2020-04-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vadå? Typ alla experter uppmanar ju folk att gå ut och inte sitta hemma.

Enligt FHM, Socialstyrelsen och S-märkta experter så är det ju typ lika farligt att sitta hemma som att få coronan...

Johan Gieseckes coronaråd: ”Gå ut i vårsolen”

PUBLICERAD 23 MARS 2020

Just nu sitter många svenskar hemma i självvald karantän utan att lämna hemmet – något som faktiskt kan vara farligt för hälsan, enligt Johan Giesecke, smittskyddsexpert och rådgivare åt Världshälsoorganisationen. Han har ett annat råd: gå ut i vårsolen.
– Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk, säger han i Morgonstudion.

I dessa coronatider kan många känna sig oroliga för att gå ut, och i stället välja att stanna hemma. Det är alltså något Johan Giesecke starkt avråder ifrån.

– Det är väldigt många som sitter hemma och det ska ni inte göra. Ni ska gå ut och promenera i vårsolen. Ta frisk luft. Ta med en kompis och gå på en meters avstånd. Krama inte grannen. Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk. Det är farligt för hälsan att sitta hemma också, säger han i Morgonstudion.

Klart man kan gå ut och hänga lite i parken.
Gällande alarmismen och offentliga röster som säger att man måste hålla sig helt avskild svarar Johan Giesecke:

– Men det måste man väl kunna om man är ute och går? Man får väl välja en park, runda folk och inte gå på dem.
Så länge man inte rent fysiskt går in i någon annan person, som är smittad, så är det ju lugnt. Då får man ju inte coronan.

Sen finns det forskning från andra länder som säger att viruset kan sprida sig i luften mellan 6 och 8 meter, men det gäller naturligtvis inte i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-gieseckes-coronarad-ga-ut-i-varsolen

Bäst ni har fönstrena stängda hemma under sommaren i er karantän då...
Citera
2020-04-06, 01:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag svarar ändå, ditt drägg.

1: Självklart inte trams, om man inte är nazist eller liknande viderarsel förstås. Så nu vet jag att du är det.
Inte alls AFA, betydligt mer moderat vänster än så. Extremisten här är du. Och inte kunde du försvara din ståndpunkt utan att gå ren ad hominem och sen betacka dig för svar. Patetiska äckel.

2: Vad i helvete har "se nazister bakom varje buske" med att jag vet att Kina förtrycker och Ryssland bedriver påverkanskampanjer runtom i världen att göra? Inget givetvis. Vilka jävla "bevis" staplas på hög??? Vad fan dillar du ens om? Har du så satans svårt att hålla isär saker trots att jag t o m punktat upp dem för dig?
Du ska akta dig för att tala om sinnessvaghet, men det är väl det enda försvar du har kvar. Varför jag skulle hamna på intensiven för att jag inte slickar Kinaröv och suger rysskuk fattar jag inte, men fortsätt med det du, "diplomaten".

3: Nej, den beror främst på nedmontering, privatisering och nyliberalism och naivitet för vad en pandemi, större naturkatastrof eller liknande kan ställa till med. Men främst på de tre första, där regionerna låtsats att beredskap är JIT och staten inte kollat upp dem. Att berika de rika genom förkjutning av bidrag har också varit viktigare än skola och vård.

4: Och du som efterbliven foliehatt

Jag kör ingen statspropaganda, jag har inte försökt förminska något, men däremot ha en lite mer balanserad syn än alla alarmister och intellektuellt utmanade som gormar runt här och ser konspirationer i varenda tekniskt fel och sen rapportering. I övrigt har jag varit rejält kritisk mot FHM sen dag ett, men jag begär inte att du ska minnas, det är uppenbart att jag inte ska begära mycket alls från dig. Sweet dreams.

Jag är glad att jag lyckades reta upp dig, du avslöjade dig själv rätt bra där med ditt svar.
Jag ser inga konspirationer, däremot ser jag en usel ledning.
Citera
2020-04-06, 01:39
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack för svar. Man får väl anta att de med symptom är överrepresenterade av de som väljer att testa sig. Men säkert finns det andra också, som haft symptom, eller som testar sig av ren nyfikenhet. Om det är 40% av de som testar sig som är smittade, så är det kanske 25% av befolkningen i stort.

Slutsatsen jag drar av det är att dom är smittade som fan, och att om man får förkylningssymptom där så kan man nästan vara säker på att man har fått covid19.
Citera
2020-04-06, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Lita på mig.. jag har träffat så många svenska pappskallar att vi säkert ligger på 95 eller mindre. De där studierna är oftast hårt kontrollerade och inte randomiserade, och inkluderar t.ex inte människor med olika slags syndrom/störningar, de utesluts i regel från studierna.

Därför kan vi med säkerhet anta att vårt medeliq ligger lägre än den där studien.

Det är möjligt men jag behöver verifierade studier för jag vill veta med säkerhet.
Citera
2020-04-06, 01:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag gillar inte att han leker läkare..

Men han är tillgänglig, varje dag för sin nation, dagliga PK`s för att redogöra för vad man gör idag och vad man tänker göra imorgon (och det är inte lite). Han "rullar inte tummar" när det är kris.

Han är på plats, där han skall vara under en pandemi.
Varför tar dom inte ledigt lördagar och söndagar som i Sverige?
Citera
2020-04-06, 01:43
Medlem
Varför pratas det så lite om hur lätt corona verkar smitta mellan arter? Hundar, katter och nu läser man om Tigrar. Kan dessa djur sen smitta varandra och till andra arter, även tillbaka till människan?
Citera
2020-04-06, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Haha...ja så kan man ju också se på det.
Sedan vill jag nog vilja påstå att vad gäller verkan och biverkan av klorokin och hydroxiklorokin så är verkan och risk för biverkan liknande. Dessutom rekommenderas inte användning av någotdera preparat för behandling av covid utanför studier, enligt både amerikanska, europeiska och svenska Läkemedelsverk/liknande såvitt jag förstår.
Citera
2020-04-06, 01:45
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är glad att jag lyckades reta upp dig, du avslöjade dig själv rätt bra där med ditt svar.
Jag ser inga konspirationer, däremot ser jag en usel ledning.

Jag avslöjade ingenting som jag inte varit öppen med hela tiden, men det var väl lättaste sättet för dig att ta dig ur en annars besvärlig diskussion. Kina-style, de har ju kört den tillbaka mot Sverige så att säga, med fejkturister och annat.
Citera
2020-04-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Men det ändrar inte det faktum att Trump är komplett galen.
Löfvén är galen. Trump försöker rädda sitt folk iaf.
Citera
2020-04-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag gillar inte att han leker läkare..

Men han är tillgänglig, varje dag för sin nation, dagliga PK`s för att redogöra för vad man gör idag och vad man tänker göra imorgon (och det är inte lite). Han "rullar inte tummar" när det är kris.

Han är på plats, där han skall vara under en pandemi.
Jo då. Han är på plats. Och han ger rekommendationer tagna ur luften och som går stick i stäv med vad hans egna myndigheter och forskare säger. Han ändrar och motsäger sig själv konstant vad gäller såväl covid som annat. Han ljuger konstant och är totalt oförmögen att se sina brister. Men visst. Jättebra. Han syns och är på plats. Man tar sig för pannan. Herregud.
Citera
2020-04-06, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Varför pratas det så lite om hur lätt corona verkar smitta mellan arter? Hundar, katter och nu läser man om Tigrar. Kan dessa djur sen smitta varandra och till andra arter, även tillbaka till människan?

Hej, har följt media noga på sistone. Åtminstone av vad som framkommit i media, så finns det endast ett fåtal noterade fall rubti. I hela världen. Ett par hundar i Hongkong, en katt i Belgien eller Holland, och några tigrar på zoo i NY. Tippar på att det är därför det inte pratas om det så mkt, pga så få noterade fall.

(Kan ju finnas nåt litet mörkertal kanske, men det borde ju iaf märkts om det vore många, dvs ifall djur började bli sjuka i massor).
Citera
2020-04-06, 01:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vattkoppor är inte helt ovanligt nej. Både yngre och vuxna drabbas, än idag.

Fördelen med vattkoppor är att ingen tror att man skall dö när man är liten men däremot kliar det som fan men så får man inte klia!!! Skitjobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in