Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Jag har aldrig och kommer aldrig jämföra det här med en vanlig influensa. Jag säger bara att jag inte är så säker på att det här kommer att slå igenom så enormt i årsstatistiken sett till antalet döda.
Håller med om att den globala ekonomin kommer att se annorlunda ut och protektionisterna kommer att få ytterligare vind i seglen. EU lär ha en hel del att diskutera dessutom vad det gäller samarbetet framöver.
Men jag håller fast vid att det mest tydliga arvet av allt det här kommer att bli den kraftiga ekonomiska nedgången.
Folk här inne skriker om ”lockdown” men verkar inte förstå att det har en enorm prislapp. En prislapp som kommer att finansieras med lånade pengar och som kommer att ta decennier att betala av med högre skatter som resultat.
Du tror att våra grannländer kommer att gå i konkurs nu? Nej men allvarligt talat så måste man ju först definiera vad en lockdown innebär. Det finns säkert 100 olika sätt att genomföra en lockdown och konsekvenserna beror naturligtvis på hur länge den håller på.
Vad många vill ha är tuffare åtgärder, men det behöver inte betyda att man svetsar igen varenda lägenhet i Sverige. Det kan till exempel innebära att man stänger restauranger, skolor, dagis och kollektivtrafik under några veckor. Man kanske tvingar folk som går och handlar att använda munskydd som man har gjort i Österrike. Det behöver inte vara så dramatiskt. Många jobbar redan hemifrån till exempel.