2020-04-07, 17:38
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Plotta årets döda jämfört med medelvärdet föregående år, dag för dag från 1 mars till 25 mars så får du denna kurva (SCB säger själva att senaste 2 veckornas data är osäkra för att det fylls på bakåt):

https://imgur.com/a/QXcPMUB

Detta är alltså antalet döda 2020, jämfört med genomsnittet 2015-2919, dag för dag, 1-25 mars. Av detta kan man se att dödligheten i år legat ca 18 personer per dag under genomsnittet, men run den 16/3 börjar det stiga och ligger den 25/3 drygt 50 personer per dag över den tidigare baslinjen.

25/3 var det officiella dödstalet ca 25 personer per dag. Så vi kan mycket väl se en överdödlighet som är i storleksordningen dubbelt så stor som de officiella siffrorna.

Tackar. Jo, den här datakällan kommer jag hålla ögonen på de närmsta två veckorna. Först och främst ska jag försöka hitta vad SCB's genomsnittsrevidering är under den tvåveckorsperiod som det tar för deras data att stabilisera sig.
Citera
2020-04-07, 17:38
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ring nu först till Tegnell och sedan till Stockholms sjukvårdsansvarig och tala om att de är galna i Italien, Spanien, Frankrike, UK för att inte tala om Trump i USA som tycks ha fått ett psykbryt.

Nothing to see here, move along!
Det är absolut inte det jag säger. Jag påtalar bara fakta - Mars månad är något lägre än snittet för tidigare år. April kommer såklart bli högre, frågan är bara hur mycket. Rensar man sedan den uppgången med de som ändå hade gått bort under återstoden av året är det inte säkert att det kommer att sticka ut. Åtminstone inte markant.

Sen betyder såklart inte det att man ska ignorera det eller låta det härja fritt, då kommer dödstalen garanterat gå upp.
Citera
2020-04-07, 17:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
CDC Director: Coronavirus Death Toll Will Be ‘Much, Much, Much Lower’ than Projected
https://www.breitbart.com/health/2020/04/07/cdc-director-coronavirus-death-toll-will-be-much-much-much-lower-than-projected/

Hmm "breitbart" borde inte användas som faktahänvisning. Finns det ingen vettigare källa än denna pk, globalist sida ägd av judar som vill tjäna pengar på andras olycka?
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Nu ligger vi på Italiensiffror, 114 per dygn dör och stigande, I Italiensiffror är det ca 800 döda per dag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tino Sanandaji sammanfattar återigen några nationalekonomiska sanningar på begriplig svenska:
[indent]Tino Sanandaji
·
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.

Hahaha så jävla korkat. Man ville döda en massa gamlingar för att rädda ekonomin. Och till slut får man motsatt effekt . ROTFL.
Citera
2020-04-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl bara att hålla med dig. Jag läste också den texten om "Hammaren och Dansen" och i vårt land som är relativt glesbefolkad kan man ju även köra den på regionsnivå så slipper man plåga alla människor och ekonomin. Nu verkar det inte vara aktuellt eftersom tiden går utan hela Sverige ska tydligern smittas ner maximalt och gärna samtidigt på så kort tid som möjligt. Dom håller ju skolorna öppna som jag anser vara en av de större smittspridarna. Alla andra åtgärder är mer eller mindre tandlösa utan det är folkets egna ansvar det litas till och en del har gjort ett bra jobb att bromsa smittspridningen men det är inte tillräckligt.

Det är svårt att förstå vägvalet, framför allt med ett nytt okänt virus som överaskar (det senare Tegenells egna ord). Kanske dom vet eller tror att ett vaccin aldrig kommer eller bara tycker det är kul att testa en ny strategi, Tegnell verkar ju njuta av rampljuset i alla fall. Inte nog med att fler dör, dom tänker inte heller på alla som blir tvungna att ligga i respirator och att sen att plåga en hel yrkesgrupp på detta onödiga vis (som du också tog upp). Att invänta vaccin och nya behandlingar är skonsammare.

Det enda jag kan komma på är att de inte har resurser att kontrollera upplopp och kravaller i utanförskapsområdena.

Frankrike har problem där och låter dem vara trots mycket mera polisiära och militära muskler.

Nu får man nästan hoppas att en hög andel är smittade när de börjar testa. Annars blir det en lång resa.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finland verkar följa Sveriges kurva, ca 14 dagar efter.

Får se hur det går främst i Helsingfors men förhoppningsvis har de kunnat hindra smittan mer eftersom de sett hur det gått i andra länder.

Jag är domedagsprofet och gror de kommer accelerera nu

Det skulle vara märkligt om det inte gjorde det, i varje fall vad gäller dödsfall.

Min personliga tippning är att vi är uppe i ca 100 döda inom en vecka. Jag hoppas att det inte blir mer än så, men det är såklart möjigt det också.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr är det nog rätt omöjligt. Vi ligger med all sannolikhet redan på 1000-1500, om man väger samman eftersläpningen i rapporteringen samt att det även verkar finnas en överdödlighet som inte syns i den officiella statistiken.

Vi har 2 veckor kvar till topp i Stockholm, sen ska vi ner på andra sidan. Och detta är bara i Stockholm. Min progonos har varit 8000 döda i Stockholm, men kanske får den revideras uppåt.

Jag säger inte alls emot dig, jag tyckte det kändes bättre att skriva 68XX istället för 268XX.

Man försöker ju vara lite positiv i dessa svåra coronatider.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
De här är de frågor jag ställde igår 23:18, och då har jag skalat bort en del gött. Jag skulle gärna vilja ha svar på dessa frågor.

1. a) Tycker du att Flashback ska ha en sådan standard att man låter monumentala felberäkningar passera obemärkt förbi?
1. b) Ser du något trovärdighetsproblem för din roll som "uppskattare" med en monumental felräkning?

2. Om vi nu inte får "miljontals" döda i april, kommer du då att revidera tidsförloppet till maj?

3. Ursprungsanalysen (sorry, denna börjar med ett påstående) Excel-arket med stort E sa miljontals döda i mars. Jag vet, den har du reviderat. Trots denna monumentala felräkning skrev du igår kväll att detta blir en större katastrof än vad du räknat med. Frågan: hur hade du räknat med att det skulle se ut givet dina miljontals döda i mars som du igår inte alls hade kunnat föreställt dig?
Jag vill svara dig.
1.a JA! Flashback är ett diskussionsforum för alla. De enda regler som härskar här inne är flashbacks reglet. Varken dina eller mina regler gäller.
Säger någon att 1 miljon kommer att dö eller några tusen som Stefan trodde ( dödsexperten) eller som jag, hoppas det inte dör så många.
Då är det så. Flashback kan inte förbjuda felberäkningar. Punkt!

1.b Finns det någon jävla trovärdighet vad gäller covid-19. Är det någon i Sverige som kommer att kunna säga exakta siffror. Kan du ?

2. Nej varför ska man behöva revidera. Skall du kräva detsamma från Stefan och hans förutspådda dödstal på några tusen. Finns väl ingen anledning att be dig om ursäkt menar jag.

3. Vi får se efteråt vilka siffror allt slutar med. Slut är det då definitivt inte tal om ännu.
Det är ju skitbra om det inte blir en miljon.
Kan inte tro att det blir sådana siffror. Då borde det dö minst 5000 om dagen.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-07 kl. 17:44.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Nu ligger vi på Italiensiffror, 114 per dygn dör och stigande, I Italiensiffror är det ca 800 döda per dag.

Det var dock inte mer än en dryg vecka sedan som vi ALDRIG någonsin skulle kunna tänkas passera 100 döda totalt i Sverige av corona, enligt den store tänkaren Anders Tegnell.
Citera
2020-04-07, 17:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Tyvärr helt väntat med den väg de valt.
Citera
2020-04-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Han har inte fötts upp i politikernas broilerskola, han har inte kontakt med rätt personer inom politiken, möjligen har han fel värdegrund också.
OK- jag tänkte bara på hans oerhörda kapacitet att förutsäga olika skeenden. Är den förmågan värdegrundsbaserad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in