om jag måste handla alls. Hamstrade mycket, så det enda som behöver fyllas på är färskvaror.)

En annan myndighet man retar sig på är UD. Många av våra strandade svenskar har fått hjälp av Danmarks, Norges, Tysklands o.s.v. ambassader för att komma hem. Det har varit helt omöjligt för vårt UD att fixa något evakueringsflyg. Då undrar man lite, varför vi betalar deras löner..? Tror att det kommer att komma många sådana ifrågasättanden, ilska och räfst och rättarting - så så snart vi är förbi den värsta livsfaran allihopa.
Citera
2020-04-08, 06:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...Nej nej nej, Merwinna, och ja, ett nytt virus kan ta bort fler, men att tro/estimera 90%, det är en rejält skruvad hjärna, din....Du måste förstå lite mer av naturvetenskap, då lugnar du kanske ner dig. Vet du hur virus fungerar, öht.? Nä, det gör du inte, och därför blir du panikslagen....fakta och kunskap är MAKT! Virus har ingen plan, de skjuter blint, och träffar ibland, de "lever" på andra, de hänger med, och de är/kan vara, fatala för försvagade levande, knappast mer....

De muterar hela tiden, och rätt som det är har de "tur" och blir både extremt smittsamma, extremt dödliga (men inte för omedelbart dödliga, för då smittar ju inte människor så många andra, om de dör nästan genast) och extremt långlivade utanför en värd. Som bekant, är det enda vi inte kan sia om: framtiden.

Skulle för övrigt kunna vara en superresistent bakterie också, som ställer till nästa epidemi.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Corona drar fram i hamburgarens hemland - 2000 döda senaste dygnet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Som sagt länkade en artikel om Danmark t er förnekare för några dagar sedan. De inför masstester för att testa flockimmunitet. Enligt resultat på 1246 tester så hade endast 2% nåt immunitet.

Man tester bloddonores blod for antistoffer mod corona virus:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/blodbanker-tester-om-donorer-har-haft-coronavirus
Citera
2020-04-08, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Anatl döda idag korrelerar inte med spridningen idag.

Hur ser spridningen ut idag?
Citera
2020-04-08, 06:27
Medlem
Jag är inget fan av Tegnell, men i den här trailern verkar han helt ok.

20 Januari, 2015
Trailer inför: När epidemin kom till Stockholm

https://video.stockholm.se/video/10820045/mot-statsepidemiolog-anders-tegnell-pa
Citera
2020-04-08, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Det står i artikeln att de letar efter antikroppar. Vad jag vet producerar dessa tester 1%-3% falska positiva. Tyvärr är det ytterst begränsat med info om det, enbart den tidigare länkade artikeln samt twittertrådar som diskuterar det, utan några källhönvisningar. Så jag avvaktar tills mer information är tillgänglig.

Vad som talar för att detta stämmer:
* statistiken, som du pekar ut så är det ytterst osannolikt att en test med höga falska positiva producerar 0/244 och 27/1000 positiva.

Vad som talar mot:
* Hittar ej någon antikroppstest med så låg falsk-positiva
* Generellt lite info, var det exakt samma test? Varför ingen mer detaljerad rapport eller ens någon referens?
* Annat statistik - data från Diamond Princess talade om assymptotiska fall på cirka 50%. Det här talar om assymptotiska fall på långt över det.
* Vad för R0 det här ger (vid ingen karantän)

Säg gärna till om du hittar vidare information om det här, eller liknande tester!
Diamond Princess mätte inte antikroppar. De mätte virusnivåer, och då är mängden virus i kroppen avgörande.

I Diamond Princess så varierade andelen asymptomatiska fall, så att man detekterade färre sådana bland yngre än bland äldre. Tvärtom mot vad man kan tänka sig. Sannolikt är det för att många yngre hade så lite virus i näsa/svalg att man inte fick nån träff när man svabbade.

Jag vet inte var jag läste det, men det stod att svårigheten låg i att hitta ett ”home test” med hög säkerhet för antikroppar. Antikroppar är ju ett blodtest, men sjukdom testar man normalt genom att svabba näsa/svalg.

Jag känner mig rätt säker på att danskarna inte använt ett experimentellt home test för det här, utan att veta testets begränsningar. De kan omöjligen vara så obegåvade. Jag kan inte tänka mig att det är några svårigheter att undvika false positive om man gör ett kontrollerat test av blodet i ett laboratorium. Som sagt, att de inte fick några träffar alls i det andra testområdet som inte var i Köpenhamn, det talar mycket starkt för det.
Citera
2020-04-08, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De muterar hela tiden, och rätt som det är har de "tur" och blir både extremt smittsamma, extremt dödliga (men inte för omedelbart dödliga, för då smittar ju inte människor så många andra, om de dör nästan genast) och extremt långlivade utanför en värd. Som bekant, är det enda vi inte kan sia om: framtiden.

Skulle för övrigt kunna vara en superresistent bakterie också, som ställer till nästa epidemi.

Nu visade du att förstår en del, varför då gå ut med att kanske 90% dör nästa gång, det är ju bara trams.....jag vet att du kan/förstår en del, så varför låna dig till en sådan låg nivå???

Matematik, sannolikhet, är en viktig nivå, och en stor kritisk massa ( antalet människor) en annan, är du påläst/förstår där också?
Citera
2020-04-08, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja att minska katastrofens omfattning är enda målet. Tyvärr tar vårdpersonalen slut till slut.

Tänker jag på Sverige blir jag mest cynisk.

Vårdpersonalen behandlas som skit i vanliga fall och Landstinget är en av landets sämsta arbetsgivare...

Livräddande superproffs har löner som truckförare, och löneökningarna är skämt. Samtidigt skär man ner...

Oj! funkar inte vården? skriker Svenne Banan.

Nä, den vilar på utslitna låginkomsttagare och nu kom strået som knäckte hästens rygg...

Varsågoda.

Det finns inte ett sjukhus i Sverige som är rustat för pandemi. Vården i Stockholm funkar inte ens i vanliga fall.

Myndigheternas sätt att dämpa covid-katastrofen kan jag gissa mig till.

Alla styrande kommer att skylla på varandra och människor som dör av Covid19 kommer att mörkas i statistiken.

Ja helt rätt i allt

Antalet döda skvallrar ju om hur risigt det går jämfört med övriga norden.
Och FHM har INTE hjälpt genom sina vansinniga rekommendationer, jag förstår inte hur dom inte kan förstå... FB har ju listat ut smittkedjan för en månad eller två sedan.
Citera
2020-04-08, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur ser spridningen ut idag?
Ingen aning. Jag känner inte till ökningen av antalet inlagda.

Vargör frågar du det?
Citera
2020-04-08, 06:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
The blame game är igång.
Ygeman ansåg 2017 att ett modernt land inte behöver skyddsutrustning, medicin eller mat i lager. Utan hotet är cyber attacker. Moderaterna såg det inte komma...

Det har länge varnats för just detta scenario. SARS var 2 minuter före att samma katastrof som nu skulle inträffa.

Det har varnats för 3 stora allvarliga scenarior.

1. Pandemi (vilket vi har nu).

2. Större vulkanutbrott. Vilket skulle ge en närapå global missväxt under 2-3 år med akut matbrist. O i Sverige vintertemperaturer även den efterföljande sommaren. Likaså inställda flyg över stora områden samt ökade dödsfall i lungsjukdomar.

3. En större solstorm av dimensionen som var i slutet av 1800-talet. Vilket skulle slå ut sateliter. Överbelasta o slå ut kraftnäten o skapa långvariga strömavbrott. Skada mobilnäten, datorer etc. Sverige kommer befinna sig över en natt på 1800-talet o reservdelar o komponenter kan ta år att få fram.

Redan nu behövs det diskuteras vad vårt sårbara samhälle har för beredskap.
Samt hur den kan förbättras. För punkt 2. O 3. är inte frågor om det kommer inträffa utan det är frågor om när.
Citera
2020-04-08, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Det står i artikeln att de letar efter antikroppar. Vad jag vet producerar dessa tester 1%-3% falska positiva. Tyvärr är det ytterst begränsat med info om det, enbart den tidigare länkade artikeln samt twittertrådar som diskuterar det, utan några källhönvisningar. Så jag avvaktar tills mer information är tillgänglig.

Vad som talar för att detta stämmer:
* statistiken, som du pekar ut så är det ytterst osannolikt att en test med höga falska positiva producerar 0/244 och 27/1000 positiva.

Vad som talar mot:
* Hittar ej någon antikroppstest med så låg falsk-positiva
* Generellt lite info, var det exakt samma test? Varför ingen mer detaljerad rapport eller ens någon referens?
* Annat statistik - data från Diamond Princess talade om assymptotiska fall på cirka 50%. Det här talar om assymptotiska fall på långt över det.
* Vad för R0 det här ger (vid ingen karantän)

Säg gärna till om du hittar vidare information om det här, eller liknande tester!

Bloddonorkorpsets helbredstilstand kan ikke betragtes som repræsentativt for samtlige danskeres helbredstilstand - de er generelt mere sygdomsfrie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in