2020-04-08, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns inget som tyder på att detta virus kommer i en våg 2. De virus som beter sig så är årstidsberoende, men detta verkar inte ha några problem att spridas överallt i världen samtidigt, trots olika temperaturer och klimat. Det blir en enda stor våg alltså, och den är nu. Den kommer inte ta slut om vi inte besegrar den på något sätt, och någon immunitet verkar man inte få utan snarare en resistens i några månader tills antikropparna är borta. 14% blev årerinfekterade i en studie i Kina inom några veckor. Detta gör flockimmunitets strategin till ren galenskap. Vi måste isolera bort den som Kina gjorde, och det hjälper om alla bär munskydd ett tag. Det är nästan ett måste.

Förklara mer än gärna hur vi besegrar influensan eller förlåt viruset?
Citera
2020-04-08, 03:59
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
De 14% som blev återinfekterade blev aldrig friska från första början. De blev utsläppta från sjukan för tidigt, och viruset fick nytt grepp i kroppen.
Detta kan ju hända med vilket virussjukdom som helst

Det är din teori, men den förefaller inte trolig när man tittar närmare på omständigheterna.

De hade redan varit sjuka, och efter att ha blivit friska var de isolerade i 14 dagar extra. Därefter testade de negativt på samtliga test. Två gånger.

Sedan släpptes de ut, och efter ett par veckor hade de blivit smittade igen och återinsjuknat.

Den mer troliga teorin av forskarna var att deras antikroppar var väldigt svaga och försvann fort.
Citera
2020-04-08, 04:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej så skrev jag inte! Det finns xx platser på Danderyd, vill fasen inte outa mig men jag kan säga att jag BET att platserna är slut, just här! Finns säkert nån i tråden som kan sätta punkt här. Kan tillägga att det inte bara finns ett extra kylrum (som i media kallas kallas för förvaring för mat) det finns TVÅ! Dessa är också fyllda.

Vi ska inte kasta kropparna i havet, vi som kämpar försöker.

Vad gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Var får du alla döda ifrån ? Alla kylrum o bårhus fulla.

Enligt färsk statistik från SCB dog avsevärt färre i Sverige nu i mars än tex 2018 som var ett flunsaår. Ja även avsevärt färre än snittet mellan 2015-2020.

2018 dog 8595 personer i mars månad. Snittet 2015-2020 dog 8311 personer i mars månad. Och under mars månad i coronaåret 2020 dog 7532 personer. Så det verkar finnas gott om utrymme kvar att stuva in det fåtal extra döda som kanske avlidit i april.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Ta dina siffror med dig och åk dit och titta.
Citera
2020-04-08, 04:01
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Fast en viss Tegnell (surprise) har ju hävdat hela våren att till sommaren kommer det att avta, för att eventuellt öka igen till hösten! Därav påstår han ju indirekt en 2:a våg till hösten. Och jag tror helt ärligt att hans strategi är att tillräckligt många ska hinna smittas innan sommaren för att vi ska klara oss lindrigt till hösten.

Jo och det baserar han på hur HxNx virus(vanliga influensan) beter sig, som är mer årstidsberoende. Han har chansat helt enkelt. Men när man tittar på Spanien och Malaysia så ser man ju att detta virus är annorlunda.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kan aldrig vinna mot naturen. Möjligen kan vi mildra effekterna av dess framfart.

Jag vill bara nämna att i många länder just nu har naturen och djurlivet kommit närmare städer och stränder, klarare vatten ger delfiner i Venedig osv. Fåglar vid kuster som jagar fisk nära stränderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?

Kalla krigets slut
EU
Nyliberalism

Nä se på Finland. Snarare "snålheten bedrar visheten".

Finland delar också gräns med Ryssland, vilka de låg i blodigt krig med för inte allt för länge sen.

Men med det sagt så är jag också enig med att Sveriges beredskap är och har vart totalt usel.
Samtidigt måste man förstå att de lager och den beredskap vi hade under kalla kriget, det är en enorm kostnad. Många gånger är det också material som kontinuerligt måste bytas ut.

Varför vi brände de beryktade gasmaskerna handlade om att de var för gamla, och funktionen kunde inte längre garanteras. Att vi sen brände dem är för att det är så vi gör i Sverige (och många andra länder) med sådant material. Vi bränner det och gör om det till värme-energi som värmer våra hus och ser till så du har varmvatten i kranen.

Sen kan man ju också tycka att vi borde köpt nya gasmasker, vilket vi säkert gjorde, men inte i närhet av samma omfång. Man måste ha respekt för att tider förändras, om en politiker sagt för 10år sedan att vi skulle plöja ner miljoner i att lagerlägga gasmasker så hade det nog vart politiskt självmord.

Men, återigen, jag tycker vi borde vart och ska va bättre rustande men jag förstår problematiken runt det hela.
Citera
2020-04-08, 04:02
Medlem
Citat:
De 14% som blev återinfekterade blev aldrig friska från första början. De blev utsläppta från sjukan för tidigt, och viruset fick nytt grepp i kroppen.
Detta kan ju hända med vilket virussjukdom som helst
Ja. De testades falskt negativt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är din teori, men den förefaller inte trolig när man tittar närmare på omständigheterna.

De hade redan varit sjuka, och efter att ha blivit friska var de isolerade i 14 dagar extra. Därefter testade de negativt på samtliga test. Två gånger.

Sedan släpptes de ut, och efter ett par veckor hade de blivit smittade igen och återinsjuknat.

Den mer troliga teorin av forskarna var att deras antikroppar var väldigt svaga och försvann fort.

Fast det mest troliga är väl att immuniteten håller i sig för dom flesta efter att man smittats och sedan tillfrisknat? För om inte det så kan vi lika gärna tacka för kaffet och vinka civilisationen adjö.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Så när pandemin kom, blev det så att chansen att klara sig berodde på hur gammal jag var, i vilket land jag bodde, hur bra beredskap det landet hade, och hur skickliga myndigheterna var på att hantera pandemin, och jag hade oturen att bo i Sverige vem hade trott det?

Jag blev aldrig densamme efter Pandemrix.

Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?

och då menar jag byggt upp, en släkting jobbade hela dagarna heltid med att producera delar till svenska gasmasker.
Citera
2020-04-08, 04:03
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej så skrev jag inte! Det finns xx platser på Danderyd, vill fasen inte outa mig men jag kan säga att jag BET att platserna är slut, just här! Finns säkert nån i tråden som kan sätta punkt här. Kan tillägga att det inte bara finns ett extra kylrum (som i media kallas kallas för förvaring för mat) det finns TVÅ! Dessa är också fyllda.

Vi ska inte kasta kropparna i havet, vi som kämpar försöker.

Vad gör du?

Ta dina siffror med dig och åk dit och titta.

Han menar att om alla bårhus är överfulla så måste fler ha dött i covid-19 än vad myndigheten vill delge befolkningen. Detta bevisas med siffrorna. Om inte annat har personer som dött i covid-19 men klassas som naturliga orsaker ökat lavinartat i Stockholmsområdet.
Citera
2020-04-08, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Takk for svaret!
Jeg skal lese litt mer om dette "receptorer i lungorna" - det var intressant.
Jeg har lenge tenkt på dette med at hormonnivået kan være avgjørende - og ikveld fikk jeg vite noe som gjør at jeg tenker enda mer på det.

Min svigersønn har testet positivt på convid-19. Han har nå vært frisk i 10 dager, så det kan se ut som det går bra.
Min datter og barnebarn har bodd sammen med han i denne tiden. Familien har vært isolert sammen.
Min datter testet negativt på convid-19 (barnebarnet er ikke testet), og det er ganske utrolig, siden de bor i en liten leilighet.
Hun har vært veldig trøtt, derfor trodde vi at hun likevel var blitt smittet.
Hun har heldigvis følt seg bedre nå den siste uken.

Ikveld fikk vi vite at hun var gravid, så nå begynner jeg å lure på om hun kanskje ikke har blitt smittet likevel, for det er jo ikke unormalt å være trøtt ifm graviditet.
Jeg vet at det finnes eksempler på gravide som har blitt smittet, så det er ikke det jeg mener, at det ikke er mulig. Jeg blir nysgjerrig på om hormonnivået kan være annerledes i første fase av graviditeten, sammenlignet med videre i forløpet.
Kan hormonnivået ha en beskyttende effekt?!
Det er jo som sagt merkelig hvis hun ikke har blitt smittet, når hun har vært så nær en smittet person i sykdomsperioden.
Jeg håper virkelig at forskerne løser dette mysteriet, for det er skremmende når vi vet så lite.
Det är frågan om ACE-2-receptorer. Rökare har fler av dessa receptorer. De finns även i testiklarna.
Citera
2020-04-08, 04:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Finland delar också gräns med Ryssland, vilka de låg i blodigt krig med för inte allt för länge sen.

Men med det sagt så är jag också enig med att Sveriges beredskap är och har vart totalt usel.
Samtidigt måste man förstå att de lager och den beredskap vi hade under kalla kriget, det är en enorm kostnad. Många gånger är det också material som kontinuerligt måste bytas ut.

Varför vi brände de beryktade gasmaskerna handlade om att de var för gamla, och funktionen kunde inte längre garanteras. Att vi sen brände dem är för att det är så vi gör i Sverige (och många andra länder) med sådant material. Vi bränner det och gör om det till värme-energi som värmer våra hus och ser till så du har varmvatten i kranen.

Sen kan man ju också tycka att vi borde köpt nya gasmasker, vilket vi säkert gjorde, men inte i närhet av samma omfång. Man måste ha respekt för att tider förändras, om en politiker sagt för 10år sedan att vi skulle plöja ner miljoner i att lagerlägga gasmasker så hade det nog vart politiskt självmord.

Men, återigen, jag tycker vi borde vart och ska va bättre rustande men jag förstår problematiken runt det hela.

Nä det vore ju synd att göra politiskt självmord,

och rädda befolkningen i det land man arbetar för och på vars förtroendeuppdrag man arbetar.

obs ironi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in