Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
Du verkar vara expert i tråden. Kanske till och med betald expert.
Så hjälp oss i tråden med din expertis
Vad har Sverige för strategi för att bemöta coronoviruset?
Vad har AT/FHM/Regeringen för ståndpunkt i frågan om "Flockimmunitet"?
Var lite demokratisk nu och dela med dig av info till oroliga medborgare.
Nja expert vet jag inte. Men min uppfattning är att man (från myndighetshåll) gör bedömningen att smittan kommer att gå genom befolkningen, det är oundvikligt. Detta kommer att ske innan vaccin finns tillgängligt. Det innebär att vi kommer att hamna på en lägstanivå gällande dödstal vilka åtgärder som än vidtas.
Det finns några ingångsvärden:
* Att inte hamna i ett läge där vården överbelastas och man ökar dödstalen (utifrån en tänkt lägsta nivå)
* Att de åtgärder man vidtar ska ha uthållighet under den tid man behöver dämpa förloppet
* Givet ovanstående få det överstökat så fort som möjligt, inte för att vara cyniska, utan för att undvika att hela sektorer av näringslivet havererar och att man hamnar i en situation med födobrist och massarbetslöshet och i förlängningen kollapsade offentliga finanser - för i det läget blir det väldigt svårt att upprätthålla någon form av restriktioner
Mardrömsscenariot är att stora delar av befolkningen får gå från sitt bohag och sitt arbete i ett skede där man maximalt temporärt bromsat smittspridningen, inte har råd att fortsätta med en lockdown, man måste släppa på den och man får en okontrollerad smittsituation där alla resurser redan är uttömda. Givet det vi ser i andra länder så är min bedömning att del länder kommer att hamna i den situationen, det gäller främst redan hårt belånade länder (Frankrike, Japan, USA men även Finland som har nära dubbla skuldsättningsnivån jmf Sverige).