Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Finns en intressant rapport från 2015 om äldrevårdens struktur i de nordiska länderna, citerar från en sammanfattning nedan. Frågan är om det betyder något i sammanhanget avseende hur äldreboenden drabbats (som det gjort i både Sverige och Danmark, men mindre så i Norge och Finland).
Är det mer privata äldreboenden som drabbats i Sverige eller är det mest kommunala verksamheter. Jag har inte koll på hur det ser ut.
Något jag har tänkt mycket på vad gäller kommuner tex är att mycket ligger under "rekommendationer"
Det gör att alla kommuner får tolka rekommendationer som de vill och i kommunen sedan tolkar alla chefer i sin tur rekommendationer som de vill i sina respektive avdelningar. Det blir inte ett tydligt sätt att jobba eftersom man får tolka allt som man vill. Kan vara det som också bidragit till det hela i början utav hela epedemin.
En del chefer ruskade på axlarna ( vet det) och nästan hånade personalens oro men herregud det är en vanlig influensa, våra boenden tar sin årliga vaccin.
Fanns ingen riktig skyddskläder, man tog det heller inte på allvar, mycket också för att våra högsta styrande inte heller tog det på allvar.
Hade kommuner direktiv att följa kanske det sett bättre ut.
Gällr även privata aktörer.
Jag tror att alla de här delarna bidragit till det här.
Politiker tar inte ansvar över tjänstemän som inte tar ansvar.