Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"
Va fan svarar man på det?
Kalla krigets slut
EU
Nyliberalism
Nä se på Finland. Snarare "snålheten bedrar visheten".
Finland delar också gräns med Ryssland, vilka de låg i blodigt krig med för inte allt för länge sen.
Men med det sagt så är jag också enig med att Sveriges beredskap är och har vart totalt usel.
Samtidigt måste man förstå att de lager och den beredskap vi hade under kalla kriget, det är en enorm kostnad. Många gånger är det också material som kontinuerligt måste bytas ut.
Varför vi brände de beryktade gasmaskerna handlade om att de var för gamla, och funktionen kunde inte längre garanteras. Att vi sen brände dem är för att det är så vi gör i Sverige (och många andra länder) med sådant material. Vi bränner det och gör om det till värme-energi som värmer våra hus och ser till så du har varmvatten i kranen.
Sen kan man ju också tycka att vi borde köpt nya gasmasker, vilket vi säkert gjorde, men inte i närhet av samma omfång. Man måste ha respekt för att tider förändras, om en politiker sagt för 10år sedan att vi skulle plöja ner miljoner i att lagerlägga gasmasker så hade det nog vart politiskt självmord.
Men, återigen, jag tycker vi borde vart och ska va bättre rustande men jag förstår problematiken runt det hela.