Vissa av haldexkopplingarna är väl konstruerad så man kan lyfta bakänden med framhjulen i backen och åka? Eller har jag helt missuppfattat haldexkonstruktionen?
Tveksam, men inte omöjligt. Bör bekräftas innan det testas.
Har haft en duktig mekaniker här idag och problemet är löst. Det är knappt så man har lust att berätta vad problemet var, men för er entusiaster ska jag berätta hela händelseförloppet, som får mig att nästan skämmas ihjäl.
Mekanikern var här 4 timmar, kom med minimalt med verktyg då han bara skulle byta vevaxelgivaren, som jag beställde ny igår och hämtde imorse innan jag hämtade hit mekanikern, ca Kl 10.
Givaren bytte han i ett nafs. Samma som förut, bilen startar inte. Trodde då att han skulle dra hem men han sa ok vi kollar lite till. Han rev lite överallt. Jag, som inte vet ett jota om bilar, såg att han drog loss nån slang och kolla att det kom bensin, vilket det gjorde. Sen ville han kolla tändstiften. Ingen nyckel.. En kompis kom med nyckel. Alla tändstift loss, gnista överallt, såg bra ut. Rengjorde dom med sandpapper som jag inte visste att jag hade. Jävlar vad nära bilen var nära att starta, men dog igen. Emellanåt satt han med datorn kopplad till felkodsgrejen, försökte starta läste felkoder etc. Uhm, startgas har du det? Vad fan e de sa jag, men åkte och köpte. Spruta startgas som fan bilen ville verkligen starta men icke. Han kopplade loss slangen nån annanstans där jag skulle spruta för mer effekt. Otroligt nära till start, small som satan några gånger men icke.
Han fortsatte med det ena och andra, kollade datorn etc. Sen skruvade han loss bensinfiltret och sa till mig att slå på tändning, starta etc om vartannat en bra stund. Det kommer bensin sa han men ser klent ut. Bensinmotorn var ok sa han. Sen fråga han hur mycket bensin har du i bilen. En fjärdedels tank sa jag.
Han började slå överallt på tanken och skaka bilen, han hörde det fanns bensin i. Provade fram o tillbaka start/tändning på etc. Sen skruvade han loss filtret och sa det kommer fan ingen bensin ju. Har massa bensin i sa jag, minst en 4dels tank enligt tankmätaren som alltid fungerat. Han började promenera runt bilen och sa jo men bilen lutar ju så in i fan till vänster. Hämta bensin i några dunkar.... tror inte du har bensin oavsett vad mätaren säger. Jag hämtar 10 liter bensin. Startar med filtret loss, bensinen sprutar ut. Kopplade ihop skiten o säger bilen kommer starta nu. Och det gjorde den.
Herregud vad jag skämdes. 500 spänn så är vi kvitt sa han. Dom 4 timmarna var inte 4 timmars mekande utan massa väntande också. Han fick mer..
Men han trodde själv att det var mindre bensin i bilen än vad mätaren sa, tipsade mig att tanka fullt och att mätaren sen kanske fixar sig självt.