2020-04-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju inte barnen man är orolig för, det begriper du väl? Det är ju de vuxna i skolan samt barnens nära och kära som blir smittade av barnen.
Jag är fullt medveten om det. Men folk som har barn i skolåldern är förmodligen inte i någon riskgrupp åldersmässigt? Det är inte ofta du är 60+ och har barn i skola, och framförallt då grundskolan, vilket är den som är öppen.

Varenda expert jag hört pratar om att 40-70% av befolkningen kommer få viruset. Lika bra att se till att den summan uppnås, för vi kan knappast ha ett nedstängt samhälle i ett till två år?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag brukar ta en multivtitamin i vattnet när jag känner mig risig, jag tycker den smakar uppfriskande och bra dessutom.
Haha. Jag dricker pressad citron när ja brukar känna av att förkylning är på väg och de funkar nästan varje gång. Har inte varit förkyld på flera år.
Men i de här fallet räcker de nog inte tyvärr
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hur många är smittade nu egentligen?

600 döda och ett mörkertal på kanske det dubbla ger med en dödlighet på 1%

120.000 smittade
Dessa smittades för tre veckor sen runt 16:e mars. På tre veckor kan dessa 120.000 ha smittat en miljon svenskar. Har vi alltså 9 miljoner till som kan bli smittade. Jag är fundersam till om sjukvården klarar den top som kommer nu. Talen kommer ju dubblas på i en vecka nu i dödstal. Sen kommer nog en tre gånger så stor våg av människor till sjukhusen i Stockholm och Östergötland. Kan bli tufft för dem.

Jag har varit hängig/sjuk åtminstone två ggr dom sista fem veckorna. Senaste tillfället för ca. en vecka sen så hade jag svårt att andas, med torrhosta osv. Ont i bröstet och kändes som att hjärtat fick jobba på ganska bra. Det höll i sig 2-3 dygn när det var som värst en dag så kunde jag bara ligga i sängen och försöka djupandas för att få luft.. men ringde 1177 för att höra hur man gör om det blir värre, men hon var inte trevlig minst sagt. Det lät som hon fick samtal hela tiden från coronapatienter och bara var trött och gav ingen vettigt svar. Men jag skulle inte testa mig själv iaf eftersom det inte var akut för sjukhusvård. Blir intressant att se framöver om man har smittats alls.
Citera
2020-04-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sant!
Jag är skälv förvånad över hur effektivt virus kan användas i krigföring.
Jag har själv NBC-utrustning, men inte trodde jag att biologisk attack skulle vara det först som kommer.
Det blir att tänka om, virus och sporer kan vara vår värsta fiende i framtiden.

Virus som biovapen kommer användas taktiskt. Oavsett om nuvarande epidemi är medveten eller ej så är det tveklöst så att främmande makt studerar reaktionerna och kartlägger hur epidemiplanerna ser ut.
När de har information om planerna kommer svagheter att identifieras och kunna utnyttjas.

Vad ska Sveriges plan vara för ett annat virus som har högre dödlighet? Ska vi offra de svagaste för laget enligt Tegnell-planerna oavsett om viruset har en dödlighet på 0,1%, 1% eller 10%?
Citera
2020-04-08, 01:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vaccin lär försökas tas fram så fort som möjligt oavsett skulle ja tro, men de ligger ju ändå minst 1år bort.

Nåt som kan ligga närmare i tiden med lite tur dock är bättre medicin.

Lyckas man hitta nåt som dessutom minskar trycket på sjukvården så kan läget bli ett helt annat. Känns dumt att ta ut förlusten i förskott som vi verkar ha gjort hittills...
Citera
2020-04-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Håller du andan när du äter?

Det är nog bäst annars hamnar maten i lungorna=)
Citera
2020-04-08, 01:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja de låter bra när man säger så. Livsmedelsverket hävdar ju att de är så.
Men när man börjar tänka lite längre blir de ju lite svårare.
Viruset ska ju in någonstans. Och varför ska man tvätta händerna om de bara kommer i luften?
Och varför ska man inte peta sig i ansiktet eller ögonen om de bara kommer via luften?
Om viruset finns på tex en gurkbit från den sjuka pizzabagaren så ska den ju först in i munnen innan den åker ner i magen och dör av magsyran.
Och om man kan bli smittad genom att peta sig i ögonen... hmm, de bör väl inte hänga ihop med lungorna.
Säger inte att ja har rätt, men ja tror att Livsmedelsverket har fel (mörkar).

Många virus och bakterier tenderar att inte kunna hoppa ner i lungorna och in i blodomloppet via magen dock.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja den svenska modellen är inte optimal kan jag hålla med om, frågan är om detta hänger ihop med att Centerpartiet och Liberalerna sitter med i regeringen eller om Sossarna har tappat greppet om folkhemmet helt nu?
Korta svaret: Sverige vill sticka ut och slå världen med häpnad.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men då kan vi glömma 60%... Om en tredjedel får för låga nivåer behöver ju 90% smittas?

Nästa intressanta om man tar hänsyn till det som stod i artikeln ni länkade till.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Så måste indevider bli sjuka nog för tillräcklig mängd antikroppar.
DVS. Man måste skapa ett Wuhan. 20% Mortalitet
Hundratusentals måste då dö för en kortvarig immunitet.

Flockimmunitet omöjlig. Vaccin, mycket tveksamt. Blir som som att försöka
skapa ebola vaccin.

Kvarvarande hopp. Tysk läkemedelsindustri. "Genetisk medicin", så som man
skapat ny cancer med.
Citera
2020-04-08, 01:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Korta svaret: Sverige vill sticka ut och slå världen med häpnad.

Det plus att det finns gott om idioter i den regeringsuppbyggnaden som inte skulle acceptera att Sverige stänger utan skulle sätta sig på tvären för att det inte är ekonomiskt hållbart
Citera
2020-04-08, 01:19
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det kommet dröja minst ett år för vaccin. Du kan inte stänga ner ett samhälle helt ett år. Konsekvenserna då är större än viruset.

Under extrema förhållanden kan dom påskynda processen för vaccin betänkligt. WHO kan ge godkännande att det inte behöver testas så mycket på människor som det krävs idag. Men då ska det vara EXTREMT ILLA för att det ska gå så långt. Men man undrar ju hur illa det måste gå. Läste detta för några veckor sedan. Men ställ in dig/er på minst ett år till.
Citera
2020-04-08, 01:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det är nog bäst annars hamnar maten i lungorna=)
Och då börjar man hosta, folk i närheten skiter på sig och toapapperet tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in