2020-04-08, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det spekuleras ju om att det har hänt i Wuhan. Där utbrottet startade och lamslog hela området.

Vissa påstår att Wuhan har uppnått sin flockimmunitet nu (ca. 50% smittade) och staden kommer att bli bland den första indikationen på hur länge man är immun om man inte är immun under en livstid. Börjar det ta fart i staden igen så kan man anta att immuniteten börjar släppa och det vore förrädiska nyheter.

Då kommer jag att be om att få testas och har det visat sig att jag haft coronaviruset en gång och kan smittas igen (med svårare symtom) då kommer jag att bli lika skraj som pensionärerna kanske är just nu!

50% is too low for herd immunity. Why has this trend of “they must have reached herd immunity!” started? Countries go into lockdown and the lockdown works. Cause and effect. Nothing points to herd immunity because we don’t even know the true IFR yet — or the true numbers from China — but we know they locked down hard. In other countries it’s very obvious it’s the lockdown that flattens the curve and I’d imagine the peak would be far higher if the lockdown wasn’t undertaken.

Trying to spread that herd immunity instead of lockdowns is what’s working is dangerous without basis. Also the position of Sweden seems to be running in with very few brakes on with the idea that “herd immunity” will save us. It’s not right. I remember when epidemiologists predicted numbers of infections for Swine Flu and blew them out of proportion. Something like 100k+ infected but they had predicted millions.

Stop this paid-for dangerous shilling.
Citera
2020-04-08, 03:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det vore mycket bra om vi fick reda på detta ju tidigare desto bättre om immunitet. Så slipper vi alla spekulationer.

Stycke 2:

Förutsätter ju att flockimmuniteten är den enda lösningen (smittad eller vaccinerad). Ifall man blir fullt immun och det dröjer 2-3 år innan vaccinet kommer ut på marknaden så tror jag att Sverige kan bli en vinnare om vi lyckas uppnå flockimmunitet tidigt i förloppet (innan våg 2 och våg 3 - som kan slå hårdare mot andra länder om de inte håller fast vid restriktionerna och karantänen). På samma sätt likt det som hänt i Wuhan, Kina. Men det är för osäkert för att jag ska våga tro på det. Alla hävdar ju att inget tyder på att immuniteten håller mer än max 6-12 månader, eftersom detta faktum gäller för andra liknande coronavirus.

Det finns inget som tyder på att detta virus kommer i en våg 2. De virus som beter sig så är årstidsberoende, men detta verkar inte ha några problem att spridas överallt i världen samtidigt, trots olika temperaturer och klimat. Det blir en enda stor våg alltså, och den är nu. Den kommer inte ta slut om vi inte besegrar den på något sätt, och någon immunitet verkar man inte få utan snarare en resistens i några månader tills antikropparna är borta. 14% blev årerinfekterade i en studie i Kina inom några veckor. Detta gör flockimmunitets strategin till ren galenskap. Vi måste isolera bort den som Kina gjorde, och det hjälper om alla bär munskydd ett tag. Det är nästan ett måste.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-08 kl. 03:53.
Citera
2020-04-08, 03:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Så när pandemin kom, blev det så att chansen att klara sig berodde på hur gammal jag var, i vilket land jag bodde, hur bra beredskap det landet hade, och hur skickliga myndigheterna var på att hantera pandemin, och jag hade oturen att bo i Sverige vem hade trott det?

Jag blev aldrig densamme efter Pandemrix.

Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?

Våra kära politiker trodde att det kalla kriget var över så låt oss lämna det. Bort allt ska bort.
Citera
2020-04-08, 03:50
Medlem
Citat:
Citat:

Och hur jävla grymt är det inte för Lisa som arbetar för att hjälpa människor om hon inte har utrustning att skydda patienterna som ett munskydd? Fy fan!

Ja så var det för min anhörig som jobbade på ett äldreboende. Inget skydd, kör på bara.

Man kan ju verkligen fundera på de psykologiska skadeverkningarna på personalen, av att det helt plötsligt avlider flera av de äldre på boendet. De som man dagligen vårdar. Och personalen vet kanske att det är någon av de själva som ofrivilligt kommit in med smittan. Inte roligt att fundera på i efterhand...
Citera
2020-04-08, 03:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte men det vore rimligt att gutter och jenter har mer lika hormonnivå før puberteten.

Det sägs att menn har mer av en sorts receptorer i lungorna som viruset fäster i. Men jag kan för lite om detta för att svara.
Takk for svaret!
Jeg skal lese litt mer om dette "receptorer i lungorna" - det var intressant.
Jeg har lenge tenkt på dette med at hormonnivået kan være avgjørende - og ikveld fikk jeg vite noe som gjør at jeg tenker enda mer på det.

Min svigersønn har testet positivt på convid-19. Han har nå vært frisk i 10 dager, så det kan se ut som det går bra.
Min datter og barnebarn har bodd sammen med han i denne tiden. Familien har vært isolert sammen.
Min datter testet negativt på convid-19 (barnebarnet er ikke testet), og det er ganske utrolig, siden de bor i en liten leilighet.
Hun har vært veldig trøtt, derfor trodde vi at hun likevel var blitt smittet.
Hun har heldigvis følt seg bedre nå den siste uken.

Ikveld fikk vi vite at hun var gravid, så nå begynner jeg å lure på om hun kanskje ikke har blitt smittet likevel, for det er jo ikke unormalt å være trøtt ifm graviditet.
Jeg vet at det finnes eksempler på gravide som har blitt smittet, så det er ikke det jeg mener, at det ikke er mulig. Jeg blir nysgjerrig på om hormonnivået kan være annerledes i første fase av graviditeten, sammenlignet med videre i forløpet.
Kan hormonnivået ha en beskyttende effekt?!
Det er jo som sagt merkelig hvis hun ikke har blitt smittet, når hun har vært så nær en smittet person i sykdomsperioden.
Jeg håper virkelig at forskerne løser dette mysteriet, for det er skremmende når vi vet så lite.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
"Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282

Men enligt Anders Tegnell så är det så få så det är nästan omöjligt, menar man att hela världen har fel och Anders har rätt? Så kan det ju inte vara? Tegnell ska ju ha rätt i allt, det är ju trots allt han som styr landet nu..

Vad menar du, att dessa var symtomfria och ändå lyckades smitta patienterna? För det är väl exakt det som Anders Tegnell påstår knappt förekommer om man inte har symtom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, det är så mycket information om hur det går, tiden får visa hur det gick i slutändan, men det finns inga vinnare.
Vi kan aldrig vinna mot naturen. Möjligen kan vi mildra effekterna av dess framfart.
Citera
2020-04-08, 03:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Där sa du något väldigt klokt som många verkar missa. Det finns inga och kommer inte finnas några vinnare. Alla länder kommer behöva genomgå en förödande tid, både i mänskligt lidande och ekonomiskt.

Det enda som går att påverka för varje land är om slutresultatet kommer att bli katastrofalt, eller något lite mindre katastrofalt.

Det är som en negativ ekvation, vad du än gör så blir aldrig resultatet positivt.
Citera
2020-04-08, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns inget som typer på att detta virus kommer i en våg 2. De virus som beter sig så är årstidsberoende, men detta verkar inte ha några problem att spridas överallt i världen samtidigt, trots olika temperaturer och klimat. Det blir en enda stor våg alltså, och den är nu. Den kommer inte ta slut om vi inte besegrar den på något sätt, och någon immunitet verkar man inte få utan snarare en resistens i några månader tills antikropparna är borta. 14% blev årerinfekterade i en studie i Kina inom några veckor. Detta gör flockimmunitets strategin till ren galenskap. Vi måste isolera bort den som Kina gjorde, och det hjälper om alla bär munskydd ett tag. Det är nästan ett måste.

De 14% som blev återinfekterade blev aldrig friska från första början. De blev utsläppta från sjukan för tidigt, och viruset fick nytt grepp i kroppen.
Detta kan ju hända med vilket virussjukdom som helst
Citera
2020-04-08, 03:54
Medlem
Citat:
"Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282

Men enligt Anders Tegnell så är det så få så det är nästan omöjligt, menar man att hela världen har fel och Anders har rätt? Så kan det ju inte vara? Tegnell ska ju ha rätt i allt, det är ju trots allt han som styr landet nu..
Nja har Tegnell påstått att man alltid har symtom när man är smittad??
Citera
2020-04-08, 03:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag pratade med äldre oroliga släktningar igår som hade sett på TV att beredskapslagren som de hade varit med och byggt upp var förstörda, de frågade mig: "Men varför eldade de upp materialet?"

Va fan svarar man på det?

Kalla krigets slut
EU
Nyliberalism

Citat:
Kalla krigets slut
EU
Nyliberalism

Nä se på Finland. Snarare "snålheten bedrar visheten".
Citera
2020-04-08, 03:57
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns inget som typer på att detta virus kommer i en våg 2. De virus som beter sig så är årstidsberoende, men detta verkar inte ha några problem att spridas överallt i världen samtidigt, trots olika temperaturer och klimat. Det blir en enda stor våg alltså, och den är nu. Den kommer inte ta slut om vi inte besegrar den på något sätt, och någon immunitet verkar man inte få utan snarare en resistens i några månader tills antikropparna är borta. 14% blev årerinfekterade i en studie i Kina inom några veckor. Detta gör flockimmunitets strategin till ren galenskap. Vi måste isolera bort den som Kina gjorde, och det hjälper om alla bär munskydd ett tag. Det är nästan ett måste.

Fast en viss Tegnell (surprise) har ju hävdat hela våren att till sommaren kommer det att avta, för att eventuellt öka igen till hösten! Därav påstår han ju indirekt en 2:a våg till hösten. Och jag tror helt ärligt att hans strategi är att tillräckligt många ska hinna smittas innan sommaren för att vi ska klara oss lindrigt till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in