2020-04-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Sen är inte USA en stat i vår mening det är en nation med självständiga stater. I det ljuset kan vi lyfta fram New York som idag har 731 döda på en befolkning på 19 miljoner.
Det skulle i ett svenskt scenario innebära 350 döda på dygnsbasis. Totalt 5.400 döda hittils i New York. Vi är inte ens nära situationen i New York/New Jersey, där är den helt utom kontroll.

Befolkningstätheten New York: 195 invånare/km²
Befolkningstätheten Sverige: 24 invånare/km²

Att jämföra Sverige med NY är okunnigt och naivt.
Citera
2020-04-07, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Nu ligger vi på Italiensiffror, 114 per dygn dör och stigande, I Italiensiffror är det ca 800 döda per dag.

Du kan inte räkna på det sättet, du måste se till regionerna. Jämföra t.ex. Stockholm med en lika stor region i Italien. Annars har du lilla Island, två döda och "de ligger på Italiens nivå". Nej, det funkar inte så.

En död är en död oavsett om hen bor i Italien eller Sverige.
Citera
2020-04-07, 17:44
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Dr. Anthony Cardillo said he has seen very promising results when prescribing hydroxychloroquine in combination with zinc for the most severely-ill COVID-19 patients.

"Every patient I've prescribed it to has been very, very ill and within 8 to 12 hours, they were basically symptom-free," Cardillo told Eyewitness News. "So clinically I am seeing a resolution."

He said he has found it only works if combined with zinc. The drug, he said, opens a channel for the zinc to enter the cell and block virus replication.

Jag ser fortfarande inget i svensk media om det här.
Citera
2020-04-07, 17:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl bara att hålla med dig. Jag läste också den texten om "Hammaren och Dansen" och i vårt land som är relativt glesbefolkad kan man ju även köra den på regionsnivå så slipper man plåga alla människor och ekonomin. Nu verkar det inte vara aktuellt eftersom tiden går utan hela Sverige ska tydligern smittas ner maximalt och gärna samtidigt på så kort tid som möjligt. Dom håller ju skolorna öppna som jag anser vara en av de större smittspridarna. Alla andra åtgärder är mer eller mindre tandlösa utan det är folkets egna ansvar det litas till och en del har gjort ett bra jobb att bromsa smittspridningen men det är inte tillräckligt.

Det är svårt att förstå vägvalet, framför allt med ett nytt okänt virus som överaskar (det senare Tegenells egna ord). Kanske dom vet eller tror att ett vaccin aldrig kommer eller bara tycker det är kul att testa en ny strategi, Tegnell verkar ju njuta av rampljuset i alla fall. Inte nog med att fler dör, dom tänker inte heller på alla som blir tvungna att ligga i respirator och att sen att plåga en hel yrkesgrupp på detta onödiga vis (som du också tog upp). Att invänta vaccin och nya behandlingar är skonsammare.

Skolorna skulle ha stängts omedelbart.
Sveriges vägval är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Varför betalar vi ens skatt om vi ändå ska göra allting själva när en pandemi/katastrof händer? Jävla regimtroll som sitter och svamlar om "eget ansvar". Något för de väl för fan göra.

Skiten om "Eftersläpning" är inte ens värt att besvara. Om det är sant hade vi ju många fler döda förra veckan än vi trodde. I vilken jävla värld(förutom Tegnelltrollens dvs) är det positivt? Snart har vi haft 30 döda per dag ända sedan Februari. Bara eftersläpningar, så det är dags att fira.

Det är minst 5e toppen vi nått nu. Vilken jävla bergskedja det börjar bli.

För skattepengarna får vi vara världens samvete.
Citera
2020-04-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stockholm rapporterar högsta dödssiffran för någon enskild dag igår, och du menar att läget har vänt? Du är ju inte klok.
Nåja, Tegnell hävdar att det är en eftersläpningseffekt som orsakat denna 285-procentiga lilla avvikelse från 40 genomsnittsdöda per dag.
Citera
2020-04-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Nu ligger vi på Italiensiffror, 114 per dygn dör och stigande, I Italiensiffror är det ca 800 döda per dag.

Vi har inte 114 döda per dygn. Ökningen på 114 är föregående dygns siffra (37) + efterläpande dygns siffror. Totala ökningen blev då 114.

Senaste datan: https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Föregående dagars data: https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

Där kan du se hur de olika dagarna har ökats på efterhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var dock inte mer än en dryg vecka sedan som vi ALDRIG någonsin skulle kunna tänkas passera 100 döda totalt i Sverige av corona, enligt den store tänkaren Anders Tegnell.

Det har han ju iofs aldrig sagt?

Sluta sprid dynga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vad har Covid- 19 med 'sossar' att göra?

Vilka sitter i regeringen och lägger upp "strategin". Och nej det är inte FHM som styr landet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
OK- jag tänkte bara på hans oerhörda kapacitet att förutsäga olika skeenden. Är den förmågan värdegrundsbaserad menar du?

Man kommer inte till någon högre position i dagens Sverige utan rätt värdegrund. Gäller även FHM.
Citera
2020-04-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Och vi är 10 miljoner i Sverige. Att då "endast" 30 % såg vår högste politiska ledare hålla tal till nationen kan knappas tolkas som att en majoritet i Sverige kollar på och tar del av information från Public Service. Tal till nationen är också något som sticker ut och högst sällsynt, jag undrar hur många som tittar på en vanlig nyhetssändning på SVT eller TV4, 3-400.000? Det är en vildgissning men om kungen bara 1,3 miljoner såg kungens tal så får man väl anta att siffran är väldigt mycket lägre i vanliga fall. Det jag vill säga är att, det spelar ingen roll hur mycket vår media säger att vi ska tvätta händerna och stanna hemma. Det når ändå inte ut till en stor del av befolkningen. Därför krävs krafttag från regeringshåll, men de tuffa tagen har som vi alla vet lyst med sin frånvaro.
Sveriges strategi är inte skydda folket från sjukdomen. Därför ger de diffusa otydliga information. Det är för att skylla på folket herdimmunitet strategi går helvete. Det är Don Quijote stategi som är dömt att mislyckas.
Citera
2020-04-07, 17:47
Medlem
DoktorTengeles avatar
Dödsstatistiken för mars månad har inte avvikit från föregående år. April kan se lite skakigare ut, det medger jag. Hur mycket återstår att se så här en fjärdedel in i perioden.
Citera
2020-04-07, 17:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det är absolut inte det jag säger. Jag påtalar bara fakta - Mars månad är något lägre än snittet för tidigare år. April kommer såklart bli högre, frågan är bara hur mycket. Rensar man sedan den uppgången med de som ändå hade gått bort under återstoden av året är det inte säkert att det kommer att sticka ut. Åtminstone inte markant.

Sen betyder såklart inte det att man ska ignorera det eller låta det härja fritt, då kommer dödstalen garanterat gå upp.
Du har inte fattat något tror jag. Det är inte bara folk som dör just nu - de blir ju en avslutad kostnad speciellt om de är pensionärer - de rejält sjuka är många och drar enorma kostnader och resurser samt framtida produktionsbortfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in