2020-04-07, 18:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Visa mig din forskning på att 58 miljoner tyskar kommer dö av ett virus som bara dödar de äldsta och svagaste. Fram med studierna.

Lämnar aldrig källor till folk med under 2000 inlägg, då det är för många troll härinne.
Det är inte värt besväret helt enkelt.
Men använd google.
Googla simulate covid-19 eller simulate coronavirus research så kommer det fram hur många som helst. Om du orkar.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Är du säker på att Tegnell är ansvarig för den undermåliga vårdsituationen i Stockholm?

Ja, eftersom han ger rekommendationer baserat på hans "expertis" om läget.

Säger han "allt är lugnt, vi har ingen spridning, vi har nått peaken, ni kan pusta ut" ..ptja då gör ju vården just det. Dvs rullar på tummarna istället för att signalera att de behöver bunkra upp och förbereda sig inför det som kommer.

Det var inte så svårt va?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det har han ju iofs aldrig sagt?

Sluta sprid dynga

Jo, men det sa han i en Expressenintervju, jag tror det var onsdagen 26/3. Det sa Anders Tegnell.
Citera
2020-04-07, 18:59
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Intressant. Men dom du känner som är bekräftat smittade, fick alltså testa sig trots att deras symtom är så milda att dom beskriver det som en helt vanlig förkylning?
Ja de har vart lite speciella omständigheter.
En kom hem från en resa i Asien i mitten av feb och hade symptom och fick då testa sig.
Två andra jobbar inom vården ssk och ambulansförare fick med testa sig, detta 2ish veckor sen. Alla tre är tillbaka i tjänst.
Den fjärde en äldre bekant, omkring 60 också efter en resa, allvarliga symptom och i riskgrupp, ligger inlagd osäker om det är respirator än.
Sen känner jag ett par stycken som påstår sig ha covid19 efter självdiagnostik. De har inte testat sig och jag misstänker det är vanlig förkylning av olika anledningar. Det känns som alla som blir förkylda nu slänger ut sig "Ärligt, jag tror fan jag hade corona". Kan säkert vara sant i vissa fall...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Alla länder kommer inte drabbas likvärdigt, däremot kommer kostnaderna för att låna se olika ut beroende på hur robust den underliggande ekonomin är. För somliga länder kommer kostnaderna för att låna bli skyhöga. Det är ju bland annat därför Italien och Spanien så gärna vill ha ”EU Bonds” eftersom de då kan få en gratis skjuts av bla Tysklands stabilitet.

Nu har jag visserligen alltid skitit i samhällsekonomi på makroplan och internationellt. Men man tycker detta borde vara ett tillfälle att kvitta/nolla mycket och börja om med att producera de varje land är bäst på.

Sverige kan bygga ut kärnkraften och ev vattenkraft istället för att lägga ner den (samtidigt forska och utveckla förnyelsebar energi) och exportera överskott.

Tror inte Italienoch andra är så pigga på att vara kvar i EU. Samt ge Kina fingret eller åtminstone sprid ut riskerna till flera olika länder om man skall outsource.

Den här jävla låneekonomin håller inte i längden, stor bubbla.

Efter 1985 går pengarna till andra än arbetare:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_GDP_per_capita_vs_median_household_income. png

Joe Rogan Experience #1453 - Eric Weinstein håller med:

https://youtu.be/wf0_nMaQ6tA?t=9545

Evig tillväxt funkar inte.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Konstigt att de har börjat öka igen efter helgen med 150?

Nej.
Citera
2020-04-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Hear, hear. Om man ännu inte fattat att Björn Eriksson är den ansvarige sjukvårdsdirektören (som iofs agerar på en fastslagen politisk inriktning) så borde man nog logga ut från Flashback och förkovra sig i riktig media.
Inger Svenonius borde väl också få en kraftig reprimand innan man ger sig på AT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Gårdagens aktuellt förändrar inte faktan att officiell statistik från de värst drabbade länderna visar på YTTERST få döda yngre.
Svensk massmedia vill gärna påpeka hur dåligt är situationen i Italia och USA.
Så sätt uppmärksamheten vänds bort från Sverige.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Källa på att vi nåt peaken tack!

...eller du kanske tycker vi ska ta dig på orden 🙄
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Vi nådde peaken 2 april
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

År 2020
Vecka 10 259
Vecka 11 244
Vecka 12 259
Vecka 13 272

År 2019
Vecka 10 241
Vecka 11 261
Vecka 12 233
Vecka 13 238

År 2018
Vecka 10 315
Vecka 11 298
Vecka 12 285
Vecka 13 278

Ta gärna själva en titt på länken till SCB, jag tog fram år 2020-2018 för att se skillnaden och
åtminstone de senaste veckorna så ser jag att det dog mer människor 2018 jämfört med i år 2020 veckorna 10-14. Vi får se hur siffrorna ser ut framöver då de kommer uppdatera varje vecka och har just nu uppgifter från 3 april senast från skatteverket.

Tror nog det kan bli bäst i längden att säkra upp (efteråt) med att granska hur många urnor och kistor som sålts under den period Corona grasserat fritt i Sverige. Har faktiskt tappat all tilltro till att Sverige klarar att rapportera in korrekt statistik. Sen vad skälet till det är låter jag vara osagt, tills allt detta har utretts av oberoende granskare i efterhand.
Citera
2020-04-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ja PÅ GRUND AV den undermåliga vårdsituationen i Sverige samt de obefintliga beredskapslagren är Tegnell & Co ytterst ansvariga för åtgärderna.

nja... de är inte så enkelt..

beredskapslager togs bort på 90-talet, som har knappast med tegnell att göra. Att fixa nya lager går inte när alla länder stänger sina exporter till och från.

Att vi har sämsta vård platsläget i Europa är inte tegnells fel heller, de är nåt vi nedmonterat år efter år i fleeeera år.
Citera
2020-04-07, 19:01
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi ser det på bred front i ”hela” Europa. Även detta viruset är säsongskänsligt, på vår breddgrader.

Till skillnad från sydamerikas breddgrader menar du då?
Och är du säker på att det i så fall gäller sverige? Norra italien har haft svensk sommar ett bra tag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in