2020-04-09, 18:06
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej rimligtvis borde vi titta på Kinas taktik, om det är någon som vet hur detta ska hanteras så är det dem. Ta en titt och säg vad du kommer fram till.
Ja de har isolerat folk i hemmen med strikt disciplin som vi inte vill se i Sverige eftersom det är direkt omänskligt.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
hur ser det ut med befolkningstätheten i Belgien i jämförelse med sverige?

Det är ju mest Stockholm som är drabbat i Sverige så jag har svårt att se att Belgien är mer tättbefolkat än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Men lyssna nu, om du räknar med att virus har stoppats av masken vid inandning så har ju viruset samtidigt tagit sig in genom slemhinnorna i dina ögon(jag förutsätter att du inte gått runt med tätslutande ögonmask).

Använder simglasögon så klart!
Citera
Medlem
Citat:
Dvs flockimmunitet och ingen isolering.

Kina?

Shit dude, du borde göra Orwell grön av avund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag säger bara det jag känner. Du ser det som politik.
Jag vet att vi kan gå omkring med smittan i kroppen utan att det märks och samtidigt smitta gamlingar. Då ska inte några tomtar stå och säga att det brister i personalens hantering. De vet själva om att folk bär på smittan.

Det här kommer att skapa konflikter efteråt.
Vet du vad som händer då?
Media och alla " goda" kommer att ge sig på folk igen.
Svensken är totalt manipulerad utav staten.
Till och med älskar en person som står och säger. Det måste vara erat fel att de gamla dog.
Äckligt!
Det kanske är dags att hålla Påsk?
Citera
Medlem
7 april:
Citat:
Påsken är räddad.
Här kommer ett plan lastat med en halv miljon förkläden och en halv miljon munskydd från Kina.
– Jag är otroligt stolt över att vi klarar varuförsörjningen, säger finansregionrådet Iréne Svenonius (M).
Svenonius ser allt som ett synnerligen lyckat exempel på hur regioner och näringsliv kan samarbeta.
– Jag är stolt över att vi har så skickliga medarbetare inom inköp och logistik. Att privat sektor och 21 regioner samarbetar gör att vi kan skydda personal och rädda människors liv i pandemin. Det är något vi ska bära med oss till livet efter coronan, säger hon.

9 april:
Citat:
Socialstyrelsen återkallar andningsmasker: ”Rena förfalskningar”
Flera flygplanslaster med skyddsutrustning har landat i Sverige för att rädda coronavården.
Men en del av materialet har varit undermåligt – och i flera regioner hann produkterna användas innan Socialstyrelsen slog larm.
På onsdagen drog Socialstyrelsen tillbaka ett jätteparti skyddsmasker från 13 regioner.

Vad FAAAAAAN trodde man? Att Kina, pandemins ursprungsland, och notoriska för att tillverka undermåliga piratkopior av alla de slag, skulle vaska fram en halv miljon ÄKTA N95//FFP2 munskydd, mitt under pågående pandemi, och skicka dessa till Sverige?

JÄVLA PUCKON. Har Iréne Svenonius själv klickat hem de piratkopierade munskydden på Ali Express?
Senast redigerad av Hero997 2020-04-09 kl. 18:09.
Citera
Medlem
Citat:
Öppna samhället och vänta på flockimmunitet. Eftersom det är enda utvägen.
Flockimmunitet uppnår man lättast genom vaccin. Nu börjar du tjata igen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ja de har isolerat folk i hemmen med strikt disciplin som vi inte vill se i Sverige eftersom det är direkt omänskligt.

I Wuhan ja. Men resten av Kina då, tror du själv på att de inte har någon spridningen där?
Citera
2020-04-09, 18:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ok... patient 0 i Sverige smittar 5.

Patient 0 i Kina smittar... oj, vänta, Kina har 1000x fler folk än Sverige... så han smittar 5000...

Och varje av dom smittar 5000... så 25.000.000...

Och de smittar 5000 varje...

Så när Sverige har 125 smittade så måste Kina ha 125 mia smittade.

Tack, professor, jag litar på din metod.
I de europeiska länderna har vi nog ingen ensam patient 0 i varje land utan en hel drös med resenärer som kom inflygande från alperna och andra ställen. I någon mån kan därför antalet ursprungliga smittspridare i ett land stå i proportion till befolkningen i landet, men resvanorna varierar förstås en del mellan olika platser.

Alla som kom bärandes på smitta från utlandet blev i någon mening en patient 0, och var och en av dessa kunde sen sprida smittan vidare inom landet om de inte genast upptäcktes och sattes i karantän.

Därför blir det svårt jämföra länder bara genom att titta på antal döda per miljon invånare, för olika länder behöver inte ha haft lika många ursprungliga smittbärare per miljon invånare.

Sverige kanske började med fler smittade alpresenärer per miljon invånare än Finland? Det kan vara en del av förklaringen av skillnaderna mellan länderna.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-09 kl. 18:09.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
OK- politik är inte din starka sida.
Heller.
(Tips- Googla lite på 'karantän', inom gällande lagstiftning)
Nej det har du helt rätt i. Jag är ingen politiker.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Hemskt än en gång att du väljer att blunda för verkligheten och väljer att fortsätta din destruktiva linje. Jag hoppas att du vaknar upp innan det är för sent. Jordens undergång är inte här, men människor som du, som sprider hat och sadistiska åsikter om massinspärrningar och vill låta världens toppskikt vara de enda som klarar sig från att bli smittade genom att införa strikt karantän som kastar bensin på smittspridningselden, där varje person ska spärras in med andra smittade för att vi så snabbt som möjligt ska nå flockimmunitet. De överbelastningar av sjukvården vi sett i bland annat Spanien och Italien är en direkt effekt av dessa isoleringar, iscensatt av en maktgrupp med mål att utrota de gamla och svaga i sina befolkningar
Du vill nu införa samma regler i Sverige för att generera en högre smittspridning så att landet efter spridningen slut ska komma ut starkare än någonsin, och du bryr dig inte om att det är på bekostnad av våra gamla.
Sverige har inte en lika gammal befolkning som exempelvis Italien, men din dröm om en "ren" befolkning där alla ska vara under 50 år gamla är närmast sjuk

Nej DU är sjuk, överbelastningarna skedde för att avspärningar och karantärnerna sattes upp för sent, trycket har successivt minskat efter införarandet av dessa, dessutom tror jag ingen förespeåkar att man ska svetsa igen dörrar på folks hus och låsa dom inne.

Du verkar vara helt rubbad, ring någon stödlinje och spendera inte mer tid på internet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här är den senaste "eftersläpningsstatistiken" gällande de dödstal som FHM presenterar varje dag:

https://raw.githubusercontent.com/joelonsql/coronalyzer/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19/2020-04-09.png

Som ni ser så fylls det på varje dag, även ganska långt bak. Om man tar hänsyn till denna eftersläpning och applicerar den på exempelvis gårdagens stapel, så kan man se att det lär ha avlidit minst 120 personer under gårdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in