Citat:
Det spekuleras ju om att det har hänt i Wuhan. Där utbrottet startade och lamslog hela området.
Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.
Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!
Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.
Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!
50% is too low for herd immunity. Why has this trend of “they must have reached herd immunity!” started? Countries go into lockdown and the lockdown works. Cause and effect. Nothing points to herd immunity because we don’t even know the true IFR yet — or the true numbers from China — but we know they locked down hard. In other countries it’s very obvious it’s the lockdown that flattens the curve and I’d imagine the peak would be far higher if the lockdown wasn’t undertaken.
Trying to spread that herd immunity instead of lockdowns is what’s working is dangerous without basis. Also the position of Sweden seems to be running in with very few brakes on with the idea that “herd immunity” will save us. It’s not right. I remember when epidemiologists predicted numbers of infections for Swine Flu and blew them out of proportion. Something like 100k+ infected but they had predicted millions.
Stop this paid-for dangerous shilling.