Citat:
Ursprungligen postat av
Escofresco
Stort tack för ditt utvecklade svar.
Dessa är befattningarna jag fick välja bland (tydligare)
PD820 Sjöstrid Telekrig på 4 sjöstridsflottiljen i Karlskrona med inryckning 2020-09-14
KO807 Samband/ledningssoldat (GB) på LG i Kungsängen med inryckning 2020-07-27
JS902 CBRN-soldat på SkyddC i Umeå md inryckning 2020-09-14
KD812 Luftbevakningssoldat (GB) på LSS i Uppsala med inryckning 2020-09-14
Känner nu att CBRN går bort, men övriga tre tycker jag är mycket intressanta. Just nu lutar det mycket åt flottan, men denna är i Karlskrona och jag bor i Stockholm. Jag tycker tjänst till sjöss låter roligast, men skulle vilja veta mer om tjänsten som luftbevakningssoldat.
Mailade LSS men inte fått svar ännu..
Edit: på flottan är den formella befattningen signalspaningsoperatör.
Ok! Jag vet vad jag hade valt, men det säger jag först i slutet. hehe.
När det gäller avstånd från hemmet skulle jag tro att du får betalda flygresor från både Umeå och Karlskrona om du är skriven i Stockholm. Värt att betänka är också att försäkringskassan betalar din hyra upp till något rätt högt belopp under tiden du ligger inne förutsatt att du haft hyran i mer än tre månader innan inryck. Detta gäller förutsatt att inget ändrats i.o.m. värnpliktens återinförande.
Visst tar det väl lite längre tid att ta sig från Karlskrona till Stockholm med flyg än det gör att ta sig in till stan från Kungsängen men jag tycker inte att det ska påverka ditt beslut. Det är bättre att göra något man tycker om ett helt år med lite större begränsningar i möjligheter att supa på fredagen än att göra något man hatar med några timmar mer fritid per vecka.
Jag ska försöka ge min bästa bild av vad dessa befattningar har för arbetsuppgifter. Jag har dock som sagt ingen särskild insyn, särskilt inte gällande CBRN eller vad flygvapnet (LSS) håller på med, annat än vad jag snappat upp här och var av raljanta anställda som ogillar alla andra enheter än sin egen. Dessutom är min information ett antal år gammal. Har du otur kanske det är helt fel alltså.
Någon annan får gärna fylla i om jag far med osanning eller om mina skriverier oavsiktligen förtalar deras tjänst.
-------------------------------------------------------------------------------------
Om jag skulle gissa är en luftbevakningssoldat i flygvapnet troligtvis en radaroperatör (spanar med radarutrustning i luften efter saker som flyger, håller koll på och identifierar flygfarkoster etc.) detta sker troligtvis långsammare på lite större "strategisk" nivå i flygvapnet medan det i armén (luftvärnet) sker "närmare" och snabbare. (Det flyger ett oidentifierat flygplan över Treriksröset, vad/vem är det? vs. Det flyger en attackhelikopter mot pansarbataljonen 5 mil bort, ska vi skjuta ner den?). Jag föreställer mig att du kommer sitta i något bergrum framför en datorskärm och sköta ditt arbete vilket innebär (förhållandevis) gott käk (kökslagat) och skön säng. Jag misstänker att alla dina kamrater också kommer vara minst gruppbefäl, så det blir nog inte så mycket "chefande" i form av truppföring.
En CBRN-soldat är som sagt troligtvis någon som upprättar och försvarar olika typer av CBRN-utrustning, alltså utrustning som har att göra med upptäckt, skydd och behandling av olika skador med koppling till kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära stridsmedel (tänk tredje världskriget, alla är döda eller har tre armar). Dock misstänker jag som sagt att det inte är sådär hemskt mycket "tankeverksamhet" för soldaterna utan istället fysiskt arbete i stil med att slå upp tält och eventuellt sanera mark och sådant (kanske får man köra bulldozer?).
Samband/ledning går ut på att man har en stor bil med en jätteantenn på som man kör ut till någon beordrad plats och där upprättar radioantennen och alla anslutningar till olika enheter samt skyddar denna från angrepp. Som jag förstått det tenderar denna tjänst att vara bland de "lökigaste" i så gott som alla arméförband. Du kommer här vara chef över en person som du leder i strid (om sådan blir aktuell) samt arbetar i shift med denne i er huvudtjänst (att se till att sambandet fungerar). Du får en säng att dela med din kamrat men käket är det samma som för alla andra.
Som signalspaningsoperatör tolkar du olika signaler från radar, kommunikationsradio och annat för att försöka identifiera fartyg. Du kommer också få utbildning i brandbekämpning (Med brandslang och andningsutrustning) samt skrovtätning med träkilar och annat skoj. Flottan har generellt bäst käk och skönast sovplats av alla försvarsgrenar (utom möjligtvis vissa befattningar i flygvapnet, typ den du kan välja) förutsatt att man klarar sjögången. Gör man inte det är det visst förskräckligt, det är inte direkt några hangarfartyg du kommer hamna på så sjögången kan kännas betydligt värre än på typ en Finlandsfärja. Dessutom har de flesta betydligt fler sjödygn än landkrigarna har övningsdygn vilket innebär bättre betalt och mer ledigt. Då jobbar man ju dock i princip dygnet runt när man väl jobbar.
I flottan och flygvapnet misstänker jag tyvärr att du kommer få sitta i skolbänken (på LSS resp. SSS) större delen av ditt värnpliktsår och tillträda din "riktiga" tjänst först när du muckar. Alltså kommer du bara få göra det du utbildats till om du tar anställning eller kallas in.
Om du hade tänkt fortsätta ett tag i försvaret, åtminstone ett år eller så, hade jag lätt valt flottan. Du kan tjäna rätt bra med pengar och samtidigt ha mycket tid att resa eller vad du nu tycker om att göra på fritiden.
Om du enbart är intresserad, eller tvingad till, att göra värnpliktsutbildningen skulle jag nog välja CBRN eller, även om det tar emot att medge, Samband/ledning. Då kommer du åtminstone få leka lite krig och inte sitta i skolan i sju månader till ingen nytta. Dock får ju alla som sagt leka krig i tre månader, så det kanske räcker?
Hoppas det är till någon nytta!