2020-04-05, 22:55
Medlem
Jag köpte baby dan dörrstopp till skjutdörr.
Efter 2 månader dörrstoppen ramlade av och tog med sig färgen från dörren.
Dörrstopp har tejp undersida som man sätter mot skjutdörren.

Jag tog kontakt med Apotea och reklamerade varan.

Apotea har återbetalat varans pris men vägrar att ersätta skadan som har orsakat av deras produkt som Apotea säljer.

Apotea hänvisar till en dansk företag som har sålt till Apotea.

Vem ska man vända sig till?
Jag har inte köpt från danska företaget, de var från Apotea.
Citera
2020-04-05, 23:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marc-80

Apotea har återbetalat varans pris men vägrar att ersätta skadan som har orsakat av deras produkt som Apotea säljer.

Vänd dig till kommunens konsumentvägledare.
Citera
2020-04-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vänd dig till kommunens konsumentvägledare.

Kan dem hjälpa mig?
Danske företaget har inte heller svarat på min reklamation.
Jag tror att dem ignorerar mig.
Citera
2020-04-05, 23:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kan dem hjälpa mig?
Danske företaget har inte heller svarat på min reklamation.
Jag tror att dem ignorerar mig.

Kontakta konsumentvägledaren och fråga hur de kan hjälpa dig.
Citera
2020-04-05, 23:34
Medlem
sebnies avatar
Jag är tveksam till att "felet" kan hänvisas till ett fel på produkten du köpt.

Det skulle ju lika gärna kunna vara din dörr som har felet, dvs att dörren är målad med känslig färg och därmed lätt att saker man klistrar på dörren lätt kan ta färgen med sig.

Att dörrstoppet tog färgen med sig kan ju faktiskt tyda på att dörrstoppet gjort det som det kunnat, och att det då var fel på din dörr.
Gäller ju att reklamera rätt produkt om man ska få rätt rent juridiskt.

Mitt förslag är att du vänder dig till den du köpt ifrågavarande dörr av. Om det då står i bruksanvisning eller produktbeskrivning eller liknande att färgen är känslig och man inte ska klistra något på dörren, ja då är det du som konsument som gjort fel, dvs vanvårdat produkten, och har därför ej rätt till ersättning.

Har du även följt alla instruktioner, t.ex. att du kanske skulle skrapat av färgen där du tänkt klistra dörrstoppet eller liknande, för att hindra att just detta händer?
Senast redigerad av sebnie 2020-04-05 kl. 23:39.
Citera
2020-04-06, 01:41
Medlem
miikoss avatar
1. ARN. Men det kräver att det handlar om ett visst belopp. Vad kostar det att laga dörren?
2. Allmän domstol.

ARN kostar inget och parterna står för sina egna kostnader.

Förlorar man ett mål i allmän domstol så får man betala sina egna kostnader + hela eller delar av motpartens kostnader (beroende av ersättningskravet belopp, om det är ett förenlatt tvistemål eller ej).

Om du betalade med kreditkort (ej kontokort), så kan du även vända dig till kreditgivaren om du vill, de ansvarar solidariskt och kan välja ett ersätta dig. En del typer av konto kort ex. Visa/Mastercard kan man även på hjälp med av utgivaren, det är inget krav, men de brukar vilja att utgivarna hjälper till av goodwill.

Du kan ju alltid prova allt utan stämning i allmän domstol, om du inte vill riskera att behöva betala.
Citera
2020-04-06, 02:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
vända dig till kreditgivaren om du vill

Kreditgivarens ansvar är begränsat till förmedlat belopp enligt lag. TS har redan blivit ersatt för förmedlat belopp av apotea, och kan därför inte dubbelkräva pengarna via kortutgivaren.
Med förmedlat belopp förstås det belopp som transaktionen ligger på, oavsett om detta förmedlade belopp har erlagts som betalning eller ej.

Konsumentkreditlagen §29:
Citat:
Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.
...

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

Det är altså inte möjligt att av kreditgivaren begära ersättning för täckningsköp, extrakostnader, skadad egendom eller liknande, om återbetalning av förmedlat belopp gjorts.
Om inte återbetalning av förmedlat belopp gjorts, så är kreditgivaren bara ansvarig upp till förmedlat belopp för skadestånd, extrakostnader m.m.

Lagen anger att man inte är skyldig att betala mer än vad som mottagits av köparen med anledning av krediten, men detta innebär ju också att om det finns pengar kvar av skulden, så är kreditgivaren skyldig att avskriva vidare skuld om konsumenten gör en gällande invändning för ett ännu ej betalat belopp.

Det TS nu vill ha ersättning för, är dörren som skadats. Vad jag säger, är att det konsumenträttsliga felet kan ligga i dörren och inte i dörrstoppen, och därför bör TS vända sig till säljaren av dörren.
Senast redigerad av sebnie 2020-04-06 kl. 02:12.
Citera
2020-04-06, 02:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kreditgivarens ansvar är begränsat till förmedlat belopp enligt lag. TS har redan blivit ersatt för förmedlat belopp av apotea, och kan därför inte dubbelkräva pengarna via kortutgivaren.
Med förmedlat belopp förstås det belopp som transaktionen ligger på, oavsett om detta förmedlade belopp har erlagts som betalning eller ej.

Konsumentkreditlagen §29:

Det TS nu vill ha ersättning för, är dörren som skadats. Vad jag säger, är att det konsumenträttsliga felet kan ligga i dörren och inte i dörrstoppen, och därför bör TS vända sig till säljaren av dörren.

Ah, tänkte inte på det.

Då är det nog inget att hämta ifrån kreditgivaren. Dels så ger ju mer än beloppet, och butiken har ju redan betalt.
Citera
2020-04-06, 04:44
Medlem
Citat:

Men det är ju inte fel på dörrstoppen som du beskriver det. Den har ju inte lossat utan det är färgen på dörren som lossat...
Citera
2020-04-06, 16:15
Medlem
Citat:

Klassas väl som handhavandefel det där, typ felaktigt installerat, svårt att tro att du skulle få något av någon för det där, inte USA dethär, eller ja, din hemförsäkring kanske täcker det, men med tanke på självrisken så är det knappast värt att blanda in dem för att måla om en dörr
Citera
2020-04-06, 23:15
Medlem
Jag fick svar från Hallå konsument

Svar
Vad tråkigt att låset förstörde skjutdörren när den lossnade.

Som du säger så är det med Apotea du har ditt avtal och till dem du reklamerar. Om de anser att tillverkaren behöver kontaktas gällande ersättning för den skadade dörren så är det något som de bör göra själva.

Du kan kontrollera om det finns någon kommunal konsumentvägledning där du bor som kanske kan hjälpa dig vidare då jag endast kan vägleda dig med vilka rättigheter du har. Här kan du kontrollera om vägledning finns i din kommun: https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/

Om du och företaget inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Viktigt att tänka på då är att de har beloppsgränser som måste överskridas samt att det kan ta ganska lång tid att få ärendet prövat. Mer information om ARN hittar du här: https://arn.se/

Hallå konsument har i uppdrag att också vägleda inom hållbar konsumtion, både för plånbok och miljö. Om du eller någon du känner är intresserad finns bra tips och information på vår hemsida: https://www.hallakonsument.se/miljo-och-hallbarhet/
Citera
2020-04-06, 23:19
Medlem
Det var dörrstoppen som tog med sig färgen, skjutdörren var fel fri innan.

Apoteas produkt höll inte vad dem lovade.
Det står inte på produktens instruktion att man får inte använda på dörrar med färg.
Att den ramlade av utan att hålla sin kvalité.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in