2020-04-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag hade lite problem med att förstå Tegnells uttalanden idag...
Någon som kan förklara?
Det var tråkigt att så många hade dött, men de positiva nyheterna var att det är färre patienter på IVA?
I min värld innebär ju det att patienterna på IVA har dött, men så kan det ju inte vara eftersom han sa att det var positiva nyheter?
Vad missade jag här?

Färre nya IVA-patienter än de som lämnat pga död/tillfrisknat. Exakta balansen mellan de som dött och de som tillfrisknat har iaf inte jag sett siffror på, kanske finns?
Citera
2020-04-07, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Mycket. Allt.
OK, så om trafikolyckorna är färre pga att folk hållit sig hemma så tycker du att vi ska ha en pandemi varje år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Jo då. Sett till de historiska pandemier vi upplevt sedan pesten och framåt så är detta något vi kan förvänta oss med viss periodicitet. Sen skyddar man bäst man kan, en smitta där man smittar utan symptom kommer alltid drabba de som inte klarar sig för egen maskin och behöver interagera med andra individer.

Lite munskydd kanske inte skadat. På personalen främst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Falskryktespridning. Tegnell sa genomsnittet är det nu "40 döda per dag" med det är ett genomsnitt. Iågr +78 döda och idag +114 döda. Varför? Sådana inlägg som ditt. Vad? Sådana som dig som trixar med siffror åt partiets vägnar.
För att FHM är imbeciller och inte kan få in antal på rätt dagar i tid. Antalet eftersläpar rätt rejält.
Ökningen du pratar om är för flera dagar.

Från dagens exceldokument
2020-03-30 38
2020-03-31 37
2020-04-01 40
2020-04-02 55
2020-04-03 49
2020-04-04 40
2020-04-05 49
2020-04-06 37
2020-04-07 2

Från gårdagens exceldokument
2020-03-30 32
2020-03-31 36
2020-04-01 35
2020-04-02 47
2020-04-03 34
2020-04-04 17
2020-04-05 23
2020-04-06 13

Ser du skillnaden på antalet för samma dagar? Det är antalet du ser.

Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/
https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19
Citera
2020-04-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I princip alla är sjuka eftersom majoriteten av tester görs på sjuka som kommer till vården, andra testas i princip inte. De senaste dagarna har man utökat litegrann och börjat testa sjukhuspersonal men jag tror där också att man mest testar personer med symptom som kan vara covid-19, hursomhelst är dessa tester än så länge knappast så många så de får ngt genomslag i statistiken.
Takk! Jeg forstår.

Jeg vet ikke hvor mange av de norske registrert smittede som er syke. Testkriteriene i Norge har blitt endret flere ganger.
Registrert smittede i Norge: 5869. Innlagte på sykehus pr i dag: 281. En del mennesker er sikkert syke uten å være innlagte også.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
''Dödsägeln''- snälla, utveckla det lite!

AT's strategi som han öppet säger ( men lindar in allt i en sematik som blir svårmottaglig för de flesta) är att genom att uppnå flockimunitet så skyddar vi majoriteten i långa loppet. Han menar nog uppriktigt att skydda våra äldre men i syfte att sprida ut dödsfallen samtidigt som yngre skall bli smittade i lagom takt - han eller bättre Löven borde förklara detta tydligt!
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Som Di Leva sjöng, vem ska jag tro på?

Norge
Citat:
Till skillnad från Sverige beslutade Norge den 12 mars att stänga landets skolor, förskolor och grundskolor inkluderat. ”Barn har en roll i smittspridningen”, säger Espen Nakstad, som är Norges svar på Anders Tegnell.

https://www.di.se/nyheter/norges-svar-pa-tegnell-barn-har-en-roll-i-smittspridningen/

Tegnell:

Citat:
– En spridning i skolan är inte farlig. Den här sjukdomen är inte farlig för barn. Det måste vi komma ihåg, säger Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/tegnell-en-spridning-i-skolan-ar-inte-farlig

FHM
Citat:
Inget tyder på att barn sprider coronaviruset.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eftersom man känner till riskfaktorerna så borde de skyddas bäst. Det finns inget naturligt med dessa höga dödstal.

Ju långsammare viruset sprids genom population, desto fler kommer att dö av de i samhället mest utsatta grupperna. De som man sig värna mest.
Citera
2020-04-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Svensken
Tegnell är skicklig på att hålla nere den berömda kurvan. Många länder ser med avund på Sveriges Corona situation.

Samarbetet mellan statsministern och myndigheterna säkerställer både ekonomin och folkhälsan.

Taha Alexandersson är strålande i sin roll.

Är glad att ha fått svensk Corona vård. Trots svår syrebrist lyckades jag överleva.

Mvh Corona Svensken.

Taha är ju sämst av dem alla. Hon läser in sig på sin text med knaglig svenska, hon säger mycket fel vad gäller det svenska språket.

OCH

När han den döve reportern ställde en super enkel fråga till henne visade hon sitt rätta jag. Det är lätt att läsa en text rakt upp och ner. Hon tappade det helt, visste inte. Hon svamlade osammanhängande meningar. Hon bollade över frågan vilket hon nog ångrar för han bredvid svarade så enkelt och klokt på frågan!

Hon såg bara helt dum ut för omvärlden,
Senast redigerad av Martlet 2020-04-07 kl. 18:31.
Citera
2020-04-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jag har aldrig och kommer aldrig jämföra det här med en vanlig influensa. Jag säger bara att jag inte är så säker på att det här kommer att slå igenom så enormt i årsstatistiken sett till antalet döda.

Håller med om att den globala ekonomin kommer att se annorlunda ut och protektionisterna kommer att få ytterligare vind i seglen. EU lär ha en hel del att diskutera dessutom vad det gäller samarbetet framöver.

Men jag håller fast vid att det mest tydliga arvet av allt det här kommer att bli den kraftiga ekonomiska nedgången.

Folk här inne skriker om ”lockdown” men verkar inte förstå att det har en enorm prislapp. En prislapp som kommer att finansieras med lånade pengar och som kommer att ta decennier att betala av med högre skatter som resultat.

Vem lånar man av om ALLA länder går ner sig?
Citera
2020-04-07, 18:19
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
AT vår pensionsräddare - om Norge och Danmark nu lyckas hålla nere siffrorna - får vi då se honom vidgå att han haft fel? Har han månntro fler sk verktyg i sin imaginära verktygslåda

Det troliga är att smittan kommer komma tillbaka i både Danmark och Norge. Den har gjort det i Sydkorea och Singapore. Så det skulle inte förvåna mig om de skulle stänga ner igen.
Citera
2020-04-07, 18:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Du har ingen aning om det men idag har det hittills rapporterats +114 döda. Tänkte svara mer men din profil text och då finns det ju ingen reson att prata med. Kommunister kommer alltid mörka.

Dessa 114 hörde till stor del till andra dagar. Den senaste veckan ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in