2020-04-07, 17:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet dessverre ikke om de bruker munnskydd hvis det ikke er beboere på eldreboligene som er registrert smittet av corona. Jeg synes at de burde bruke munnskydd uansett, i tilfelle en eller flere beboere eller noen av personalet er smittet uten å vite at de er smittet.

"I sykehjemmet sprer coronavirus og andre luftveisvirus som influensa seg som «ild i tørt gress», når godt smittevern og isolasjonstiltak mangler. Derfor bør coronasmitte-pasienter isoleres som luft- og kontaktsmitte. Personale som skal stelle slike pasienter må – før de går inn i rommet – ta på personlig, engangs smittevernutstyr/smittevernsett (hette, frakk, åndedrettsvern/P3-maske, briller/skjerm og hansker). De skal også ha kurs og trening i hvordan kle av smittevernutstyret etter bruk for å unngå selv-smitte. Ved behandling av smitteførende pasienter skal bare profesjonelt, helsefagutdannet personell delta"
https://www.dagbladet.no/kultur/munnbind-er-ikke-godt-nok/72319570

Her er informasjon fra FHI:
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/personlig-beskyttelsesutstyr/

https://www.fhi.no/contentassets/12d547f3152b41108b7e136874e6edcf/vedlegg/illustrasjoner/personlig-beskyttelsesutstyr-primarhelsetjenesten-covid-19-05-03-2020.pdf

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/bruk-av-munnbind-utenfor-helsetjenesten-er-ikke-anbefalt/

Ok, tack för info!

Sykehemmet -det är inte samma som sjukhus väl? Sjukhem på svenska? Ja det brukar vara äldrevård.

Ja det står ju i dokumentet P3 mask,

Det verkar ju inte klokt isåfall att ingen journalist ställde den frågan om personalen på äldreboenden i Norge har munskydd/ansiktsmask, och om personalen i Sverige har munskydd/ansiktsmask på äldreboenden, om man ska jämföra mellan länderna,

och Statsepidemiologen var helt frågande till hur det kunde vara skillnad ...
Citera
2020-04-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ähhh men alltså, det är inte så att man når peaken av fysiologiska skäl. Det är inte så att det i Italien nådde man sin peak på tusen bara för att viruset förstod att folk började bli rädda och sa: Meh vafan, nu ska jag lugna ner mig.

Det förstår jag väl men jag förstår inte vad det där har med mitt inlägg att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Åt helvete. Jag läggerin oskuld på att Sverige LÄTT få 1000 fall per dag.

Mycket möjligt tyvärr men jag tror inte att det kommer att bli så illa. Tror man överskattar åtgärdernas effekt i södra Europa. Dessutom peakade dom en månad efter att dom vidtog drakoniska åtgärder? Dom som dog vid peak-tillfället hade kanske smittats precis innan karantän infördes osv. Men jag kan ha fel. Vi får se hur våra siffror ser ut imorgon. Är det imorgon över 100 döda igen så är det oroväckande helt klart.
Citera
2020-04-07, 17:35
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Hepatit C har väl varit botbar sedan 2014.

Sen brukar man inte direkt prioritera patienter med "pågående" alkoholism vid levertransplantationer, eller som landstinget säger "bara en minoritet av dem som drabbas av en alkoholrelaterad leversjukdom kommer över huvudtaget ifråga för levertransplantation.". Alkoholcirros anges inte ens som en av de fyra huvudindikationerna på levertransplantation.

Kronisk leversvikt, ett luddigt begrepp brukar vara den primära orsaken till levertransplantationer i Sverige.

Du har rätt i att aktiva alkoholister inte är med i diskussionerna.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Somliga regioner har varit slappa därför stor skillnad i landet. Frågan är om det är FHM s fel?
Frågan rörde vilken prognos FHM gjort angående dödstal, alltså hur många som riskerar att dö.

Alla västländer har en vad jag sett. Eller "utom Sverige" då... Men det är klart att det är lögn. Drar statsministern siffror ur röven? Har Steffe inte fått just en sådan prognos av FHM? Klart att han har!
Citera
Avstängd
sherms avatar
CDC Director: Coronavirus Death Toll Will Be ‘Much, Much, Much Lower’ than Projected
https://www.breitbart.com/health/2020/04/07/cdc-director-coronavirus-death-toll-will-be-much-much-much-lower-than-projected/
Citera
2020-04-07, 17:36
Medlem
Mer än en fjärdedel av alla dödsfall i Sverige härrör från äldreboenden i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larmet-over-100-doda-i-aldreomsorgen-i-stockholm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Eller så kollar du på antal döda per 1 Miljon, start från när man hade 1 död/1 milj innevånare. Ser rätt flackt ut för Sverige trots vi inte haft lockdown

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1247532978370039809/photo/1

Be Sven ta en Twitter-kamp med Tomas Pueyo.

Jag vet vad som är rätt strategi. Man gör tvärtemot Tegnells eftersom han backat om allt utom "flockimmunitet".

Man kan inte börja gasa och bromsa utan stora problem när ens R ligger på 1.7 efter så här lång tid.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tre miljoner såg Stefan Löfvens tal till nationen, och 1,3 miljoner såg kungens tal. För att ta några exempel.

Och vi är 10 miljoner i Sverige. Att då "endast" 30 % såg vår högste politiska ledare hålla tal till nationen kan knappas tolkas som att en majoritet i Sverige kollar på och tar del av information från Public Service. Tal till nationen är också något som sticker ut och högst sällsynt, jag undrar hur många som tittar på en vanlig nyhetssändning på SVT eller TV4, 3-400.000? Det är en vildgissning men om bara 1,3 miljoner såg kungens tal så får man väl anta att siffran är väldigt mycket lägre i vanliga sändningar. Det jag vill säga är att, det spelar ingen roll hur mycket vår media säger att vi ska tvätta händerna och stanna hemma. Det når ändå inte ut till en stor del av befolkningen. Därför krävs krafttag från regeringshåll, men de tuffa tagen har som vi alla vet lyst med sin frånvaro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har de tagit med befolknkningsökning i dessa siffror? Vi importerade minst 200k invandrar förra året..

Det är absoluta tal så den frågan är irrelevant. Om du vill kan du relatera det tex döda per 1 miljon invånare. För att identifiera eventuellt fler död pga c-19 behövs det inte justeras för de 97000 fler vi blev förra året (födda minus döda plus invandrade minus utvandrade).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tahaha eller vad hon heter sa att vi har 937 fullbemannade IVA platser i landet. Att det var en utökning av kapaciteten före krisen med 80% på 4 veckor. Hon sa att bara 20% av platserna var belagda.
= 750 platser i bruk och 187 lediga.

Av dessa 750 var 423 platser upptagna av coronapatieter. Resten således andra sjuka 327 stycken med mina mattekunskaper. Hon sa 55% ändrade sig till 50% men det stämmer inte kan var och en räkna ut själv.

Vidare så hon att 1208 covid-19 ligger på sjukhus varav 423 på IVA.

- 4 veckor sedan fanns det bara 187 platser totalt i landet

Men vad har hänt? Hur kan vi ha 468 icke coronapatienter på intensiven nu när vi för 4 veckor sedan bara fick plats med 187 totalt. Varifrån kommer alla dom? Kanske blir det rimligare om man vänder på siffrorna

Totalt skulle det ligga 1208 corona på sjukhus och 423 på IVA.

Problemler är inte bara IVA platser.
Det behövs många intensivvård personal.
De läkare och sjukvård personal har mycket hög risk under arbete. Många dör och blir sjuka pga. mycket hög virus koncentration. De sjuka vårdpersonal är borta ca 3 veckor.

Jag försöker inte följa presskonferenserna . I dag råkade jag lyssna blev jätte arg och oroligt
när jag såg att de inte ger tydliga information och ljuger till folket.
Jag ser situationen mycket mörk ut . Vi har minst 4000 (officiellt)döda till april slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Och om vi låter bli att räkna dessa småhålor som San Marino(33 900 inv), Andorra(77 200 inv), Sint Maarten(42 900 inv) och Luxembourg(631 000 inv) så hamnar ju faktiskt Sverige på 8e plats. Före Iran till och med.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Är Irans siffror pålitliga? Tveksamt. Misstänker att dom tonar ner situationen lite, rapporterar in färre dödsfall än vad det i verkligheten är etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Dessutom har ju FHM och Tegnell inte vidtagit försiktighetsprincipen eller tagit höjd för om viruset gått fram bara lite snabbare eller varit lite dödligare.

Som du är inne på så även om vi försöker lägga in en strikt karantän nu tar det ju 4-6 veckor om folk sköter sig (tveksamt) innan R går ner såpass att man kan gå in i fas 2 med testning (som då förhoppningsvis finns).

Tegnell tycks tro att han kan gasa och bromsa lika oavsett var i smittkurvan vi befinner oss.

Så fort jag såg Hammaren och Dansen-artikeln såg varianter av den ut som det enda logiska (inte China style - det går inte i Sverige).

Men en smittskyddsläkare i Norrland gick ju ut igår med att "flockimmunitet" var den enda vägen och att de yngre skulle smittas i "lagom" takt. Det är bara det som gäller för FHM om så gamla skall sitta inne ett halvår tills vi kommer upp i minst 60% immuna. Plus många döda även icke coronarelaterade p g a öbverlastad sjukvård för lång tid framöver (personalen blir ju utbrända inte bara fysiskt utan också psykiskt av att arbeta under enorm press och stress i flera månader). De måste väl även vila upp sig emellanåt. De är som de ser dem som brickor i ett spel som kan köras konstant.

Sverige mot världen igen (och många svenskar tror vi har magisk kunskap/förmåga).
Det är väl bara att hålla med dig. Jag läste också den texten om "Hammaren och Dansen" och i vårt land som är relativt glesbefolkad kan man ju även köra den på regionsnivå så slipper man plåga alla människor och ekonomin. Nu verkar det inte vara aktuellt eftersom tiden går utan hela Sverige ska tydligern smittas ner maximalt och gärna samtidigt på så kort tid som möjligt. Dom håller ju skolorna öppna som jag anser vara en av de större smittspridarna. Alla andra åtgärder är mer eller mindre tandlösa utan det är folkets egna ansvar det litas till och en del har gjort ett bra jobb att bromsa smittspridningen men det är inte tillräckligt.

Det är svårt att förstå vägvalet, framför allt med ett nytt okänt virus som överaskar (det senare Tegenells egna ord). Kanske dom vet eller tror att ett vaccin aldrig kommer eller bara tycker det är kul att testa en ny strategi, Tegnell verkar ju njuta av rampljuset i alla fall. Inte nog med att fler dör, dom tänker inte heller på alla som blir tvungna att ligga i respirator och att sen att plåga en hel yrkesgrupp på detta onödiga vis (som du också tog upp). Att invänta vaccin och nya behandlingar är skonsammare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in