2020-04-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Jo vi har en hel del av facit redan nu eftersom vi kan studera olika länder, olika strategier osv.
Att påstå att det alltid är lätt att vara efterklok är att bädda för att slippa ansvar.

Dessutom har Folkhälsomyndigheten ett ansvar i att arbeta FÖREBYGGANDE och inte sitta och vänta på att saker ska ske, här har man misslyckats kapitalt på PUNKT EFTER PUNKT.

Nej vi har inte facit än. Facit går att studera när pandemin har gått över
Citera
2020-04-07, 18:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag vill minnas att FHM tidigare sagt något om att deras primära uppgift är att sänka smittakten, snarare än att rädda liv. Antar att det är vad du refererar till.

Låter chockerande, men rent krasst går det ju säga såhär - att rädda liv är faktiskt vårdens kompetensområde. AT's uppgift är att underlätta för vården att hinna med.

I inervjun framhåller Johan Carlson att "barns psykiska hälsa" är viktigare än att rädda liv under pandemin. Liksom Anders Tegnell tidigare framhållit, att Folkhälsomyndigheten anser, att från ett jämlikhetsperspektiv så är det viktigt, att alla löper samma risk att smittas.
Citera
2020-04-07, 18:51
Medlem
Hej! Kul att du satt upp en sån här tråd, tråkigt bara med den skara som inte tar möjligheten, utan istället derailar tråden.

Vissa menar att viruset potentiellt skulle kunna lägga sig latent/kroniskt. Jag har läst anekdoter i tidningarna, men funnit få bevis när jag försökt skumma igenom PubMed och liknande. Finns det något som talar i endera riktning här? Jag själv är tveksam, men vad kan de konstaterade fallen av återinfektion (som dock är väldigt få i det stora hela) annars bero på?

Generellt sett: Om något - vad skrämmer dig mest med viruset? Och vice versa, vad är du mest hoppfull kring?
Senast redigerad av Olbars 2020-04-07 kl. 18:55.
Citera
2020-04-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
I detta fall handlar det om 2 vitala komponenter, och du "låser" dig till vaccinet i fråga.

Prio 1 är att ta fram bästa kliniska vård med vad som finns till buds och samtidigt låta virologerna forska fram motmedel. Om du tittar på Färöarna tog dom fram virus-tester redan runt 2002 då deras laxodlingar gick åt helvete under ett år, och det är dessa tester som nu modifierats om för Covid-19, och till dags datum har ingen dött på Färöarna vad jag vet, där har vi väl 1:a exemplet på taskig koordinering sett till utvecklingen runt om i världen. Sen att Covid-19 bekämpas på samma sätt som med andra virus blir väl fel när det är röda blodkropppar som tar stryk på samma sätt som höjdsjuka (HAPE), då har vi alltså problem med fel typ av klinisk vård. Totalt redan här 2 fel som hållit på sen januari, och idag ser vi en handfull läkare som skickar ut varningssignaler i detta på sociala medier, eftersom de stora mediehusen runt om i världen verkar köra Goebbels-taktiken.

Jag låser mig inte till något. Vaccin?
Det nya SARS CoV-2 upptäcktes och identifierades i Kina. Först måste man identifiera hela genetiska sekvensen av viruset för att kunna göra ett så bra test som möjligt. Färöarna har inget vad jag vet med utvecklingen av RT-PCR för SARS CoV-2 att göra.
När man utvecklat ett specifikt och sensitivt RT-PCR måste man sedan tillverka en stor mängd diagnostiska kit. Inget som man snyter ut på en dag.
Bristen på bra diagnostiska RT-PCR kit har varit den stora begränsningen för många länder i världen hittills. Nu börjar tillverkningen ta fart ordentligt vilket hjälper alla länder som behöver det.
Det är detta som gjorde att Sverige i början fick hushålla med en begränsad mängd.
Citera
2020-04-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tack för ett lysande och informativt inlägg.

Har inga direkta frågor, men jag drar väl slutsatsen att grupper/folk som kulturellt har massor med kroppskontakt i form av kindpussar, kramar etc skulle kunna ha nytta av någon form av obligatoriskt munskydd för att markera att nu måste ni hålla avstånd. Drar också slutsatsen att för oss i Sverige vore en sådan lag rent vansinne att lägga fokus på.

Tack så mycket. Fint att det uppskattas.
Ja min gissning är att kindpussandet i Frankrike tyvärr bidragit till deras höga dödstal.
Citera
2020-04-07, 19:13
Medlem
Xonia Wuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Oj vad mycket hat?

Det är väldigt mycket hat, rasism och rädda människor här. Hoppa över dumheterna. Väldigt fint att du tar dig tid med det här!

FHM har ju ett stort beredskapslager av antiviraler (Tamiflu och Relenza). Dessa har vad jag förstått ingen eller väldigt begränsad effekt på covid-19? Hur lång tid tror du att det kommer att ta för att få fram antiviraler? Snabbare än vaccin?

Eftersom covid-19 nästan bara drabbar äldre antar jag att om vi hade haft ett vaccin så hade vår strategi varit att vaccinera riskgrupper (alltså inte massvaccinera som mot svininfluensan). När vi får fram ett vaccin, skulle det i så fall vara etiskt försvarbart att vaccinera riskgrupperna utan att vaccinet är så rigoröst testat som vi är vana vid? Eller är det alltid ett fullständigt medicinskt och vetenskapligt no-no?

Sista frågan kanske är kanske mer filosofisk/etisk. Tänker dock att det rent teoretiskt skulle kunna minska lidandet.

Tack!
Citera
2020-04-07, 19:17
Medlem
Konstigt,

Jag försöker svara på frågor men svaren/frågorna hamnar på annan plats?

Jag försöker svara på frågor som jag ser när jag inte är inloggad men det går inte när jag loggar in och ska besvara dem

Någon vänlig som kan hjälpa till med detta?
Citera
2020-04-07, 19:18
Medlem
Aspsusas avatar
Tack för svar

Citat:
Det är inte svårt att påvisa att viruset finns på en yta, men svårigheten är att veta om SARS CoV-2 på ytan kan infektera en människa och bedöma hur stor är den smittorisken.

Det var just det jag klumpigt försökte utrycka med många fler ord...

Citat:
Det går att påvisa att viruset på ytan kan infektera celler i ett provrör.

åt mig själv - naturligtvis!
Men det tar väl ganska lång tid att odla fram det?

Citat:
Ju större mängd viruspartiklar på en yta desto högre risk för ev smitta skulle jag säga

Torde väl gälla sådär i största allmänhet, också luftvolymer. (En orsak till att jag har litet svårt att förstå dessa 100% lockdowns - men jag antar att det har mer med kultur att göra, vi enstöriga finnar klarar bra av att isolera oss själva när vi går på promenad...)

Har du lust att belysa min fråga om flata "rena" ytor vs "knottriga"?
Senast redigerad av Aspsusa 2020-04-07 kl. 19:25.
Citera
2020-04-07, 19:19
Medlem
Hur menar du att ett vaccin skulle hjälpa mot ett virus som muterar? Du som virolog borde väl veta bättre att det inte går att "utrota" ett Coronavirus med ett vaccin.

Varför skiljer sig inte dödstalen från föregående års influensa som det finns statistik på?

I Svergie dör 246 personer/dag i snitt (år 2019) och vi har ~80 döda i covid efter flera veckor. Hur kan detta motivera dessa sjuka insatser?
Citera
2020-04-07, 19:20
Medlem
Citat:
Till alla,

Jag red inte in på någon hög häst. Jag försvarar INTE FHM.

Jag ville bara hjälpa till att svara på allmäna frågor och specifikt virologiska frågor.

Jag tyckte själv det var intressant att visa på en studie som får sådan impact över hela världen faktiskt bara innehåller ett väldigt begränsat antal försökspersoner. Vidare försökte jag bara ge en djupare förklaring till att detta är ett komplext problem. Jag har inte sett någon information om detta varför jag ville dela med mig till er. Thats it!

Var rädda om er

Har dock endast sett ett fåtal individer gå runt med munskydd här i Sverige, eller sitta på presskonferens med skydd. För mig verkar det ganska logiskt att för gemene man skyddar det rätt så lite, eftersom folk sällan nyser eller hostar en rätt i ansiktet. Ögonen känns ju betydligt mer utsatta då man sällan gå runt med öppen mun, men att viruspartiklar ifrån nysningar lätt kan landa på ögonen är jag helt med på.
Citera
2020-04-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rws
Hur kommer det sig att man kan bli smittad om man får virus på händerna och rör näsa/mun, men inte genom att äta kontaminerad mat?

Tegnell svarade ju arrogant I dag på presskonferensen att "tallriken är ointressant" på frågan om vilket avstånd man skulle ha till andra mat, eftersom viruset "dör i magen". Livsmedelsverket har också tydligt gått ut med att godis med Coronavirus på är säkert att äta och att det inte finns anledningar att undvika bufféer och liknande.

Kan du förklara? Varför smittar kontaminerade händer men inte kontaminerad mat? Hade du ätit lösgodis från nedre hyllan i dag?

Jag undrar över samma sak, så jag läst att ingen vet exakt hur länge viruset kan ”överleva” på döda ytor och dit får väl mat och lösviktsgodiset klassas?
Citera
2020-04-07, 19:24
Medlem
Aspsusas avatar
En fråga till!

Vet du varför det bara finns ett enda svenskt bidrag på Next strain? (Första fallet tror jag, så extra o-intressant)

Har du några allmänna kommentarer av vad man kan utläsa ur den siten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in