2020-04-06, 23:29
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marc-80
Det var dörrstoppen som tog med sig färgen, skjutdörren var fel fri innan.

Ja men grejen är ju att om färgen sitter löst eller är känslig, så har ju dörrstoppet gjort sitt jobb. Om limmet på dörrstoppet är så bra att den tar med sig målarfärgen från dörren, då är det ju dörren som håller undermålig kvalité genom att de valt en färg som inte fäster tillräckligt bra på dörren.

Och det är ju inget som apotea eller tillverkaren av dörrstoppet kan rå för. Det är ju inte sagt att du inte kan ha dörrstoppet på någon dörr med färg, utan det handlar ju om just DIN dörr med dålig påmålning av färgen så det släpper lätt.
Och jag sa att du skulle läsa instruktionen för dörren, inte för dörrstoppet. I instruktionen för dörren står det säkert att man inte ska limma på låsanordningar eller krokar eller liknande på dörren för att annars kan färgen släppa.

Tänk själva, hur ska man "förbättra" dörrstoppet så att inte problemet uppstår? Svar: Det går inte. Det är dörren som måste förbättras så att färgen sitter bättre på dörren.

Därför ligger det konsumenträttsliga produktfelet i dörren, inte i dörrstoppet.
Senast redigerad av sebnie 2020-04-06 kl. 23:31.
Citera
2020-04-06, 23:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag köpte baby dan dörrstopp till skjutdörr.
Efter 2 månader dörrstoppen ramlade av och tog med sig färgen från dörren.
Dörrstopp har tejp undersida som man sätter mot skjutdörren.

Jag tog kontakt med Apotea och reklamerade varan.

Apotea har återbetalat varans pris men vägrar att ersätta skadan som har orsakat av deras produkt som Apotea säljer.

Apotea hänvisar till en dansk företag som har sålt till Apotea.

Vem ska man vända sig till?
Jag har inte köpt från danska företaget, de var från Apotea.

Har du målat om dörren själv? Eller någon annan?
Citera
2020-04-06, 23:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kreditgivarens ansvar är begränsat till förmedlat belopp enligt lag. TS har redan blivit ersatt för förmedlat belopp av apotea, och kan därför inte dubbelkräva pengarna via kortutgivaren.
Med förmedlat belopp förstås det belopp som transaktionen ligger på, oavsett om detta förmedlade belopp har erlagts som betalning eller ej.

Konsumentkreditlagen §29:

Det är altså inte möjligt att av kreditgivaren begära ersättning för täckningsköp, extrakostnader, skadad egendom eller liknande, om återbetalning av förmedlat belopp gjorts.
Om inte återbetalning av förmedlat belopp gjorts, så är kreditgivaren bara ansvarig upp till förmedlat belopp för skadestånd, extrakostnader m.m.

Lagen anger att man inte är skyldig att betala mer än vad som mottagits av köparen med anledning av krediten, men detta innebär ju också att om det finns pengar kvar av skulden, så är kreditgivaren skyldig att avskriva vidare skuld om konsumenten gör en gällande invändning för ett ännu ej betalat belopp.

Det TS nu vill ha ersättning för, är dörren som skadats. Vad jag säger, är att det konsumenträttsliga felet kan ligga i dörren och inte i dörrstoppen, och därför bör TS vända sig till säljaren av dörren.

Även om det är osannolikt, kan man ha någon försäkring om man betalt varan med kreditkort.
Jag köper exempelvis alltid mina vitvaror med mitt kreditkort (utnyttjar inte krediten givetvis) men får flera års extra försäkring på vitvarorna på detta vis. Men det är osannolikt att liknande gäller för TS dörr. TS får nog "ta skadan själv".

Mitt råd är fortfarande att TS kontaktar kommunens konsumentvägledare.
Citera
2020-04-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ja men grejen är ju att om färgen sitter löst eller är känslig, så har ju dörrstoppet gjort sitt jobb. Om limmet på dörrstoppet är så bra att den tar med sig målarfärgen från dörren, då är det ju dörren som håller undermålig kvalité genom att de valt en färg som inte fäster tillräckligt bra på dörren.

Och det är ju inget som apotea eller tillverkaren av dörrstoppet kan rå för. Det är ju inte sagt att du inte kan ha dörrstoppet på någon dörr med färg, utan det handlar ju om just DIN dörr med dålig påmålning av färgen så det släpper lätt.
Och jag sa att du skulle läsa instruktionen för dörren, inte för dörrstoppet. I instruktionen för dörren står det säkert att man inte ska limma på låsanordningar eller krokar eller liknande på dörren för att annars kan färgen släppa.

Tänk själva, hur ska man "förbättra" dörrstoppet så att inte problemet uppstår? Svar: Det går inte. Det är dörren som måste förbättras så att färgen sitter bättre på dörren.

Därför ligger det konsumenträttsliga produktfelet i dörren, inte i dörrstoppet.

Varför är du så aggressiv? Hur kan du veta att min dörr tappade färgen och apoteas produkt var så bra?
Jobbar du åt Apotea eller?
Du verkar vara säker om saken.

Att produkten håller inte sin kvalité är att den ramlade av, tejpen som sitter på dörrstoppen släpper efter ett tag.
När den släpper så tog den med liten bit av dörren.
Dörrstoppen gjord av dålig kvalité.
Om dörren var dålig kvalité då skulle hela tejp rutan skulle tagit med hela färgen.
Dörren var ändå bra kvalité att en liten bit av färgen gick bort.
Senast redigerad av Marc-80 2020-04-06 kl. 23:43.
Citera
2020-04-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har du målat om dörren själv? Eller någon annan?

Den är målat av tillverkaren.
Citera
2020-04-06, 23:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Den är målat av tillverkaren.

Okej. Förstår inte hur färgen kan släppa från en dörr som är målad från tillverkaren. Är den dåligt målad från fabrik eller sitter den någon slags super tejp på dörrstoppet. Låter konstigt att färgen ska släppa från dörren?
Citera
2020-04-06, 23:50
Medlem
Citat:
Okej. Förstår inte hur färgen kan släppa från en dörr som är målad från tillverkaren. Är den dåligt målad från fabrik eller sitter den någon slags super tejp på dörrstoppet. Låter konstigt att färgen ska släppa från dörren?

Det ska vara super tejp så att den sitter fast. Men att den ramlar av efter 2 månad påvisar att den är defekt produkt.
Citera
2020-04-06, 23:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Det ska vara super tejp så att den sitter fast. Men att den ramlar av efter 2 månad påvisar att den är defekt produkt.

Jag kan förstå att den kan ramla av från dörren men färgen på dörren borde inte ha följt med. Det låter mer som att det är något tillverknings fel på dörren om färgen följer med? Alltså att färgen på dörren är dålig.
Citera
2020-04-07, 00:02
Medlem
Citat:
Jag kan förstå att den kan ramla av från dörren men färgen på dörren borde inte ha följt med. Det låter mer som att det är något tillverknings fel på dörren om färgen följer med? Alltså att färgen på dörren är dålig.

Jag skulle förstå om tejp tog med hela färgen men att en liten bit gick bort.
Jag tror inte på att de fel på dörren, utan det är fel på dörrstoppen.
Citera
2020-04-07, 00:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Om färgen följer med så borde felet vara på dörren. Kanske det var luft bakom färgen där dörrstoppet satt? Vad för fel skulle det vara på dörrstoppet i så fall? Är svårt när man inte kan se hur det ser ut. Tror det blir svårt att få ersättning för detta.
Citera
2020-04-07, 15:54
Medlem
Citat:

Då man limmar/tejpar fast saker så är det ytan som limmet/tejpet fäster på som bestämmer hur bra något sitter, är det en målad yta så då är det färgen som håller fast saken, är det en smutsig yta så då är det smutsen som håller fast saken osv

Släpper färgen, så då är det inte tejpen det är fel på....
Senast redigerad av T89 2020-04-07 kl. 16:07.
Citera
2020-04-07, 16:31
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Produkten verkar ju gjort sitt jobb, men det du fäste produkten på har inte klarat av produkten.

Jämför med att du hade satt den på en dörr av stål eller en dörr av kartong. I det här fallet har du legat närmare kartong än stål.

Hade däremot dörrstoppen lossnat utan färg på, så hade produkten varit bristfällig, typ dåligt klister.

Egentligen har apotea tagit mer ansvar än de borde.

Sen att det inte står ditten eller datten i manualen. Ska vi gå till USA-nivå att man inte ska äta produkten eller föra in den i kroppsöppningar också eller? Det hör till sunt förnuft att förstå att det man fäster något på måste hålla en viss kvalité... sen att du inte visste om kvalitén är en annan sak, men den bördan ligger på dig.

Sebnie må vara kantig, men han har rätt.
Senast redigerad av Ljusetidittliv 2020-04-07 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in