2020-04-07, 21:33
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Sverige 114 nya dödsfall

Hur kommer det sig att Sverige ensamt har fler dödsfall per dag än dessa länder sammanlagt?
Danmark
Norge
Finland
Island
Ryssland
Ukraina
Vitryssland
Polen
Estland
Lettland
Litauen

Vi befinner oss i olika faser, att låsa in folk är som att gömma sig på botten av sjön, förr eller senare måste man få luft och då drar det igång igen. När smittan dragit igenom samtliga länder kan du börja föra bok.
Citera
2020-04-07, 21:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Den här tråden är verkligen absurd. Här sitter personer och drar fram siffror timme för timme och dag för dag och försöker göra prognoser och jämförelser mellan länder. Det är ju för fan ingen tävling eller dataspel om vilket land som var bäst/sämst kl 14 eller senaste dygnet. Facit kommer senare i höst eller om något år och då vet vi. I.o.f.s. är det nyttigt för gymnasieungdomarna att forska lite i siffror, men det har mycket liten betydelse för utgången och resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jaha! Ska det bli tyst i klassen nu tycker du?
Kära flashbackare. Nu skall ni sluta prata om siffror, prognoser och jämföra länder. Sluta omedelbart upp med de dumheterna nu.
Det skall mina gymnasieungdomar kolla igenom om något år.

Förstår du inte att folk har behov av att prata om chockerande saker. Det kan bli lite galenskap hit och dit. Det skall de få vara också.
Hur ska man kunna greppa något något om man inte får prata om skrämmande siffror, diagram, vaccin, dödstal.
Det hjälper människor. Det skall tuggas, nötas, vila lite och tuggas, nötas och vila.
Den här tråden kommer att dö ut den med när allt har lagt sig.

Dr. Fauci säger det kan vara så många som 50% av alla smittade som inte har symptom
https://www.thetimes.co.uk/article/coronavirus-half-may-have-no-symptoms-says-dr-anthony-fauci-lcl70rpll

Dax för svenska Folkhälsomyndigheten att styra upp det här nu och maila till Fauci och tala om hur det verkligen ligger till, som de gjorde med WHO
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

Så kan han ju inte säga den där Fauci, det skulle ju betyda att personal på äldreboenden utan munskydd/ansiktsmask kan smitta fast de inte har symptom, och hur skulle det se ut!?

EDIT: obs ironi
Citera
2020-04-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För att vi har röstat med plånboken alldeles för länge.

Vi är ett folk som jagar efter luft, utan någon förståelse för att det kan komma dåliga år.

Samtidigt kan man fråga sig om det verkligen är en farlig farsot. Och det gör jag också. Ifall det om ett år visar sig att inte så många dog, kommer nog många medelsvenssons fråga sig, var det värt all panik?

Men som svar - vi gör allt så billigt vi kan. Det finns inga lager.

Man vet ju aldrig innan just hur dödligt det är.

Släpper man på som i Sverige räcker det ju att det är lite mer smittsamt och/eller dödligt så är det kört.

Du verkar tveksam. Efteråt kan man inte bestämma sig.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hoppas du läste Tino Sanandajis FB-inlägg:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157335459953231
...
Vad världen har saknat och vad vi behöver i framtiden är mekanismer att hantera sådana här händelser. Det måste finnas någon form av samordnade åtgärder - en pausknapp helt enkelt - som vi snabbt kan sätta in utan att våra system krackelerar och får långsiktiga konsekvenser. Till det krävs att vi omprövar en hel del av de vi gör idag framförallt detta skuldbeläggande nationer emellan.

- Jag trodde att det fanns en sådan beredskap. Men Covid-19-epidemin har visat hur usel beredskap svenska samhället har numera.

Givetvis behöver det finnas en larmknapp att trycka på vid hotande epidemier. Förslagsvis får statsepidemiologen uppgiften att trycka på larmknappen. När larmknappen trycks in, så blir första åtgärden att se över vilka som passerar rikets gränser. Därefter behöver ekonomin pausas, utan att medborgare och företag hamnar i trångmål. Det behöver finnas beredskapslager för att samhället ska kunna klara av en nedstängning.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag hoppas verkligen att vi kommer ut på andra sidan klokare men just nu ser det mörkt ut.

- Jag tvivlar.

Makthavarnas recept på hur Sverige ska överleva liknande kriser kommer att bli: Mer mångkultur.

Innan vi har hunnit uppfatta vad som sker, så kommer alla döda svenskar att ha ersatts av ännu fler afrikaner.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej. https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

Du förlitar alltså din dödstro och hoppfullhet om ett domedagsvirus på en artikel från expressen som stödjer det jag säger?
Euro momo registrerar alla dödsfall i Europa och hittills är de enda länder som upplever en svår influensasäsong Spanien och Italien, likvärdig med influensasäsongen 2018.
I Sverige ska vi vara glada, det dör betydligt färre i år jämfört med exempelvis influensasäsongen 2019.

Men ni domedagsprofeter vill såklart inte höra sådana positiva nyheter, jag förstår det. Det är okej. Andas in andas ut och ta en stund från internet så blir det bättre.
Citera
2020-04-07, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Starkt inlägg. Ja, det är tragiskt. Det finns en handfull signaturer här som inte gör annat än att prata ner allvaret och hatar mot alla som är oroliga och nyfikna på var vi är på väg:

Jag tror det handlar om:
a) Antingen folk som på fullt allvar tror att detta är en säsongsinfluensa och tycker att vi "förstör ekonomin" när vi försöker bromsa spridningen. Jag känner flera sådana.
b) Eller folk som är missanpassade, och bara vill argumenteta emot allt förnuft. Man ser dem i andra trådar med samma beteende.

Håller med, du kämpar på bra -fortsätt med det!

Blir så jäkla trött desinformationen!
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Danmark öppnar upp, från Sydsvenska Dagbladet: "Om spridningen av covid-19 i samhället hejdas alltför effektivt kommer det att dröja länge innan tillräckligt många blir immuna. Därför börjar Danmark öppna igen efter påsk."
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
AT pratar ju om statistik och sin kurva ofta på sina PK, och häver ur sig det ena märkliga uttalandet efter det andra, som många andra också påpekat härinne att det uppfattas väldigt nedtonande gällande siffror. Han har även hävdat att Sverige är bäst på denna statistik, vilket ju nu också motsägs ganska så omgående i och med att Sveriges Radio nu gått ut med att det finns ett stort mörkertal i antal döda. Något som FHM och regeringen borde varit ytterst medvetna om kan hända, då de bör ha en omvärldsbevakning.

Det har ju nämligen kommit rapporter både från Spanien, Italien, Nederländerna och USA, om svårigheterna med mörkertal av döda som förvränger statistiken. Ändå står AT och säger inte ett enda ord om dessa svårigheter i Sverige, utan det är istället vårdpersonal som får uppmärksamma problemet.

Att de (styrande och FHM) inte har något att frukta beror på hur man ser det. Den här situationen är ett så urspårat train wreck som jag aldrig skådat förr i Sverige. Och jag tror därför att historiens dom blir hård, mot FHM och regeringen.

Men det stämmer inte. Han har varje dag sagt att det finns en eftersläpning på siffrorna = mörkertal.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Eftersom att viruset lämnar permanenta skador på vissa överlevare, kan det betyda att många fler kommer dö i andra vågen? Finns ju även risk för fler vågor efter den.

Man kommer att tänka på andra vågen av spanska sjukan.

Den första vågen försvagar människor. Den andra vågen gör köttfärs av dessa? Och om Covid-19 kommer i en tredje våg.. ?

Innan ni skriker immunitet, betänk att Ingen vet hur länge immuniteten håller i sig..
Citera
2020-04-07, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Din röst är oerhört viktig. Det här kan sluta på två sätt som jag ser det; värre. Eller katastrof.
Tack. Och hälsa din släkting. ❤️

Tack själv! Blir så trött på alla jävlar som är betalda för att förminska det hela!
Citera
2020-04-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Falsk information?
Det dör färre i år än förra året.
Vad menar du med falsk information?

Kommer inte slösa min tid på dig ditt rikspucko. Det är tack vare dig och sådana som dig som många fler kommer dö än nödvändigt. Du bidrar till bilden att det inte är något att oroa sig för, "vanliga influensan är ju värre". Din inställning leder till att människor dör. Håll nu bara din jävla käft stängd, det här är inte på låtsas!
Citera
2020-04-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jo jag uppfattade det också så, att det var folk som typ aldrig riktigt blivit helt friska, som testades igen. Men oavsett verkar det ju handla om rapporter kring enstaka fall. Om det inte existerade någon immunitet i rätt så stor utsträckning borde det väl ha framkommit att en stor grupp patienter återinlagts?

Man får oftast viss immunitget men den kan vara kortare än vid andra virus.

Lyssna en 5 min in på de här gamla rävarna. Mycket kritiska till FHM tillvägagängssätt och "flockimmunitet":

https://www.youtube.com/watch?v=ljspvr84cKY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in