2020-04-07, 23:47
Avslutad
Har hållit mig undan tråden ett tag, tänkte gå in för att se om det fanns någon matnyttig information om t ex forskning eller händelser kring corona som sticker ut och som vanlig MSM inte skriver om.

Det var rätt intressant att ttitta in i januari när allt var i sin linda och även i början av februari men senare har tråden spårat ur fullständigt.

Det käbblas fortfarande om hur dåligt Sverige sköter pandemin. För någon månad sedan lät det: "vänta 2 veckor så har vi en fullskalig kollaps". Samma hobbyepidemiologer sitter just nu och säger "vänta 2 veckor, jag har haft rätt förut". Tegnell är tydligen totalt inkompetent och en massmördare av rang - och detta kommer från datornördar som förmodligen knappt besitter en examen, men som så klart har bättre kunnande i frågan.

Majoriteten av Flashback verkar ha gett upp för länge sedan och lämnat tråden.

Jag hittar ut själv.
Citera
2020-04-07, 23:47
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag undrar vad de har för testkit och kontroller för dessa. Googlade och Eheart verkar hålla på med fysiologiska tester för hjärta och inte mikrobiologi eller molekylärbiologi.

https://www.eheart.live/om-oss

Av döma av texten så är det antikroppstester, dvs de kan se vilka som haft viruset och bildat antikroppar mot det, men de kan inte se om de fortfarande producerar virus eller är asymptomatiskt infekterade osv.
Citera
2020-04-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
159 på äldreboenden runt om i Stockholm har avlidit. ( Källa DI) Är nog tyvärr bara början och toppen på isberg.

Nu visade matematisk rapport idag om Ro på över 5 i Whuan. (Källa Flutrackers.com)

Katastrof i Sverige.Det liknar en tid i världshistorien då gamla och svaga leddes rätt in i döden, cyniskt beräknande, iskallt.

Näringslivet, FHM ropar på stoppdatum och öppna upp. Är de galna?
Hur många av dom anställda har varit i ex Iran?

Det är väldigt tyst om hur ev smittan har nått äldreboendena i sådan raketfart.
Citera
2020-04-07, 23:49
Medlem
Citat:
Strikt karantän skulle ge oss andrum.
Det skulle ge oss tid att bättre mobilisera än vad vi ser ut att göra nu. Vi skulle kunna få t ex sövningsmedel till intagna på IVA, så att vi slipper förstöra deras lungor ännu mer. (Läs brist på sövningsmedel i SvD)

Vi skulle hinna få fram fler respiratorer, ventilarer, mediciner, köpa in lungmaskiner och mer skyddsmaterial.

Framför allt skulle vi kunna testa fler så att vi inte fortsätter döda våra äldre som vi var så måna om att skydda enligt Tegnell.

Att vi fortsätter köra vidare och släpp smittan loss det är vår, visar bara att vi är beredda på att utföra folkmord för att rädda ekonomin och de samhällsgrupper som gynnas av att inte stänga ner.

Ja.
Vi stödjer ett folkmord och vår blodtörstsnde dödsgeneral Tegnell.
Jag är ute på fritiden och skjuter gamla i nacken med.
Så visst handlar detta om folkmord, ingen överdrift alls av dig. Let us kill more!
Citera
2020-04-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stockholmsregionen har ca 25% av landets invånare. Man har hittills haft 381/618= 62% av dödsfallen. Klar överepresentation för Stockholm.

Men tittar man på antal fall idag så har Sthlm 136/504=27% av fallen, dvs befolkningsandelen. Beror det på att man är generösare med att testa ute i landet? Nja, det totala antalet konstaterade fall är 7849 och Stockholm är 3279 av dem, dvs 42%. Så varför har trefjärdedelar av konstaterade fall hittats ute i landet idag, en klart högre andel än tidigare? Min teori är att det testats människor ute i regionerna på förekommen anledning, dvs att det är människor på äldreboenden eller personer som skrivits in på sjukhus som testats och konstaterats smittade. Min tro är att övriga regioner ligger efter Stockholm men man är på väg nu.

Så nej, jag håller inte med om att det ser ljust ut för resten av Sverige.

Nu bytte du plötsligt från att diskutera inlagda på iva, som väl ändå borde avspegla läget ganska bra just nu. Men då passade inte resultatet av det din agenda.
Jag försökte diskutera detta på en vettig nivå, med respekt för din syn på saken. Men domedagen måste vara här enligt dig..
Jävla pajas!!
Citera
2020-04-07, 23:50
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte varför jag skulle "sluta tala om Italien". Motivera varför i så fall.

Lombardiet har 55% av dödsfallen i Italien (9484 av 17127).
Stockholm har 64% av dödsfallen i Sverige (381 av 591).

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Rätt likartad koncentration, så man kan jämföra Sverige-Italien om man vill, eller Stockholm-Lombardiet om man hellre vill det.

Du kan inte jämföra så man jämför inte statistik på det sättet.

Det du precis gjorde var att först jämföra sveriges befolkning med lombardiet. Ca 10 mille

Sen tog du densiteten (befolkningstäthet) och jämförde Stockholms med lombardiets. Det är ju fel. Du jämför alltså sedan 10 mille (lombardiet) mot 2.5 mille (Stockholm) 🤷🏽‍♂️ vafan?

Självklart kommer det spela stor roll hur SPRIDNINGEN på densiteten ser ut.

Går inte att jämföra rakt av.

Sen glömmer du att italienare bor tillsammans med föräldrar och förföräldrar i en större utsträckning än oss. Sprids mycket snabbare.

Du måste hålla dig till sånt du kan min vän. Statistisk analys är inte din grej
Senast redigerad av shevita 2020-04-07 kl. 23:54.
Citera
Medlem
Citat:
159 på äldreboenden runt om i Stockholm har avlidit. ( Källa DI) Är nog tyvärr bara början och toppen på isberg.

Nu visade matematisk rapport idag om Ro på över 5 i Whuan. (Källa Flutrackers.com)

Katastrof i Sverige.Det liknar en tid i världshistorien då gamla och svaga leddes rätt in i döden, cyniskt beräknande, iskallt.

Näringslivet, FHM ropar på stoppdatum och öppna upp. Är de galna?
"Money talks " tyvärr.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
CNN hade en bra take häromdagen faktiskt.
Ta mig tusan.

https://edition.cnn.com/2020/03/31/health/what-is-coronavirus-covid-19-wellness/index.html
Mycket sunt, jag kunde inte förklarat det bättre självt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
R0 ligger nu sedan något dygn under ett. Det tyder på att även detta viruset är säsongskänsligt, på våra breddgrader.

Hur räknar du ut R0?
Citera
2020-04-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man kan ju undra hur de utan antikroppar överlevde...
Wikipedia: "Coronavirusen HCoV-229E, -NL63, -OC43 och -HKU1 cirkulerar kontinuerligt inom den mänskliga populationen och orsakar luftvägsinfektioner hos vuxna och barn över hela världen."
Nu vet inte jag, men jag antagit, gissat att det inte bildas långvariga antikroppar mot snuva. Men någon kanske har fakta och kan berätta?
Om detta covid-19 virus är som de andra vad gäller immunitet så är det lite kasst för oss.
Citera
2020-04-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag utgår från att du vill stänga ner samhället varje år vid säsoninfluensan med?
Vore ju hyckleri annars.
Är mest gamla som dör då med.
Eller är det ok att cyniskt låta några hundra gamla då i influensan och var exakt går taket för när du accepterar respektive inte accepterar att gamla ”cyniskt leds in i döden”?

Jag tror det hade varit bra att stänga ner samhället ungefär två veckor per år. Dels minskar man smittspridning. Men det spar också naturresurser och miljö. Detta borde bli en global tradition i framtiden. Uppenbarligen går det i alla fall att göra och kan man långt i förväg planera när det sker så skall det vara ett minimalt problem.
Citera
2020-04-07, 23:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Det låter inte bra, men det låter som ett typiskt coronavirus. Vi får se om detta coronavirus är som de andra eller om detta har Tegnellianska egenskaper.

Men då kan vi glömma 60%... Om en tredjedel får för låga nivåer behöver ju 90% smittas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in