2020-04-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men varför släppte t.ex SpaceX av det senaste lasset satelliter på lägre höjd, i elliptisk omloppsbana?

Man skall testa satelliternas driv/omplacerings-funktionallitet... ELLER släppa ut chem-trails.
Citera
2020-04-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
att leverera någon typ av långsam internetuppkoppling.

man har i tester tillsammans med US Military/navy nått hastigheter om 600Mbit/s, så så värst långsamt är det ju inte... och då är algoritmer och mesh-tekniker ännu inte helt färdigutvecklade.
Citera
2020-04-07, 15:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
man har i tester tillsammans med US Military/navy nått hastigheter om 600Mbit/s, så så värst långsamt är det ju inte... och då är algoritmer och mesh-tekniker ännu inte helt färdigutvecklade.
Det där är inte bekräftat ännu.
Citera
2020-04-07, 16:03
Medlem
Citat:
källa?
Citera
2020-04-07, 16:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
källa?
Det är väl du som skall ge källa för uppgiften.
Jag har inte sett säkra uppgifter på Starlinks funktion.
Citera
2020-04-07, 18:24
Medlem
Citat:

https://www.inverse.com/innovation/s...-constellation

Din tur
Citera
2020-04-07, 18:26
Medlem
https://www.reviews.org/internet-ser...ternet-review/
Citera
2020-04-08, 03:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
https://www.inverse.com/innovation/s...-constellation

Din tur
Citat:
https://www.reviews.org/internet-ser...ternet-review/
Det där var intressanta länkar. I tidningarna får man intrycket att SpaceX och Starlink närmast idkar välgörenhet och vill ge bra Internet till mindre rika amerikaner. Men här ges ett annat intryck. Kontraktet med Pentagon talas inte så mycket om i media.
Citat:
“We are delivering high bandwidth into the cockpit of Air Force planes,” SpaceX President and Chief Operating Officer Gwynne Shotwell said
Den testning som utförts har alltså skett mot militära flygplan. Det man talar mest om i media är däremot att framåt sommaren sälja en miljon Internetmottagare till privatpersoner. Men dessa har man ännu ej visat upp. Det är t.o.m. hemligt var de tillverkas.

Även spionsatelliter behöver bra uppkopplingar för att kunna leverera sina data. Än så länge är det svårt att utesluta att Starlink är spionsatelliter. Alla militära uppgifter måste tas med en nypa salt. Det anges inte heller hur många uppkopplingar med den angivna hastigheten som satelliten klarar. Huruvida flygplan är det väsentligaste militära användningsområdet får anses osäkert.
Citat:
The Air Force program, known as Global Lightning, started testing with SpaceX in early 2018 and used Starlink’s first two test satellites to beam to terminals fixed to a C-12 military transport plane in flight, demonstrating internet speeds of 610 megabits per-second, SpaceX Senior Vice President Tim Hughes said. That’s fast enough to download a movie in under a minute.

Shotwell said the program, part of a $28 million Pentagon contract awarded to SpaceX in late 2018, is ongoing and expects to test Starlink with “a number” of additional military aircraft types. That contract also includes testing communications between satellites in orbit.
...
The head of the new U.S. Space Command, General John Raymond, told reporters in September that he visited SpaceX’s Starlink factory in Redmond, Washington, but did not go into details about the Pentagon’s plans.
https://www.reuters.com/article/us-s...2KM?kbid=86914 (okt. 2019)
(Är Tim Hughes släkt med Howard Hughes? )
Senast redigerad av wwr 2020-04-08 kl. 04:09.
Citera
2020-04-08, 07:42
Medlem
Max3xs avatar
Citat:

Ok, en användare på hög höjd erhöll 600 Mb/s. Säger egentligen inget om kapaciteten när 3 mech-noder (satelliter) skall försöka mata 100k användare samtidigt. Kanske det just är ett system för att förse flyget med ett globalt höghastighets datanätverk, men varför har man inte sagt det isf.
Citera
2020-04-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ok, en användare på hög höjd erhöll 600 Mb/s. Säger egentligen inget om kapaciteten när 3 mech-noder (satelliter) skall försöka mata 100k användare samtidigt. Kanske det just är ett system för att förse flyget med ett globalt höghastighets datanätverk, men varför har man inte sagt det isf.

Jag ser inte att avstångsdämpningen skulle innebära några stora skillnader i överföringshastighet, så jag tror inte att ”hög höjd” är en showstopper.

USAF är nog bara en ”friendly Customer” som hjälper Elon och Starlink att utveckla produkten. Allt talar för att Starlinks affärsmodell är att skaffa sig många kunder, otroligt många. Jag har läst artiklar där man visar räkneexempel där man har 10% av alla internetabonnemang globalt.
Citera
2020-04-08, 12:09
Medlem
Citat:
Det där var intressanta länkar. I tidningarna får man intrycket att SpaceX och Starlink närmast idkar välgörenhet och vill ge bra Internet till mindre rika amerikaner. Men här ges ett annat intryck. Kontraktet med Pentagon talas inte så mycket om i media.

Jag tror inte det går att utesluta att FRAMTIDA spionsatelliter inte kommer att använda Starlink som downlink till respektive säkerhetspolis/militär, det som talar emot är att det saknas antenn ”bakåt” för att ta emot data från satelliter i högre omloppsbana. Starlink kommer ligga i en väldigt låg omloppsbana.

Som jag postade här ovan så tror jag fortsatt att Starlink satsar på en avsevärd marknadsandel för att få programmet lönsamt, det har skrivits om och jag har sett räkneexempel på 10 % av globala internets-marknaden.
Jag kappseglar mycket på hög internationell nivå och köper vädertjänster som uppdateras var tredje timma som jag behöver ladda ner för att uppdatera vår routing/strategi, ovanpå detta så kommee vi kunna få AIS-data från konkurrenter utanför vår VHF-täckning i realtid vilket också är värdefullt för vår taktik vid tex bleke.
Vi har använt NET1 och andra LTE-lösningar men på tex Gotland Runt så är vi utan uppkoppling under långa stunder vilket är ett problem för oss. Starlink skulle vara en revolution för oss och vi kommer bli en kund - så tidigt det går.
För sjöfarten kommer Starlink bli en kioskvältare, ALLA båtar i kommersiell trafik kommer bli kunder.
Jag tror t.o.m. att jag kommer bli kund i mitt hem då vi endast har internet via pissigt Telia VDSL hemma.
Priserna som visat sträcker sig från 9,99-29,99 USD.

Som sagt ovan, jag tror inte det går att utesluta att Starlink kommer vara immunt mot monkey-business, men det är inte dess primära syfte.
Citera
2020-04-08, 12:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tror inte det går att utesluta att FRAMTIDA spionsatelliter inte kommer att använda Starlink som downlink till respektive säkerhetspolis/militär, det som talar emot är att det saknas antenn ”bakåt” för att ta emot data från satelliter i högre omloppsbana. Starlink kommer ligga i en väldigt låg omloppsbana.

Som jag postade här ovan så tror jag fortsatt att Starlink satsar på en avsevärd marknadsandel för att få programmet lönsamt, det har skrivits om och jag har sett räkneexempel på 10 % av globala internets-marknaden.
Jag kappseglar mycket på hög internationell nivå och köper vädertjänster som uppdateras var tredje timma som jag behöver ladda ner för att uppdatera vår routing/strategi, ovanpå detta så kommee vi kunna få AIS-data från konkurrenter utanför vår VHF-täckning i realtid vilket också är värdefullt för vår taktik vid tex bleke.
Vi har använt NET1 och andra LTE-lösningar men på tex Gotland Runt så är vi utan uppkoppling under långa stunder vilket är ett problem för oss. Starlink skulle vara en revolution för oss och vi kommer bli en kund - så tidigt det går.
För sjöfarten kommer Starlink bli en kioskvältare, ALLA båtar i kommersiell trafik kommer bli kunder.
Jag tror t.o.m. att jag kommer bli kund i mitt hem då vi endast har internet via pissigt Telia VDSL hemma.
Priserna som visat sträcker sig från 9,99-29,99 USD.

Som sagt ovan, jag tror inte det går att utesluta att Starlink kommer vara immunt mot monkey-business, men det är inte dess primära syfte.
Men Starlink täcker inte kontinuerligt ens i USA nu. Gotland helt utanför täckningsområdet. 600 Mbps verkar ha varit för en hel satellit. De kan inte ha mer än 100 (??) satelliter samtidigt över USA. 50 Mbps per användare = bara 1.200 användare.

Dessutom är det tyst sedan senaste uppskjutningen 18/3. De borde vara intresserade att få upp sista laddningen satelliter i "fas 1" och börja tjäna pengar.

Jag tycker inte det går ihop alls. Men vi får se. Har de inget kommersiellt på gång i slutet av sommaren då kan man ännu säkrare sluta sig till att det är bluff och fördröjningstaktik, menar jag.

Edit
Använder inte seglare Inmarsat?

Ändrade siffrorna.
Senast redigerad av wwr 2020-04-08 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in