Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det där var intressanta länkar. I tidningarna får man intrycket att SpaceX och Starlink närmast idkar välgörenhet och vill ge bra Internet till mindre rika amerikaner. Men här ges ett annat intryck. Kontraktet med Pentagon talas inte så mycket om i media.
Jag tror inte det går att utesluta att FRAMTIDA spionsatelliter inte kommer att använda Starlink som downlink till respektive säkerhetspolis/militär, det som talar emot är att det saknas antenn ”bakåt” för att ta emot data från satelliter i högre omloppsbana. Starlink kommer ligga i en väldigt låg omloppsbana.
Som jag postade här ovan så tror jag fortsatt att Starlink satsar på en avsevärd marknadsandel för att få programmet lönsamt, det har skrivits om och jag har sett räkneexempel på 10 % av globala internets-marknaden.
Jag kappseglar mycket på hög internationell nivå och köper vädertjänster som uppdateras var tredje timma som jag behöver ladda ner för att uppdatera vår routing/strategi, ovanpå detta så kommee vi kunna få AIS-data från konkurrenter utanför vår VHF-täckning i realtid vilket också är värdefullt för vår taktik vid tex bleke.
Vi har använt NET1 och andra LTE-lösningar men på tex Gotland Runt så är vi utan uppkoppling under långa stunder vilket är ett problem för oss. Starlink skulle vara en revolution för oss och vi kommer bli en kund - så tidigt det går.
För sjöfarten kommer Starlink bli en kioskvältare, ALLA båtar i kommersiell trafik kommer bli kunder.
Jag tror t.o.m. att jag kommer bli kund i mitt hem då vi endast har internet via pissigt Telia VDSL hemma.
Priserna som visat sträcker sig från 9,99-29,99 USD.
Som sagt ovan, jag tror inte det går att utesluta att Starlink kommer vara immunt mot monkey-business, men det är inte dess primära syfte.