Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-07, 16:10
Medlem
Volvo s60 AWD automat årsm. 2002

Tror startspärren inte går ur. Har efter tips provat 2 olika nycklar, låst-låst upp osv men startar ej helt plötsligt fast den bara stått still sen jag parkerade och den var alltid lättstartad. Om det är startspärren som ligger i, vad göra?

Dock måste jag akut flytta på den nu och bakåt är enda möjligheten. Hur löser jag det, vågar jag dra den sakta ca 40 meter bakåt?
Och, vågar jag sen bogsera den i krypfart 1 mil till verkstaden?
Mvh desperat.
Senast redigerad av Rosewood 2020-04-07 kl. 16:24.
Citera
2020-04-07, 16:21
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Volvo s60 4WD automat årsm. 2002

Tror startspärren inte går ur. Har efter tips provat 2 olika nycklar, låst-låst upp osv men startar ej helt plötsligt fast den bara stått still sen jag parkerade och den var alltid lättstartad. Om det är startspärren som ligger i, vad göra?

Dock måste jag akut flytta på den nu och bakåt är enda möjligheten. Hur löser jag det, vågar jag dra den sakta ca 40 meter bakåt?
Ja.
Citat:
Mvh desperat.
Jag skulle inte göra det, ring en bärgare eller hyr en boogie eller nåt.

Det är inte batteritorsk i bilen? Dåligt batteri kan ge liknande fel på andra märken men just volvo vet jag inte.
Citera
2020-04-07, 16:24
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Volvo s60 4WD automat årsm. 2002

Mvh desperat.

Prova med det här.

https://youtu.be/Npaz7DhXiYg

Undvik att flytta bilen utan neutralläge.
Citera
2020-04-07, 16:33
Medlem
killawifes avatar
Det går bra att bogsera en automatbil en kortare sträcka. Men som man tidigare sagt, lägg i Neutralen och kör inte fort.

Ett ganska vanligt fel på automatare är att kontakten för växellådan ballar ur och bilen tror att en växel är i och då går det inte att starta. Så prova att lägga i och ur växlarna några gånger. Det finns många olika system för detta, en del bilar har en kontroll för det och andra styrs av databoxen. Jag vet tyvärr inte vilket system Volvo använder.
Citera
2020-04-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Det är inte batteritorsk i bilen? Dåligt batteri kan ge liknande fel på andra märken men just volvo vet jag inte.
Nej! Och jag försökteså länge prexis nu att batteriet var på väg att ta slut men körde startkablar från min andra bil. Den var vid ett tillfälle igång i kanske strax under 2 sekunder så kanske inte är spärren ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Prova med det här.

https://youtu.be/Npaz7DhXiYg

Undvik att flytta bilen utan neutralläge.
Tack, men förstår inte. Neutralläget får jag ju i som vanligt med tändningen på.
Citera
2020-04-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det går bra att bogsera en automatbil en kortare sträcka. Men som man tidigare sagt, lägg i Neutralen och kör inte fort.

Ett ganska vanligt fel på automatare är att kontakten för växellådan ballar ur och bilen tror att en växel är i och då går det inte att starta. Så prova att lägga i och ur växlarna några gånger.
Ja fast den står ju och nöter utan att tända/hoppa igång. Från början gick den varje gång i start men gick tillbaka och dog i samma sekund, typ.

Fy fan vilken otur. Toppenbil jag haft 6 månader, fin, helt nyservad påkostad och fixad för att sälja nu precis.
Citera
2020-04-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ja fast den står ju och nöter utan att tända/hoppa igång. Från början gick den varje gång i start men gick tillbaka och dog i samma sekund, typ.

Fy fan vilken otur. Toppenbil jag haft 6 månader, fin, helt nyservad påkostad och fixad för att sälja nu precis.
Har du testat starta den med neutralen i?
Citera
2020-04-07, 16:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Volvo s60 AWD automat årsm. 2002

Mvh desperat.

Beror på vad det är för automat.

Läs lite här:

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=139949
Citera
2020-04-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Har du testat starta den med neutralen i?
Testade. Samma resultat som förut. Pigg som fan på första försöket men dör i samma sekund som den "startar".
Citera
2020-04-07, 16:56
Medlem
Citat:
Testade. Samma resultat som förut. Pigg som fan på första försöket men dör i samma sekund som den "startar".
I en Audi jag hade startade den inte för det va dåligt batteri i nyckeln även fast jag kunde öppna på knappen?
Citera
2020-04-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Beror på vad det är för automat.

Läs lite här:

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=139949
Tack. Fy f*n vilken djungel. Känns som en bärgning till verkstan är säkrast.
Citera
2020-04-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
I en Audi jag hade startade den inte för det va dåligt batteri i nyckeln även fast jag kunde öppna på knappen?
Startspärren kände inte av signalen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in